V 1. etape Romandie urobil Peter Sagan všetko ako mal a zvíťazil

V 1. etape Romandie urobil Peter Sagan všetko ako mal a zvíťazil
(© BORA - hansgrohe / Sprintcycling)

1. 28.4. zvlnena etapa ciel rovina Aigle > Martigny 168 km P. Sagan
Etapy tohto ročníka pretekov:
P12345
zprofil etapy
profil etapy, 1984 nastúpaných metrov (© la-flamme-rouge.eu)
Stredajšia prvá etapa sa šla na časti okruhu, ktorý sa mal jazdiť na vlaňajších majstrovstvách sveta. Tie sa napokon v Aigle a Martigny kvôli miestnym ráznym pandemickým opatreniam neuskutočnili tak ako ani oba švajčiarske etapáky World Tour. Za dejisko priamo pred sídlom UCI napokon zaskočila Imola.
Bol to dnes náročný deň pre Petra Sagana, pretože vzhľadom na profil etapy sa všetky oči upierali na neho. Spomedzi veľkých mien tu bol len Elia Viviani (Cofidis), ktorému sa ale vôbec nedarí. A prakticky papierovo tretím najlepším šprintérom bol Jordi Meeus, ktorý je už ale Petrovým spolujazdcom.
Bola to dnes prvá klasická etapa, v ktorej nastúpili spoločne všetci traja slovenskí profesionáli v drese Bory - Hansgrohe od Tour of California v roku 2019. Najmä pre Erika Bašku je to veľká príležitosť jazdiť veľké preteky, pretože v posledných rokoch dostáva veľmi málo príležitostí. Jeden až dva štarty zmeškal aj kvôli covidu. Nepomáha ani pandémia a menej pretekov v kalendári. Viaceré tie menšie ProSeries či prvej kategórie sa pár týždňov pred štartom rušia a Juraj či Erik majú problém. Aj tu sa Erik dostal na poslednú chvíľu, keď v zostave nahradil Lennarda Kämnu. V priebehu mája by mal Erik posilniť aj slovenskú reprezentáciu, kde by mohol na menších pretekoch zabojovať o víťazstvo.
Únik sa vytvoril veľmi rýchlo ešte pred prvým stúpaním a dokonca balík pustil aj dvoch silných tempárov Manuela Boara (Astana) a Diege Ulissiho (UAE). Spolu s nimi boli vpredu Filippo Conca (Lotto), Thymen Arensen (DSM), Robert Power (Qhubeka) a Joel Suter (Švajčiarsko).
Veľmi skoré vytvorenie úniku asi prekvapilo Thomasa Championa z Cofidisu, ktorý tam chcel byť možno aj ako taktika jeho tímu, že nebude ťahať a nechá to na Bore, čo by bol zaujímavý ťah. No šestka vpredu ho nemienila počkať a nebol až takým šampiónom, aby si ich dorazil sám. Po polhodinovom vetraní to tak musel zabaliť.
V prvej polovici etapy ťahali hlavnú skupinu najmä pretekári Ineosu, ktorí dominovali vo včerajšom prológu a mali len smolu, že miestni organizátori nevyhlasujú prvých troch na pódiu ako niektoré iné podujatia. To by bola pódiová fotografia, ktorá sa len tak nevidí. Určite by sa hodila na stenu do kancelárie Davida Brailsforda. Museli si to aspoň čiastočne vynahradiť na sociálnej sieti. Dokonca aj s prípitkom, ktorý sa v Ineose často nevidí.
Až v polovici etapy prišla oprava, že Radio Tour pravdepodobne na začiatku nahlásilo zlé číslo a v úniku celý ten čas nebol Ulissi ale Alexis Gougeard z Ag2r. Otočili čísla 37 a 73. Vedúca partia si logicky nevypracovala veľký náskok, pretože všetci mali potenciál vyzliecť Rohana Dennisa. Ak by sa tak stalo, asi by si z nich cyklistická komunita robila žarty. Dovolili im maximálne päť minút. No stále bolo otázkou, či to budú chcieť robiť až do konca sami, pretože na etapovom triumfe im vôbec nezáležalo. Práveže favorizované celky boli len dva - Bora a Cofidis.
