Pred štartom jubilejného desiateho ročníka Pretekov mieru museli tak trochu kuriózne problémy riešiť Robert Oubron a Roger Paris, šéfovia družstva Francúzska. Viacerí kvalitní amatérski cyklisti z krajiny galského kohúta práve v čase pretekov vykonávali povinnú vojenskú službu. Výber adeptov na štart na Pretekoch mieru sa vo Francúzsku natoľko zúžil, že vedenie tímu vážne uvažovalo o odhlásení sa zo súťaže. Nakoniec Francúzi šesťčlenné družstvo poskladali, ale podľa vyhlásenia vedenia si rozhodne nemohli robiť nádeje na popredné umiestnenie.
 
Prihlásených bolo spolu 14 krajín, väčšina tímov  pricestovala do Prahy už dva dni pred zahájením pretekov a cyklisti si na trase úvodnej etapy schuti zatrénovali. Prezentovali sa borci z Anglicka, Belgicka, Bulharska, Československa, Dánska, Fínska, Francúzska, Juhoslávie, Maďarska, Nemeckej demokratickej republiky, Poľska, Rumunska, Sovietskeho zväzu a Švédska. Celkovo nastúpilo do pretekov 120 pretekárov, čakalo ich spolu 2189 kilometrov.  Okrem novinárov z Československa, NDR a Poľska sa akreditovalo aj 40 redaktorov zo zahraničných médií. Preteky mieru sa stali európskym fenoménom aj v západnej časti starého kontinentu. Potvrdzoval to aj záujem žurnalistov z mnohých krajín. 
 
Československí reprezentanti už mali k dispozícii nové bicykle značky Favorit, ktoré si veľmi pochvaľovali. Mimoriadne zaujímavú prípravu si zvolili cyklisti Nememckej demokratickej republiky. Z Berlína, kde sa ich reprezentácia zišla, až do Prahy sa dopravili na bicykloch, v sprievode tímových automobilov! Do Prahy opäť zavítal aj prezident UCI  Achille Joinard, ktorý ešte pred štartom vysoko ocenil precíznu prácu usporiadateľov.
 
 
1. etapa, Praha – Brno, 224 km
 
Hneď v prvý deň pretekov čakala na pelotón poriadna porcia kilometrov, navyše sťažená kopcami Českomoravskej vrchoviny. Rozhodne to nebola ľahká etapa na rozjazdenie sa.
Slávnostný štart prebehol na Staromestskom námestí v Prahe. Prvých 40 kilometrov sa držal celý pelotón pohromade, potom sa začal drobiť. Prvý prémiový špurt ročníka sa stal korisťou ambiciózneho Angličana Brittaina, ktorý naznačil svoje vysoké ciele. Experti ho označovali za výraznú individualitu, no v porovnaní s najväčššími konkurentmi zďaleka nemal takú silnú tímovú podporu. Družstvo Anglicka nebolo také kompaktné a vyrovnané ako popredné tímy s východnej Európy. V bitve o žltý dres to mohlo zohrať podstatnú úlohu.
 
Po prvej rýchlostnej prémii vpredu šliapala deväťčlenná skupina. Najpočetnejšie zastúpenie v nej mali Angličania, až troch jazdcov, Juhoslovania dvoch, po jednom Poliaci, Francúzi, Bulhari a Sovieti. Z výpočtu je jasné, že Československo vo vedúcej skupine nemalo zastúpenie. Preto naši cyklisti vyvíjali veľké úsilie, aby  čelnú skupinu dostihli. Vytvorila sa stíhacia skupina, v ktorej bol z našich iba osamotený Ružička. Náš cyklista bol najčastejšie v popredí, spravidla udával vysoké tempo práve on. Keď už sa zdalo, že víťaz etapy vzíde z deviatky v čele, druhá skupina ju dobehla a okruh kandidátov na triumf sa výrazne rozšíril. Vlastimil Ružička v závere nemohol uplatniť svoje skvelé šprintérske schopnosti, stíhačka ho stála priveľa síl. V špurte bol najrýchlejší Ohgren (Švédsko), pred van Tongerloom (Belgicko), tretí v cieli bol Rae (Anglicko). Viacerí československí cyklisti sa trápili, Kubra prepadli silné kŕče, podobné problémy spomalili aj Veselého, ktorý nabral gigantickú stratu 36 minút. Jeho nádeje na kvalitné umiestnenie medzi jednotlivcami dostali tvrdú ranu. Aj naše družstvo zaznamenalo výrazné časové manko na víťaza.
 
Priemerná rýchlosť dosiahla 36,9 km/h.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Ohgren (Švédsko) 6:02:46 hod. 2. van Tongerloo (Belgicko) +0:30 min. 3. Rae (Anglicko +1:00 min....14. Ružička (ČSR) +1:57 min....52. Novák (ČSR) +13:29 min. 53. Kubr (ČSR) +17:58 min.
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1. Poľsko 18:12:23 hod. 2. Anglicko +0:49 min. 3. Belgicko a Švédsko 1:31 min...12. Československo +19:19 min.
 
 
2. etapa, Brno – Tábor, 177 km
 
Ani v druhej etape sa neprelomilo "prekliatie" československých cyklistov, opäť ich sprevádzala smola. Po dvadsiatich kilometroch tvrdo spadol Ružička, navyše si nepríjemne  narazil chrbát. Dlhé kilometre statočne bojoval s bolesťami. Do cieľa napokon dorazil, ale jeho strata bola veľká, 21 minút. Ďalší z ašpirantov na popredné umiestnenie musel korigovať svoje plány. V popredí bolo v priebehu etapy vidieť Angličanov, Nemcov, Bulharov i Sovietov. Veľmi aktívny bol Viktor Kapitonov (ZSSR), ktorý vyhral prvú rýchlostnú prémiu. Krátko po nej sa vytvorila na čele štvorčlenná grupa, jazdili v nej Brittain (Anglicko), Christov (Bulharsko), Grünwald (NDR) a Pruski (Poľsko). Kvarteto šliapalo veľkou rýchlosťou a jeho odstup sa zvyšoval. Z pelotónu za ním vyštartovalo niekoľko menších skupín, ale ich stíhačky sa skončili neúspechom. Čelná skupina si vybudovala náskok dvoch minút, ale prišla o  Grünwalda, ktorý nestačil so silami. Fantastický výkon podával aj v druhý deň pretekov Brittain. Bol z vedúceho tria najaktívnejší, práve on spravidla udával tempo. Vyhral druhú rýchlostnú prémiu a aj v záverečných kilometroch dominoval. V žltom tričku jazdiaci Ohgren dorazil do cieľa ďaleko za víťazom, až v tretej skupine. Pozíciu lídra medzi jednotlivcami si tak udržal len v jedinej etape. Československí cyklisti si pripísali obrovské časové straty a plány na dobré umiestnenia sa začali javiť ako nereálne. Platilo to hlavne v zápolení o žltý dres.
 
Výsledky 2. etapy (jednotlivci): 1. Brittain (Anglicko) 5:07:39 hod. 2. Christov (Bulharsko) +0:30 min. 3. Pruski (Poľsko) +1:01 min.....37. Novák (ČSR) +5:12 min....41. Kubr (ČSR) +5:30 min....45. Veselý (ČSR) +8:51 min...47. Ružička (ČSR) +20:33 min.
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1. Anglicko 15:28:13 hod. 2.Poľsko +0:01 min. 3. Belgicko +0:08 min....7. Československo +7:34 min.
 
Celkovo po 2. etape (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 11:11:15 hod. 2. Brittain (Anglicko) +1:07 min. 3. van Tongerloo (Belgicko) +1:48 min....44. Novák (ČSR) +17:51 min...51. Ružička (ČSR) +21:40 min...53. Kubr (ČSR) +22:38 min...69. Veselý (ČSR) +44:07 min.
 
 
3. etapa, Tábor – Praha, 160 km
 
Po dvoch katastrofálnych etapách vládla v československej výprave ponurá nálada. Pred pretekmi sa v kuloároch hovorilo o útoku na modré dresy najlepšieho družstva, ale skutočnosť bola úplne iná. Aj medzi jednotlivcami figurovali naši jazdci poriadne hlboko vo výsledkovej listine. Po ťažkom páde mal Ružička na pravej ruke hlbokú ranu. Lekári našej výpravy robili čo bolo v ich silách. Ruku mu zašili, starostlivo obviazali, ale bolesti trápili nášho skvelého špurtéra naďalej. Pred štartom tretej etapy kolegom prezradil, že takmer celú noc nespal a necíti sa dobre.
 
V čase štartu v Tábore slabo popŕchalo, bolo pomerne chladno. Už na 20. kilometri sa vpredu vykryštalizovala dvanásťčlenná skupina, v ktorej boli aj dvaja naši Kubr a Křivka. Výrazne sa podieľali na udržiavaní svižného tempa. Kubra na chvíľu zdržal defekt, no mechanik mu bleskurýchlo podal náhradný bicykel a náš borec sa znova zaradil do vedúcej grupy. Na 55. kilometri mala skupina náskok už 3:45 min. To už sa mobilizovali pretekári za ňou. Vytvorili silnú desaťčlennú stíhaciu skupinu a energicky prenasledovali jazdcov vpredu. Medzera medzi oboma skupinami sa zmenšovala, po ďalších štyridsiatich kilometroch mali borci na čele k dobru už iba 1:35 min. Aj naďalej si "stíhači" zachovávali vysoké tempo, na méte 44 kilometrov do cieľa stratu skresali na rovnú jednu minútu. Aj vedúca skupina hýrila aktivitou, hlavne náš Kubr. Podnikol razantný útok, zachytili ho iba Bulhari Christov a Dimov, Poliak Paradowski, Boudon (Francúzsko) a Jackson (Anglicko). V záverečných kilometroch sa ukázalo, že Kubr vynaložil v úniku oveľa viac síl, než konkurenti. Z vedúcej skupiny, ktorá sa rozpadla, dorazil do cieľa ako posledný. Vyhral v žltom tričku jazdiaci Bulhar Christov, ktorý si v posledných kilometroch vytvoril maličký náskok pred Kapitonovom a Poliakom Paradowskim.
 
Výsledky 3. etapy (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 4:10:32 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +0:35 min. 3. Paradowski (Poľsko) +1:07 min...6. Kubr (ČSR) +2:13 min....25. Křivka (ČSR) +6:10 min...47. Ružička +11:38 min....73. Veselý (ČSR) +17:01 min.
Výsledky 3. etapy (družstvá): 1. Francúzsko 12:42:37 hod. 2. ZSSR +1:16 min. 3. Anglicko +1:40 min...7. Československo +9:00 min.
 