S blížiacim sa cieľom sa na čelo pelotónu posunul aj Juraj Sagan, ktorý ako taký osamotený vlk pomáhal tmavej britskej svorke. Pekne prezentoval dres nášho národného šampióna. Medzi časom sa z unikajúcej skupiny na chvíľu odpojil domáci pretekár Joel Suter jazdiaci za Bingoal, tu oblečený v reprezentačnom drese. Vyšiel si po vrchárske body a získal tento dres.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Dôležitými kopcami v dnešnej etape boli Produit a Chamoson, ktoré sa jazdili bezprostredne za sebou. Medzi nimi bol krátky zjazd. Bolo to náročných päť kilometrov do kopca na úzkej cestičke medzi vinicami, čo dávalo tušiť, že to nebude len také jednoduché a pri poslednom prejazde s vrcholom 21 km pred cieľom tam asi šprintérom nebude všetko jedno a určite sa dali očakávať nejaké ataky. Predposledný prejazd 55 km pred páskou prešiel Sagan tak ako zvykne blízko čela hlavnej skupiny. Nemal pri sebe nikoho z tímu. Ale v tom čase ešte o nič nešlo. Neskôr začal ťahať Jordi Meeus. Bora si to dnes nechcela nechať ujsť.
Pri prejazde užšou uličkou mesta došlo v pelotóne k pádu. Zaplietli sa tam pretekári bez ambícii v celkovom poradí či šancí v šprinte. Najhoršie dopadol dosť odratý Javier Romo z Astany. Všetci pokračovali ďalej. Únik mal pomaličky záverečnú šancu občerstviť sa z tímových vozidiel, pretože náskok sa už 36 km pred cieľom skrátil na minútu.
Pod kopcom Produit (2,6 km; 7,2 %) sa už len prirodzene tempo v balíku zvýšilo, tímy si robili pozíciu a únik už mlel z posledného. Hneď v úvode kopca sa porúčalo z pelotónu viacero pretekárov vrátane Erika s Jurajom, ďalej to viedol Ineos, a to takým normálnym tempom. Rozhodne nemali záujem mimoriadne trhať pelotón. Na to by sa musel podujať nejaký iný tím.
Najsilnejší z úniku bol Thymen Arensman, ktorý vyšiel na prvý kopec ako prvý, ale už mal len pár sekúnd. V pelotóne sa nič neudialo a zjazdovala asi stočlenná skupina. Všetci boli zvedaví, či to niekto vyskúša na druhom kopci Chamoson (2,2 km; 5,9 %). Nestalo sa tak. Do cieľa bolo ďaleko v protivetre a navyše začínalo trochu pršať. Predsa len, v celkovom poradí boli malé rozdiely. Ak by to bola etapa číslo štyri alebo päť, vyzeralo by to zrejme inak.
- ponuka z nášho ehopu -
rusko satky 560x300
- ponuka z nášho eshopu -
Už na rovine smerom do Martigny zaútočil Rémi Cavagna (Deceuninck), ale ani taký skvelý časovkár nemal šancu a vpredu nebol ani tri minúty. Ťahal tím BikeExchange. V poslednom kopci odpadolo zo skupiny asi ďalších dvadsať ľudí a nebolo jasné, či tam neboli aj nejakí šprintéri. Cofidis sa veľmi vpredu neukazoval, ale pretekár kvalít Vivianiho by to mal zvládnuť. Z Cavagnovho príkladu sa nepoučil Stefan Küng (Groupama) a aj on to skúsil, no nemal šancu.
Ineos to už nemal plne v rukách, nechcel to stále ťahať a Deceuninck si zmyslel, že z toho spraví flámsku klasiku. Kopce už boli, rozhoduje sa niekedy aj na záverečnej rovine. Zaútočili Mattia Cataneo aj Rémi Cavagna a chytili sa ich Sébastien Reichenbach (Groupama) a Damien Howson (Qhubeka). Bola to silná skupina, ktorá si vypracovala pätnásť sekúnd a bolo to zaujímavé.
To bol veľký poplach pre Boru-Hansgrohe aj Bahrain Victorious, ktorí robili pre Colbrelliho. Oba tímy sa zložili na čele. Vôbec tam nebol Cofidis, takže sa zdalo, že Viviani kopce nezvládol. Burghardt a Zwiehoff ťahali za Nemcov. Podarilo sa im partiu dostihnúť, a tak sa zdalo, že sa puncheri asi zmieria s tým, že dnes sa bude špurtovať. Začalo čoraz viac pršať a opäť z balíka pár ľudí vypadlo.