Celkovo po 3. etape (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 15:22:27 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +3:02 min. 3. Boudon (Francúzsko) +3:11 min...36. Kubr (ČSR) +24:11 min....47. Ružička (ČSR) +32:38 min.
 
 
4. etapa, Praha – Karlovy Vary, 174 km
 
Vo štvrtej etape už účinkovalo len 82 cyklistov, 38 ďalších preteky vzdalo. Pretekárov čakala pomerne ľahká trasa, no ťažšou ju spravilo nepriaznivé počasie. Chlad a občasný dážď sprevádzali pelotón po celý čas. Mokré cesty hrozili pádmi. Až do prvej rýchlostnej prémie (na 73. kilometri) sa pelotón držal stále pokope.Tesne pred prémiou vyštartoval razantne vpred Vostrjakov (ZSSR) a vyhral ju pred dvoma krajanmi Čerepovičom a Koledovom. Potom všetci traja počkali na hlavné pole. Druhú prémiu získal pre seba Chwiendacz (Poľsko) a v ďalších kilometroch sa zo všetkých síl snažil uchrániť si maličký, pätnásťsekundový náskok, ktorý si získal ešte pred prémiou. V sólovej jazde vydržal iba 10 kilometrov. Potom ho súperi dobehli a Chwiendacz, vyčerpaný po predchádzajúcom namáhavom úseku, sa nedokázal udržať v pelotóne a zaostal. Neskôr hlavnú skupinu opustili siedmi jazdci – Paradowski (Poľsko), Proost (Belgicko), Braune (NDR), Bugalski (Poľsko), Křivka (ČSR), Čerepovič (ZSSR) a Ohgren (Švédsko). Počas spoločného úniku všetci priam ukážkovo spolupracovali a pridávali sekundu za sekundou k svojmu náskoku. Na najťažšej fáze etapy, na kopci pri Toužime, mali odstup jeden a pol minúty. Do karát im hral aj profil záverečných tridsiatich kilometrov, celý záverečný úsek totiž tvorilo mierne klesanie až do cieľových Karlových Varov. Sedemčlenná grupa to mohla v zjazde  "rozbaliť" naplno, pelotón s oveľa väčším počtom jazdcov musel byť podstatne opatrnejší. Jazdu komplikovali aj klzké cesty po výdatnom daždi. Ešte 5 kilometrov pred cieľom bol na špici vedúcej grupy náš Křivka a mal sľubné vyhliadky na výborné umiestnenie. Znegoval ich nešťastný pád, po ktorom si dal za cieľ už len úspešne dojsť do cieľa. Napokon obsadil piate miesto a bolo to najlepšie umiestnenie československého jazdca v celom dovtedajšom priebehu pretekov.  V závere mal najviac síl Belgičan Proost. Oddelil sa od súperov, za ním preťali cieľ Švéd Ohgren a Nemec Braune.
 
Výsledky 4. etapy (jednotlivci): 1. Proost (Belgicko) 4:52:22 hod. 2. Ohgren (Švédsko) +0:39 min. 3. Braune (NDR) +1:09 min....10. Ružička (ČSR) +5:19 min.
Výsledky 4. etapy (družstvá): 1. Poľsko 14:44:49 hod. 2.Belgicko +2:25 mín. 3. NDR +2:34 min. 4. Švédsko +2:34 min. 5. Československo +2:42 min.
 
Celkovo po 4. etape (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 20:19:23 hod. 2. Proost (Belgicko) +1:51 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +3:02 min...42. Ružička (ČSR) +32:38 min....46. Novák (ČSR) +34:17 min...50. Nachtigal (ČSR) +36:39 min....60. Křivka +48:05 min...62. Kubr (ČSR) +50:14 min....72. Veselý (ČSR) +1:26:47 hod.
Celkovo po 4. etape (družstvá): 1. Anglicko 61:15:35 hod. 2: Francúzsko +3:06 min. 3. Poľsko +5:05 min....10. Československo + 41:02 min.
 
 
5. etapa, Karlovy Vary – Karl – Marx – Stadt, 140 km
 
Oddychový deň strávili cyklisti v Karlovych Varoch. Po veľmi studenom predchádzajúcom dni boli viacerí ľahko prechladnutí, lekári boli v permanencii. Rozsiahle odreniny si liečil Angličan Brittain. Piata etapa bola pomerne krátka, lenže kopcovitá a predpoveď počasia bola hrozivá. Meteorológovia sa nemýlili, 7. mája 1957 v Karlovych Varoch snežilo! Do etapy nastúpilo 81 pretekárov a divoké počasie z predchádzajúceho dňa pokračovalo. Z oblohy sa vznášali opäť snehové vločky. Od štartu až po štátne hranice medzi ČSR a NDR prekonával pelotón prudké stúpanie. V priebehu etapy dosiahol najvyšší bod celého desiateho ročníka s nadmorskou výškou 937 metrov.  V tejto fáze sa držalo celé hlavné pole spolu. Podmienky boli priam katastrofálne, stále  husto snežilo, na ceste ležala vrstva kašovitého snehu. V rýchlom zjazde tesne za hranicami pády priam viseli vo vzduchu. Všetci cyklisti museli jazdiť maximálne opatrne. V kopcoch boli v popredí aktívni Francúzi, zvyknutí na tréningy v Alpách, ktorým podmienky vyhovovali. Pri zjazde z kopca zariskovali dvanásti borci a oddelili sa od pelotónu. Po niekoľkých kilometroch sa do vedúcej skupiny dotiahli aj naši Novák s Kubrom, ale na následnej rovine nestačili tempu konkurentov a prepadli sa dozadu. V uliciach Karl – Marx – Stadtu sa rozpútala dramatická taktická bitva o čo najlepšiu pozíciu, v ktorej boli hlavnými protagonistami Belgičan Proost a domáci Schur. V posledných dvoch kilometroch udržal priam šialené tempo Proost, ktorý získal na Schura až 100 metrov. Belgičan po famóznom výkone hlavne v závere zaslúžene vyhral. Zároveň sa priblížil k žltému tričku na rozdiel púhych 37 sekúnd. Boj o celkové prvenstvo v súťaži jednotlivcov sľuboval v ďalších etapách napínavú drámu.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Proost (Belgicko) 3:48:29 hod. 2. Schur (NDR) +0:37 min. 3. van Tangerloo (Belgicko) +1:07 min....16. Novák (ČSR) +3:14 min....37. Kubr (ČSR) +10:14 min....49. Křivka (ČSR) +16:58 min....78. Ružička +35:49 min.
Výsledky 5. etapy (družstvá): 1. Francúzsko 11:29:09 hod. 2. NDR +1:47 min. 3. Rumunsko +2:00 min....10. Československo +16:31 min.
 
Celkovo po 5. etape (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 24:09:06 hod. 2. Proost (Belgicko) +0:37 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +3:00 min.....36. Novák (ČSR) +36:07 min....54. Kubr (ČSR) +59:01 min...58. Křivka (ČSR) +1:03:49 hod....60. Ružička (ČSR) +1:07:19 hod.
Celkovo po 5. etape (družstvá): 1. Francúzsko 72:47:53 hod. 2. Poľsko +5:56 min. 3. Belgicko +9:42. min.....11. Československo +1:04:30 hod.
 
 
6. etapa, Karl – Marx – Stadt – Lipsko, 161 km
 
Pred štartom šiestej etapy Vlastimil Ružička na raňajkách v dobrej nálade vtipkoval. Vraj sa chystá šiestu etapu vyhrať. Neznelo to veľmi logicky, Vlastík bol v klasifikácii jednotlivcov až šesťdesiaty s vyše hodinovou stratou na lídra.  Z taktických dôvodov naša výprava toto vyhlásenie utajila a mohla ho zverejniť až po dojazde pretekárov do cieľa. Ukázalo sa, že Ružička rozhodne nehovoril do vetra.
 
Trasa etapy bola prevažne rovinatá, počasie príjemné, podmienky pre cyklistov priam ideálne. Na území Nemeckej demokratickej republiky, rovnako ako v Československu a Poľsku, lemovali cesty, ktorými viedli preteky, desaťtisíce divákov. Pelotón sa rozbehol v rýchlom tempe, pokúšať sa o únik bolo márne. Hlavné pole sa dlho držalo pohromade, pred prvou šprintérskou prémiou však predsa len unikli Brittain (Anglicko) a Kapitonov (Sovietsky zväz). Vybudovali si náskok štyridsiatich sekúnd, prémiu prešli v uvedenom poradí, kým pelotón na prémiu priviedol Vlastimil Ružička. Zhruba po 100 kilometroch sa pelotón potrhal, na čele sa objavila silná päťčlenná skupina. Tvorili ju Saulere, Grabowski, Ferhelst, Stolper a Ružička. Toto kvinteto vydržalo na čele približne 20 kilometrov, potom sa naň dotiahli ďalší siedmi jazdci. Sila čelnej skupiny tým citeľne vzrástla a dvanásti "utečenci" si po dobrej spolupráci a svižnej jazde udržali odstup až do cieľa. V uliciach Lipska sa odohrával napínavý boj o pozície. Vlasto Ružička pred etapou uisťoval kolegov z reprezentácie, že určite nebude vo vstupnej bráne štadióna prvý. Vyjadril sa, že by to bola závažná taktická chyba, ale dôvody neuviedol. Na nádhernom štadióne v Lipsku bolo na tribúnach 100 000 nedočkavých fanúšikov, ktorí vo vstupnej bráne ako prvého zaregistrovali Belgičana Butzena. Ružička bol zavesený tesne za vedúcim jazdcom, v rovnakom poradí vyleteli aj na poslednú rovinku dráhy. V poslednej päťdesiatke Vlastimil Ružička fantasticky zrýchlil a s prehľadom etapu vyhral.
 
Mimochodom, organizátori po etape uviedli, že ju na vlastné oči sledovali približne štyri milióny divákov!
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Ružička (ČSR) 4:24:18 hod. 2. Butzen (Belgicko) +0:30 min. 3. Klevcov (Sovietsky zväz) +1:01 min.
Výsledky 6. etapy (družstvá): 1. Poľsko 13:15:57 hod. 2. NDR +0:31 min. 3. Rumunsko +1:28 min.
 
Celkovo po 6. etape (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 28:35:51 hod. 2. Proost (Belgicko) +0:17 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +1:36 min....38. Novák (ČSR) +36:50 min....53. Kubr (ČSR) +1:03:38 hod....54. Ružička +1:04:52 hod.
Celkovo po 6. etape (družstvá): 1. Francúzsko 86:06:02 hod. 2. Poľsko +3:44 min. 3. Belgicko +8:11 min....11. Československo +1:00:29 hod.
 