Otázkou bolo, ako to Bora zvládne v závere, lebo nevyzeralo to na pekné vlaky. Dva kilometre pred páskou už ostal sám, teda to bola klasika. Bolo pre Petra náročné správne sa rozhodnúť, za kým má ísť. Mlelo sa to tam jedna radosť. Radšej šiel viac vpredu akoby mal byť vzadu. Vybral si Colbrelliho. Bola to správna voľba. Talianovi sa to otvorilo skoro, Peter si počkal na správnu chvíľu, vyrazil a veľmi dobrým špurtom si zaistil druhý triumf v sezóne. Vyhral o pol bicykla pred Colbrellim, tretí bol Patrick Bevin (Israel).
video v clanku ikonka ciernaVideosumár etapy
Peter vyhral veľmi podobným štýlom v podobnej konkurencii ako v Katalánsku. Treba povedať, že s týmito súpermi by ani nemal mať problém. Bol to 116. triumf v kariére a druhý tu v Romandii, keďže sa tu radoval ešte vo svojej prvej sezóne. Vtedy bol dokonca dvanásty v celkovom poradí čo znie neuveriteľne. Dnes potvrdil rolu favorita, teda veľmi nevďačnú úlohu, ktorá je pri nevyspytateľnosti cyklistiky zradná. Bora pracovala dobre, v závere si to už postrážil sám. Našťastie sa nestalo nič také, aby  ho vyviedlo z miery. Dokonca keď sa mu otvorila cesta asi 300 metrov pred páskou, ešte nevyštartoval, počkal tri sekundy. Urobil dnes všetko správne.
Sagan sa zároveň dostal na piatu priečku celkového poradia, no stráca dvanásť sekúnd, teda nepredstavuje riziko pre Ineos v prípade zajtrajšieho dňa. Ten bude ťažší ako dnes. Kopce budú náročnejšie. Posledný je na pláne s vrcholom 17 km pred cieľom. Má osem kilometrov pri sklone 6,7 %. Bude to veľmi náročné zvládnuť a atakov tam bude určite viac. Stále však ostane v platnosti, že Ineos si to bude chcieť kontrolovať. Zdá sa, že to bude veľký test Petrovej výkonnosti. Peter však dopredu povedal, že dnes mal len jednu šancu.
Peter Sagan a jeho triumf (© BORA - hansgrohe / Sprintcycling)
Peter vedie bodovaciu súťaž, keďže dnes sa udeľovalo 50 bodov na rozdiel od 30 včera. Zaujímavé je, že pred jedenástimi rokmi tu bodovačku nevyhral, teda tento dres mu ako jeden z mála na veľkých pretekoch chýba. Bude to však strašne ťažké, aby si domov odniesol zelený dres. Bez bodov v zajtrajšej etape to nepôjde. Juraj Sagan prišiel do cieľa s odstupom desiatich minút a Erik Baška v takej poslednej štvorici so štvrťhodinovým mankom.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Petra Sagana (víťaz)
"Mal som iba túto jednu šancu dnes a som veľmi rád, že som vyhral. Víťazstvo patrí tímu a kolegom. Odviedli dobrú robotu. Vedel som, že v poslednom kilometri bude fúkať protivietor. Čakal som, že to bude ťažký šprint, preto som bol trochu vzadu. Vybral som si Colbrelliho a vyšlo to. V ďalších etapách budú len kopce. Bude to pre mňa ťažké."