 
7. etapa, Lipsko – Berlín, 195 km
 
Siedma etapa bola prevažne rovinatá, viedla po kvalitných asfaltových cestách, ale obsahovala aj dlhšie úseky po dlažobných kockách. Znamenalo to väčšie nároky na bicykle i pretekárov. Sotva 19 kilometrov po štarte sa na čele objavila exkluzívna dvojica Christov (Bulharsko) a Kapitonov (ZSSR), no ich pokus o únik pelotón zlikvidoval ešte v zárodku. Na 60. kilometri šliapal na čele pretekov osamotený Novák (ČSR), ktorý v sólovej jazde strávil asi 40 kilometrov. Vypracoval si náskok tridsiatich sekúnd, ale v nerovnom súboji s pelotónom nemohol uspieť. Do cieľa zostávalo ešte 85 kilometrov, keď sa vpredu vyformovala silná vedúca skupina. Boli v nej okrem iných aj Dalgaard, Borisov, Paradowski, H. Pedersen,  Klevcov, Vostrjakov,  naopak, chýbal v nej muž v žltom tričku Christov. Skupina si zachovala maličký náskok až do cieľa, no pozíciu Christova žiaden z cyklistov v úniku neohrozoval. Na veľkom štadióne v Berlíne pretekárov napäto očakávalo 60 000 divákov, ktorí ako prvý zbadali na dráhe biely dres domáceho Grünwalda. Celý štadión búrlivo aplaudoval, no víťazstva svojho cyklistu sa nedočkal. V dramtickom špurte bol predsa len o pol kolesa rýchlejší van Tongerloo (Belgicko). Druhú skupinu priviedol na štadión ďalší Nemec Stopler, no na atletickej dráhe škaredo spadol a poriadne si pokrivil svoj stroj. Cieľovú čiaru tak bol nútený preťať po vlastných a s bicyklom, prehodeným cez rameno. V priebehu ťažkej etapy sa vzdal Jan Veselý a rovnako tiež Jan Kubr, no okrem nich to "zabalilo" ďalších viac než desať pretekárov. Pre ďalšiu kariéru našich dvoch cyklistov to malo veľmi negatívne dôsledky. Všemocní socialistickí pohlavári ich označili za zradcov a na dlhší čas im zakázali pretekať.
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. van Toongerloo (Belgicko) 5:16:17 hod. 2. Grünwald (NDR) +0:30 min. 3. Hiller (Švédsko) +1:01 min.
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. ZSSR 15:56:26 hod. 2. Poľsko +0:31 min. 3. Belgicko +1:05 min...11. ČSR +8:25 min.
 
Celkovo po 7. etape (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 33:57:08 hod. 2. Proost (Belgicko) +0:37 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +1:59 min....37. Novák (ČSR) +37:12 min....48. Ružička +1:05:12 hod.
Celkovo po 7. etape (družstvá): 1. Poľsko 102:05:12 hod. 2. Francúzsko +5:41 min. 3. Belgicko +7:02 min....11. ČSR +1:15:10 hod.
 
 
8.etapa, Berlín – Görlitz, 225 km
 
Do dlhej ôsmej etapy nastupovalo družstvo Československa citeľne oslabené. V pretekoch zotrvali už iba štyria cyklisti, bez Veselého a Kubra sila tímu citeľne klesla. Naši lídri v predchádzajúcich dňoch úporne bojovali nielen s kilometrami, ale aj zraneniami, ktoré si privodili ťažkými pádmi. Veselý s narazeným chrbátom šliapal s bolesťami celé dve etapy, podobne aj Kubr s vážnymi odreninami.
 
Pelotón od štartu rovinatej etapy nasadil strhujúce tempo, ktorému niektorí jazdci nestačili. Prekvapujúco boli medzi nimi viacerí Francúzi. Ich priebežné druhé miesto v súťaži družstiev bolo v akútnom ohrození. V popredí odhodlane bojovali naši Ružička s Nachtigalom. Na čele sa vytvorila skupinka o štyroch mužoch, boli v nej Dalgaard (Dánsko), Meister (NDR), Brittain (Anglicko) a Pruski (Poľsko). Za nimi sa vyformovala druhá malá grupa, ktorá tú prvú vytrvalo stíhala. V nej bol ústredným aktérom náš Ružička, najčastejšie udával tempo práve on. Keď do cieľa zostávalo ešte 90 kilometrov, obe skupiny sa zliali do jednej. Úžasnou stíhacou jazdou sa prebili dopredu Angličan Rae s Nemcom Schurom a zaradili sa do vedúcej partie. Vo chvíľach, kedy sa už v diaľke črtali kontúry cieľového Görlitzu, priblížilia sa k vedúcej skupine na dohľad ďalšia grupa, v ktorej bol aj náš Nachtigal. V uliciach Görlitzu sa čelná skupina rozrástla o ďalších členov. Na zaplnený štadión sa vyrútil na vedúcej pozícii Dán Christensen, ale v záverečných metroch neodolal tvrdému ataku Belgičana Butzena. Vlastimil Ružička vyplytval množstvo síl počas stíhania vedúcej grupy. Súperi s ním nechceli spolupracovať, rozrážať vzduch z prvej pozície musel takmer výlučne on. V záverečnom úseku etapy už  nevládal, no za daných okolností bolo jeho dvanáste miesto veľmi cenné.
 
Výsledky 8. etapy (jednotlivci): 1. Butzen (Belgicko) 5:30:35 hod. 2. Christensen (Dánsko) +0:30 min. 3. Hiller (Švédsko) +1:02 min....12. Ružička (ČSR) +1:25 min...14. Nachtigal (ČSR) +1:25 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. Dánsko 16:35:16 hod. 2. Belgicko +0:19 min. 3. NDR +0:44 min....9. Československo +17:10 min.
 
Celkovo po 8. etape (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 39:29:08 hod. 2. Proost (Belgicko) +0:37 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +1:56 min....38. Novák (ČSR) +53:36 min....46. Ružička (ČSR) +1:05:12 hod.
Celkovo po 8. etape (družstvá): 1. Poľsko 118:42:12 hod. 2. Belgicko +5:37 min. 3. ZSSR +12:11 min....12. Československo +1:31:36 hod.
 
 
9. etapa, Görlitz – Wroclaw, 188 km
 
Mesto Görlitz bolo akousi menšou obdobou Berlína. Rieka Nisa ho predeľovala  na dve časti, pričom každá bola súčasťou iného štátu. Görlitz (po poľsky Zhorelec) sa tak delil na poľskú a nemeckú časť. Deviata etapa do Wroclawi viedla po kvalitných asfaltkách, ale miestami aj po hlinených cestách. Jej profil bol zvlnený, na trase bolo aj niekoľko kopcov. Posledná tretina sa mierne zvažovala nadol, preto sa očakávalo, že záver bude veľmi rýchly. Predpoklady sa naplnili.
 
Žiaľ, viacerí cyklisti pocítili tvrdosť ciest, pádov bolo oveľa viac než zvyčajne. K zemi sa porúčal  aj náš Ružička, no poriadne doudieraný to nezabalil a statočne došiel až do cieľa. Jazdci z popredia klasifikácie sa pozorne strážili a nedovolili svojim rivalom žiaden významnejší únik. Zhruba na 50. kilometri sa vydali dopredu dvaja Švédi Ammel a Ohgren. V smelom úniku vydržali niekoľko desiatok kilometrov, až po prémiu. V dvojici na čele si odšliapali zhruba 65 kilometrov, potom ich pelotón zhltol. Na 125. kilometri prišiel nečakaný nástup Kapitonova (ZSSR), ktorý dokázali zachytiť len v žltom drese odetý Christov a Dán Pedersen. Z pelotónu za spomínanou trojicou razantne vyštartovali Belgičan Proost, van Tangerloo (Belgicko) a Christensen (Dánsko). Ich stíhačka bola úspešná, vznikla tak silná skupina. Lenže spolu sa udržala len zopár kilometrov, potom z nej zaútočil Rumun Dumistrescu. Rýchlo zareagovať dokázali len Kapitonov, Brittain a Stopler (NDR). Na štadión do Wroclawi dorazil ako prvý Dumitrescu. Rumun mal pred druhým Brittainom asi desaťmetrový náskok, ale v poslednej zákrute nezvládol svoj bicykel a vyšiel až na trávnik. Brittain to využil a dynamickým šprintom si vybojoval víťazstvo. Za svoju nesmiernu aktivitu v predchádzajúcom priebehu pretekov si triumf skutočne zaslúžil. Medzi jednotlivcami sa do žltého dresu nečakane obliekol Kapitonov z tímu Sovietskeho zväzu.
 
Výsledky 9. etapy (jednotlivci): 1. Brittain (Anglicko) 4:40:11 hod. 2. Dumitrescu (Rumunsko) +0:30 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +1:00 min....24. Nachtigal (ČSR) +2:11 min...50. Křivka (ČSR) +10:03 min...51. Novák (ČSR) +10:37 min...69. Ružička +16:57 min.
Výsledky 9. etapy (družstvá): 1. Anglicko 14:08:48 hod. 2. NDR +0:02 min. 3. Rumunsko +1:07 min...11. Československo +16:58 min.
 
Celkovo po 9. etape (jednotlivci): 1. Kapitonov (ZSSR) 44:12:15 hod. 2. Christov (Bulharsko) +1:15 min. 3. Proost (Belgicko) +1:52 min....38. Novák (ČSR) +1:01:38 hod.... 58. Ružička +1:54:24 hod.
Celkovo po 9. etape (družstvá): 1.Poľsko 132:55:18 hod. 2. Belgicko +4:30 min. 3. NDR. +8:56 min....12. Československo +1:39:21 hod.
 
 
10. etapa, Wroclaw – Katovice, 190 km
 
Akoby ešte nebol dostatočne dobitý, Vlastimil Ružička mal pád aj v deviatej etape. Do krvi si oškrel oba lakte, nevyše mal aj tržnú ranu na tvári. Napriek tomu po večernej lekárskej prehliadke kategoricky vyhlásil, že do Varšavy dôjde za každú cenu. Po bolestivom páde absolvoval Křivka vyšetrenia v nemocnici a lekári mu diagnostikovali otras mozgu. Jeho štart v desiatej etape vylúčili. V družstve Československa tak zostali len traja cyklisti a odstúpenie ďalšieho by znamenalo, že v súťaži družstiev by sme boli diskvalifikovaní. Aj preto Vlasto Ružička nechcel o odstúpení ani počuť.
 