Výsledky
1. SAGAN Peter Bora - Hansgrohe link ikonka 4:12:40 60
2. COLBRELLI Sonny Bahrain Victorious 00:00 25
3. BEVIN Patrick Israel Start-Up Nation 00:00 10
4. PASQUALON Andrea Intermarché - Wanty 00:00
5. COVI Alessandro UAE Team Emirates link ikonka 00:00
6. CORT Magnus EF Education - Nippo 00:00
7. SMITH Dion Team BikeExchange 00:00
8. VENTURINI Clément Ag2r Citroën Team 00:00
9. CATTANEO Mattia Deceuninck - Quick-Step 00:00
10. MOSCA Jacopo Trek - Segafredo link ikonka 00:00
Zobraziť kompletné poradie
Priebežné poradie pretekov po etape
1. DENNIS Rohan link ikonka Ineos Grenadiers 4:18:06 10
2. THOMAS Geraint link ikonka Ineos Grenadiers 00:09
3. PORTE Richie link ikonka Ineos Grenadiers 00:09
4. CAVAGNA Rémi Deceuninck - Quick-Step 00:11
5. SAGAN Peter Bora - Hansgrohe link ikonka 00:12
6. TRATNIK Jan Bahrain Victorious 00:13
7. BEVIN Patrick Israel Start-Up Nation 00:14
8. HERRADA Jesús Cofidis 00:14
9. HIRSCHI Marc UAE Team Emirates link ikonka 00:15
10. CATTANEO Mattia Deceuninck - Quick-Step 00:15
Zobraziť kompletné poradie
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. SAGAN Peter Bora- Hansgrohe 50
2. DENNIS Rohan Ineos Grenadiers 30
3. BOARO Manuele Astana - Premier Tech 30
4. COLBRELLI Sonny Bahrain Victorious 30
5. THOMAS Geraint Ineos Grenadiers 25
6. RICHIE Richie Ineos Grenadiers 22
 
Kopce na trase etapy:
3 20 155 km - La Rasse: dĺžka 2,4 km; sklon 8,3 %
3 20 129 km - Produit: dĺžka 2,6 km; sklon 7,2 %
3 20 124,5 km - Chamoson: dĺžka 2,2 km; sklon 5,9 %
3 20 72 km - Produit: dĺžka 2,6 km; sklon 7,2 %
3 20 90,5 km - Chamoson: dĺžka 2,2 km; sklon 5,9 %
3 20 61 km - Produit: dĺžka 2,6 km; sklon 7,2 %
3 20 56,5 km - Chamoson: dĺžka 2,2 km; sklon 5,9 %
3 20 26,5 km - Produit: dĺžka 2,6 km; sklon 7,2 %
3 20 21,5 km - Chamoson: dĺžka 2,2 km; sklon 5,9 %
Krátky úvod k etape:
Druhý deň prebehne v okolí mesta Martigny na okruhu, ktorý obsahuje dve krátke, ale svižné stúpania. Na prvom kopci La Rasse sa môže dostať do brejku silná skupina a pripravené okruhy môžu vytvoriť dramatickú jazdu. Stúpanie Produit je dlhšie a mierne náročnejšie ako Chamoson a spoločne budú znamenať pre menej odolných cyklistov náročnú prekážku. Po prekonaní posledného kopca zostáva do cieľa 22 kilometrov, čo je dostatočný priestor, aby sa v pelotóne zotavili odolní, rýchli pretekári a pripravili sa na záverečný šprint. Pelotón však nemôže podceniť utečencov ani prípadné útoky na horských prémiách v poslednom kole.

TERMINATOR CALCULATOR (kariérna bilancia Petra Sagana):
VÍŤAZSTVÁ: 116
VÍŤAZSTVÁ v rátane iných disciplín (body, vrchy, U23, U25): 151
CELKOVÉ VÍŤAZSTVÁ: 3
Tour de Pologne (WT) 2011
Tour of California (2.HC) 2015
Giro di Sardegna (2.1) 2011
VÍŤAZSTVÁ V JEDNORAZOVKÁCH: 24
Majstrovstvá sveta v pretekoch (WCH) 2015-2017
Gent-Wevelgem (WT) 2013, 2016, 2018
GP Québec (WT) 2016, 2017
Okolo Flámska (WT-M) 2016
Paríž - Roubaix (WT-M) 2018
GP Montreal (WT) 2013
E3 Harelbeke (WT) 2014
Majstrovstvá Európy v pretekoch (CC) 2016
Brabantse Pijl (1.HC) 2013
Kuurne - Brusel - Kuurne (1.HC) 2017
GP di Prato (1.1) 2011
GP Camaiore (1.1) 2013
MSR v pretekoch 2011-2015, 2018
MSR v časovke 2015

BODOVACIA SÚŤAŽ: 36
Tour de Suisse (WT) 8x 2011-2015, 2017-2019
Tour de France (WT) 7x 2012-2016, 2018, 2019
Tour of California (2.HC) 7x 2010-2014, 2016, 2017
Tirreno-Adriatico (WT) 4x 2014 - 2017
Tour de Pologne (WT) 2x 2011, 2017
Eneco Tour (WT) 2x 2016, 2017
Paríž - Nice (WT) 2010
Tour Down Under (WT) 2018