Desiata etapa viedla po rovine a logicky sedela tým pretekárom, ktorí na rovinách najčastejšie trénujú. Na čelných pozíciách sa preto často objavovali  napríklad Belgičania. Pelotón sa po prvých desiatkach kilometrov natiahol a tí, ktorí šliapali na jeho konci, to trpko oľutovali. Spustila sa na nich totiž prudká búrka a blesky nebezpečne udierali blízko nich. Organizátori dokonca uvažovali o prerušení pretekov, ale búrka trvala len pár minút. Už od prvých kilometrov dával Bulhar Christov všetkým najavo, že so stratou žltého trička sa nezmieril a urobí všetko pre to, aby ho získal späť. Po polhodine jazdy energicky nastúpil a pustil sa do úniku. Zavesiť sa za neho stačili len deviati súperi, medzi ktorými však Kapitonov v žltom chýbal. Skupina na čele aj zásluhou odhodlaného Christova letela s vetrom opreteky. Jej náskok sa rýchlo zvyšoval, po ďalších dvadsiatich kilometroch narástol už na tri minúty. Kapitonovovi bolo jasné, že žlté tričko mu uniká. Snažil sa podnietiť viacerých rivalov aby spoločne naháňali vedúcu grupu, no neuspel. V uliciach Katovíc povzbudzovali cyklistov tisíce ich obyvateľov a záver etapy vysielal naživo aj poľský rozhlas. V tých chvíľach šliapala na čele deväťčlenná grupa vrátane Christova. Posledné stovky metrov pred vjazdom na štadión bol na čele Poliak Pruski a domáci "kibici" šaleli nadšením. No Pruski na vedúcej pozícii nevydržal až do cieľa.  V bráne štadióna bol na čele Grünwald, na jeho zadnom kolese visel Belgičan Butzen. Vo vyrovnanom a napínavom špurte bol o chĺpok rýchlejší Butzen. Kapitonov dorazil do cieľa s obrovskou stratou a prepadol sa medzi jednotlivcami až na piate miesto!
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Butzten (Belgicko) 4:54:16 hod. 2. Grünwald (Nemecko) +0:30 min. 3. Hiller (Švédsko) +1:00 min....27. Novák (ČSR) +7:16 min....53. Nachtigal (ČSR) +16:51 min...60. Ružička (ČSR) +41:39 min.
Výsledky 10. etapy (družstvá): 1. Švédsko 14:52:03 hod. 2. Dánsko +0:26 min. 3. NDR +5:26 min....13. Československo +58:46 min.
 
Celkovo po 10. etape (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 49:08:47 hod. 2. Brittain (Anglicko) +6:32 min. 3. Boudon (Francúzsko) +8:46 min...35. Novák (ČSR) +1:06:54 hod....52. Nachtigal (ČSR) +2:26:51 hod....55. Ružička +2:36:02 hod.
Celkovo po 10. etape (družstvá): 1. Poľsko 147:56:59 hod. 2. NDR +4:44 min. 3. ZSSR +6:43 min.
 
V desiatej etape mal bizarnú nehodu Francúz Le Men, v uliciach Katovíc mal ťažký pád, pri ktorom si zlomil ruku. Príčinou nebola jeho jazdecká chyba, ani kolízia s nezodpovedným fanúšikom na ceste. Jeho pád spôsobili kvety na vozovke, na ktorých sa jeho galusky podkĺzli. Samozrejme, s takým vážnym zranením pokračovať v pretekoch nemohol...
 
 
11. etapa, Katovice - Lodž, 215 km
 
Len 65 cyklistov vyštartovalo do jedenástej etapy, ktorá bola veľmi zaujímavá. Hneď v úvode sa pokúsil o únik Rumun Dumitrescu, ku ktorému sa pridal Belgičan Butzen. Získali si maličký, dvadsaťsekundový náskok, ale pelotón nespal. "Vystrelili" z neho Ružička s Kvelcovom, ktorí sa dotiahli na vedúcu dvojicu a vytvorili tak oveľa silnejšiu skupinku. Na špici hlavného poľa veľmi aktívne pôsobil hlavne Angličan Brittain. Do čelnej grupy dotiahol niekoľko ďalších borcov a vyhral aj prvú rýchlostnú prémiu. V tom čase už mala partia vpredu solídny náskok, no Belgičan Proost chcel viac. Odvážne nastúpil a šliapal osamotený na čele pretekov. Zdalo sa, že to bol z jeho strany nerozumný ťah, bojovať úplne sám proti zvyšku hlavného poľa. Proost však ukázal obrovské odhodlanie a výdrž. Vypracoval si zhruba jeden a pol minútový odstup a napriek aktivite pelotónu si ho dokázal udržať až do cieľovej Lodže. Na štadión dorazil ako prvý s pohodlným náskokom a vyhral už svoju tretiu etapu v tomto ročníku. O ďalšie priečky sa v uliciach mesta rozpútal neľútostný súboj. Druhý v cieli bol Kapitonov (ZSSR), tretí Poliak Paradowski. V druhej skupine dorazil do cieľa aj Vlastimil Ružička, patrila mu ôsma pozícia.
 
Bulhar Christov síce nabral menšiu stratu, ale uchránil si žlté tričko a pred poslednou etapou mal skvelé vyhliadky vyhrať celkovo klasifikáciu jednotlivcov. Medzi družstvami viedli Poliaci, ale reprezentanti NDR skresali z poľského náskoku vyše 4 minúty a zvýšili svoje šance na víťazstvo medzi tímami. Čakalo sa, že Nemci v záverečnej etape vsadia všetko na jednu kartu a tvrdo zaútočia na pozíciu vedúcich Poliakov. A to sa aj stalo.
 
 
12. etapa, Lodž – Varšava, 140 km
 
Záverečná etapa priniesla obrovskú drámu. Reprezentanti NDR ju odjazdili v strhujúcom štýle, aktívne a kompaktne. Sladkou odmenou za ich vynikajúci výkon bolo víťazstvo v klasifikácii družstiev. Pelotón sa prakticky neustále trhal, skupiny vznikali a zanikali v rýchlom tempe, jeden únik striedal ďalší. Už na 30 kilometri sa na čele vytvorila dvanásťčlenná skupina s viacerými zvučnými menami. Okrem iných v nej boli aj Schur, Kapitonov, van Tongerloo, Čerepovič, ale aj naši Nachtigal s Novákom. Tento tucet silných borcov držal počas celej etapy skvelé tempo a pelotón nebol schopný zmazať svoju stratu. Z vedúcej dvanástky síce odpadli Petrovič, Serban a Berquist, no zvyšok skupiny vydržal na čele pretekov až do cieľa. Vytrvalo ju stíhala druhá skupina s ďašími esami, no dostihnúť čelo sa jej nepodarilo. V prvých dvoch skupinách mali reprezentanti NDR troch svojich borcov, kým Poliaci len dvoch, ale priebežná pozícia neznamenala výraznejšie zmeny v súťaži družstiev. Všetko sa zmenilo na 80. kilometri. Poliak Bugalski spadol tak neštastne, že zlomil rám na svojom bicykli. Dlhé minúty čakal na svoj mechanický voz, ktorého sa však nedočkal. V núdzi mu vypomohli juhoslovanskí mechanici, poskytli mu jeden zo svojich náhradných bicyklov. Bugalski sa zaradil až do tretej skupiny s mankom vyše troch minút na vedúcu grupu. Hoci Bugalski srdnato bojoval o zlepšenie svojej neradostnej pozície, aspoň čiastočne vymazať svoju veľkú stratu sa mu nepodarilo. Malo to zásadný vplyv na celkové poradie družstiev. Takto mali Nemci v čelnej skupine až troch svojich zástupcov, kým nešťastní Poliaci len jediného. Šancu, ktorá sa im naskytla, Nemci rozhodnou jazdou využili. Prakticky bez prestávky udávali tempo na špici vedúcej skupiny, kým ich kolegovia v ďalšej grupe jej tempo takticky spomaľovali. Na méte 100 kilometrov mala vedúca skupina odstup od tretieho Poliaka v etape 4:25 minúty a postavenie Poliakov na čele klasifikácie tímov sa otriasalo v základoch. Keď do cieľa zostávalo ešte 25 kilometrov, prvá skupina mala náskok už 5:15 min.
 
Cieľ etapy bol na krásnom štadióne vo Varšave, v jeho bráne sa ako prvý objavil Soviet Čerepovič, tesne sledovaný Poliakom Wieckowskim a ďalším cyklistom Sovietskeho zväzu Kapitonovom. Záverečný špurt na tomto poradí nič nezmenil. Poľskí fanúšikovia s napätím čakali, kedy sa na štadióne objaví ďalší poľský reprezentant. A čakali poriadne dlho. Borci Nemeckej demokratickej republiky získali v tejto poslednej etape na Poliakov 12 a štvrť minúty. Znamenalo to v poslednej možnej chvíli zmenu na prvom mieste súťaže družstiev. Bulhar Dimitrij Christov si s veľkým prehľadom udržal žltý dres, jeho vyše šesťminútový odstup od druhého Brittaina bol veľavravný.
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Čerepovič (ZSSR) 3:13:54 hod. 2. Wieckowski (Poľsko) +0:32 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +1:00 min...9. Novák (ČSR) +1:00 min...57. Ružička (ČSR) +15:50 min.
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. ZSSR 9:46:49 hod. 2. NDR +0:05 min. 3. Belgicko +2:01 min...7: Československo +12:43 min.
 
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Christov (Bulharsko) 58:01:19 hod. 2. Brittain (Anglicko) +6:37 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +11:37 min. 4. Proost (Belgicko) +11:52 min. 5. Pruski (Poľsko) +15:00 min...52. Nachtigal (ČSR) +2:13:08 hod...55. Ružička +2:48:40 hod.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. NDR 174:34:55 hod. 2. Poľsko +9:14 min. 3. ZSSR +9:52 min. 4. Belgicko +12:22 min. 5. Švédsko +21:37 min...12. Československo +3:23:10 hod.
 
Po skončení desiateho ročníka Pretekov mieru sa na československých reprezentantov valila lavína kritiky. Hlavne Jan Veselý a Jan Kubr vraj totálne sklamali dôveru. Oboch dokonca obvinili z „neúcty k štátnej reprezentácii“ a „zrady robotníckej triedy“. Dlhé dva roky nesmeli reprezentovať svoju vlasť.
 
Ako to už bolo v socialistickom Československu zvykom, najrozhorčenejší boli politickí funkcionári, ktorí nemali o reálnej cyklistike ani potuchy. Faktom však bolo, že toľko smoly, koľko postihlo náš tím, by bolo dosť aj pre tri družstvá. Ružička si pri pádoch dvakrát rozbil hlavu, Křivku zastavil ťažký otras mozgu, Novák utrpel rozsiahle odreniny. Neobyčajnú statočnosť prejavil Vlastimil Ružička. Po ťažkom páde odšliapal osamotený na konci pelotónu 170 kilometrov do cieľa etapy vo Wroclawi. Aj keď získal obrovskú časovú stratu, jeho výkon bol skutočne heroický.
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.