Tour of Oman (2.HC) 2012
USA Pro Challenge (2.HC) 2013
Tour of Alberta (2.1) 2013
Giro di Sardegna (2.1) 2011
SÚŤAŽ DO 23/25 ROKOV: 2
Tour of California 2010
Tour of Qatar 2015
TOP 5 v etapách / jednorazových pretekoch: 343
TOP 10 v etapách / jednorazových pretekoch: 399
BODY V REBRÍČKU WORLD TOUR: 9583
Rok 2010: 111 bodov / 44. miesto
Rok 2011: 198 bodov / 22. miesto
Rok 2012: 351 bodov / 8. miesto
Rok 2013: 491 bodov / 4. miesto
Rok 2014: 263 bodov / 15. miesto
Rok 2015: 257 bodov / 17. miesto
Rok 2016: 669 bodov / 1. miesto
Rok 2017: 4251 bodov / 2. miesto (zmena bodovania)
Rok 2018: 2992 bodov / 2. miesto
Rok 2019: 2232 bodov / 10. miesto
Rok 2020: 860 bodov / 45. miesto
 
VÍŤAZSTVÁ PODĽA ROKOV:
Rok 2010 - 5 (vrátane iných disciplín 8)
Rok 2011 - 15 (vrátane iných disciplín 19)
Rok 2012 - 16 (vrátane iných disciplín 20)
Rok 2013 - 22 (vrátane iných disciplín 27)
Rok 2014 - 7 (vrátane iných disciplín 9)
Rok 2015 - 10 (vrátane iných disciplín 14)
Rok 2016 - 14 (vrátane iných disciplín 18)
Rok 2017 - 12 (vrátane iných disciplín 17)
Rok 2018 - 8 (vrátane iných disciplín 11)
Rok 2019 - 4 (vrátane iných disciplín 6)
Rok 2020 - 1 (vrátane iných disciplín 1)
Rok 2021 - 2 (vrátane iných disciplín 2)
UMIESTNENIA V TOP 10 PODĽA ROKOV:
Rok 2010: 20 (39 % z 51 odjazdených dní)
Rok 2011: 35 (47 % z 75 odjazdených dní)
Rok 2012: 39 (51 % z 77 odjazdených dní)
Rok 2013: 48 (53 % z 90 odjazdených dní)
Rok 2014: 43 (47 % z 91 odjazdených dní)
Rok 2015: 50 (63 % z 79 odjazdených dní)
Rok 2016: 42 (60 % z 70 odjazdených dní)
Rok 2017: 36 (60 % z 60 odjazdených dní)
Rok 2018: 43 (54 % z 80 odjazdených dní)
Rok 2019: 35 (51 % z 69 odjazdených dní)
Rok 2020: 22 (34 % z 64 odjazdených dní)
Rok 2021: 3 (17 % z 18 odjazdených dní)
- tímové časovky nerátame
ETAPOVÉ VÍŤAZSTVÁ PODĽA PRETEKOV (min. 2):
Tour of California, WT (2010-2017, 2019): 17 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de Suisse, WT (2011-2019): 17 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de France, GT (2012, 2013, 2016, 2017, 2018, 2019): 12
Tirreno - Adriatico, WT (2012-2015, 2017): 7
Vuelta a Espaňa, GT (2011): 4
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 4
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 4 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour of Oman, 2.HC (2012-2014): 4
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 3
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2014): 3
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013):3
Paríž - Nice, WT (2010): 2
Tour Down Under, WT (2018-2019): 2
Tour de Romandie, WT (2010, 2021): 2

SAGANOVE ŠPECIÁLY:
Tour of California (2010-2019): 17 víťazstiev z 76 etáp (22,4%), 7x bodovacia súťaž (70%), 7 dní v žltom drese
Tour de Suisse (2010-2019): 17 víťazstiev z 82 etáp (20,7%), 8x bodovacia súťaž (80%), 6 dní v žltom drese
POČET DNÍ V DRESE LÍDRA PRETEKOV: 41
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 7
Tour of California, 2.HC (2012, 2015, 2016, 2019): 7
Tour de Suisse, WT (2012, 2016, 2019): 6
Tour de France, GT (2016, 2018): 4
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 4
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2013, 2014): 3
Tour of Oman, 2.HC (2013, 2014): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 2
Tour de Romandie, WT (2010): 2
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 1
Tour Down Under, WT (2018): 1

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop