vuelta gt visual rev
1. 20.10. zvlnena etapa ciel rovina Irun > Arrate. Eibar 171 km Roglič
 
 
01
profil etapy, 2576 nastúpaných metrov (© lavuelta.com / Unipublic)
 
 
Aj keď mnohí skeptici tomu neverili, dnes naozaj odštartovala skrátená verzia Vuelta a Espaňa 2020. Vypustené boli len úvodné tri etapy v Utrechte a teda plánuje sa odjazdiť kompletný pôvodný španielsky plán (resp. s pár úsekmi vo Francúzsku). Znamená to teda to, že všetky tri Grand Tours sa napokon dokázali  uskutočniť a neodskočili im kľúčoví partneri tak, aby sa musel ročník vynechať.
 
Osud Vuelty je však stále otvorený. Už teraz je jasné, že preteky určite vyvolajú kontroverzie s testami i opatreniami. Bol by asi zázrak, ak by ju dokončili všetky tímy a bude veľkou výhrou, keď sa ukončia 8. novembra v Madride, kde je navyše pandemická situácia mimoriadne vážna. Krajina sa pomaly zatvára.
 
 
 
 
Úvodný deň nebol žiadnou ochutnávkou so šprintérskym dojazdom. Veď tu aj prišlo pomerne málo rýchlikov. Spomenúť môžeme Bennetta, Ackermanna, Philipsena či Mareczka, ale to je asi všetko. K slovu by sa mali dostať až v piatok. Keďže sme boli v Baskicku, etapa mala zvlnený charakter. V druhej polovici sa ale zmenila na kopcovitú s troma trojkovými kopcami a v cieli ich čakalo známe Alto de Arrate (5,3 km; 7,7 %), kde sa často rozhodujú preteky Okolo Baskicka, ktoré sme tento rok kvôli pandémii nemohli sledovať. Je to čisto vrchársky dojazd, takže očakávali sme súboje najväčších hviezd - Rogliča s Pinotom či Carapazom a všetci boli veľmi zvedaví na nevyspytateľných ľudí ako Woods, Froome, Valverde, Dumoulin, Vlasov, Martínez, alebo aj posledného víťaza na tomto kopci z baskického etapáku Enrica Masa.
 
Únik sa vytvoril rýchlo. Nebola to žiadna veľká naháňačka, ale cenou za to bol len malý náskok čelnej pätice. Objavili sa tam totiž skvelí tempári - Rémi Cavagna (Deceuninck), Jasha Sütterlin (Sunweb), Tim Wellens (Lotto), Quentin Jauregui (Ag2r) a Jetse Bol (Burgos). Hneď od úvodu sa na čelo pelotónu dostala partia Jumbo - Visma a začala diktovať muziku. Rovnako ako na Tour tu žltý celok pôsobí najsilnejším dojmom a ak by neobhájili víťazstvo, bolo by to veľké prekvapenie.
 
 
 
 
Etapa bola celkom pokojná aj napriek tomu, že bolo daždivo a na Vueltu teda rozhodne chladno - len 15 stupňov, a to bol pelotón takmer na hladine mora a ešte je "len" október. V polovici 170 kilometrovej etapy došlo k pádu. Väčšina postihnutých hneď pokračovala, ale jeden z favoritov Daniel Martínez z EF nie. Nebol našťastie príliš zodratý, ale kým sa dostal na bicykel, mal už stratu minúty a pol na hlavné pole. S dvoma kolegami sa dostal späť, ale dnes to pre neho zďaleka nevyzeralo ideálne. Pripomíname, že už na Tour chcel zabojovať o GC, ale nevyšlo mu to. Chcel by teda na Vuelte. Hoci ani z Tour neodišiel ako držiteľ parádneho etapového triumfu medzi porazenými.
 
Keď pelotón prechádzal občerstvovacou zónou, hneď dvaja pretekári to využili, aby zosadli z bicykla a nasadli do tímových vozidiel. Boli to Mathias Frank (Ag2r) a Ilan Van Wilder (Sunweb). Dva tímy teda už takto skoro prišli o jedného človeka. Medzitým v úniku zabojovali pretekári o vrchárske body, nie však priamo dres, pretože za cieľový kopec bolo k dispozícii desať bodov. Za tri ostatné kopce spolu len deväť pre ich víťaza. Prvý kopec Puerto de Udana vyhral Jauregui. Keďže mal silný únik len minútu a pol náskoku, niektorí to chceli zrýchliť a Bol mierne odišiel skupine.
 
 
roglic 20 vuelta triumf 1 asofv
Daniel Martínez (©PHOTOGOMEZSPORT2020)
 
 
Do cieľa bolo ale ďaleko a ešte sa vpredu pospájali. Čakal ich ďalší kopec Alto de Kanpazar (dĺžka 6,7 km; sklon 4,1 %). K Jumbu sa na čele pelotónu pridal Movistar. Zaujímavé je, že oba tímy tu mali takmer identické zloženie ako na Tour. Zo šestnástich ľudí boli len traja iní ako na Starej dáme. Kvinteto na čele prešlo aj touto prémiou kompaktne, no už len s necelou minútou výhody. Opäť bral tri body Jauregui. Potom sa rozhodol na sólovú jazdu vybrať francúzsky majster v časovke, strieborný medailista z ME a siedmy muž MS v tejto disciplíne Rémi Cavagna. To sa dalo čakať a práve preto mal pelotón únik celý deň pod kontrolou.
 
Favorizovaný Francúz však nevydržal na čele sám dlho. Dobrú formu ukazoval už od Okolo Slovenska aj Jasha Sütterlin a vymenil ho na prvej priečke aj s bojom o ocenenie pre najbojovnejšieho pretekára dňa. Napokon aj jeho dobehol súper, a to holandský špecialista na Vueltu Bol. Napokon ich došli ešte aj Cavagna a Jauregui. Druhý menovaný Francúz sa rýchlo Sütterlina gestami opýtal, na čo mu toto súkromníčenie bolo dobré. Po Wellensovi sa ako druhý vrátil do balíka Cavagna. Do cieľa ostávalo ešte tridsať kilometrov. Aby sa asi vystriedali všetci ako jednotlivci na čele, ako posledný vpredu ostal Jauregui. Na tretí kopec sa už ale nedostal.
 
 
- ponuka z nášho eshopu -
detske oblecenie motiv oh
- ponuka z nášho eshopu -
 
 
Na Alto de Elgeta (6,2 km; 5,2 %) už teda ako prvý stúpal pelotón. Vrchol sa nachádzal 17 km pred cieľom.  V miernejších pasážach sa kopcom doslova letelo. Viacerí pretekári už vypadávali z hlavnej skupiny. Pred kamerami sa ukázali aj pretekári Caja Rural, ktorí udávali tempo. Vo veľmi úzkom úseku spadol Michael Woods, takže aj druhý líder EF mal problémy. Osemnásť kilometrov pred páskou z balíka vypadol aj Froome, ale keď si všimol televíznu kameru, ešte zabojoval a na chvíľu sa vrátil späť. Jeho kolegovia už ťahali stále zmenšujúci sa balík. Zrejme sa dobre cítil Carapaz.
 
Cieľové stúpanie Alto de Arrate začalo 5300 metrov pred páskou. Malo sklon 7,7 %. Ako sme spomínali, pre väčšinu štartového poľa nebolo neznáme. Takmer každý rok sa tu jazdia preteky Okolo Baskicka. Pod kopcom ostalo v balíku asi štyridsať ľudí. Na prvú etapu to teda boli veľké selekcie. Vypadol odtiaľ aj dotlčený Martínez. Rovnako prekvapujúco favorizovaný Vlasov.
 
 
 
 
Ako prvý zaútočil Sep Kuss (Jumbo). Pokrýval si ho už samotný Richard Carapaz (Ineos) a Dan Martin (Israel). Túto trojku si dorazili Hugh Carthy (EF), Enric Mas (Movistar) a Primož Roglič (Jumbo). Ostatní už strácali. Keď ale nikto z nich nechcel prevziať iniciatívu, vrátili sa tam ešte Esteban Cháves (Mitchelton), George Bennett (Jumbo) a Felix Grosschartner (Bora). To bolo deväť najlepších. Tempo sa vydal udávať Kuss. No ako prvého odpáral kolegu Bennetta. Zároveň prešiel ako prvý prémiou, takže získal dres najlepšieho vrchára. Za nimi šla skupina, kde boli ľudia ako Valverde, Formolo, Dumoulin, Soler a ďalší.
 
Kilometer pred páskou zaútočil Primož Roglič a pred sériou zákrut v samom závere si urobil mierny náskok. Zvládol ich s bravúrou a zvíťazil. S menšou dierou jednej sekundy prišla do cieľa partia, ktorú tam priviedol Carapaz. Tretí bol Martin, štvrtý Cháves. Druhá skupina dorazila do cieľa so stratou 51 sekúnd.
 
 
roglic 20 vuelta triumf 1 asofv
Primož Roglič a jeho triumf (©PHOTOGOMEZSPORT2020)
 
 
Dá sa teda hovoriť o tom, že tam, kde vlani Vuelta skončila, sa dnes aj začala. Primož Roglič by mohol byť dokonca lídrom pretekov od začiatku až do konca. Nebýva zvykom, že sa už v prvej etape ukázali favoriti na celkový triumf. Vzhľadom na to, že druhá skupinu zaostal takmer o minútu, títo borci boli jasne silnejší. Jumbo dominovalo. Vyzerá to tak, že Rogliča asi najviac potrápi Carapaz. Ale snáď to nebude jasná záležitosť. Dnes šli výborne aj starí mazáci ako Martin alebo Cháves. Carthy a Grosschartner dostali šancu zabojovať v celkovom poradí. Určite ju budú chcieť využiť. Menej viditeľný Mas sa stal lídrom súťaže do 25 rokov. Kuss je teda na čele vrchárskej súťaže. Zelený dres pripadne zajtra Carapazovi.
 
Naopak, dnes opäť nepodal stopercentný výkon Dumoulin, keď boli silnejší prakticky až traja tímoví kolegovia. Za zmienku stojí aj to, že v prvých dvoch skupinách a 17 pretekároch boli až piati z Jumba. Nevyšlo to v UAE Formolovi s De la Cruzom. Odpálili sa aj Francúzi, o ktorých sa hovorilo - G. Martin, Elissonde a hlavne i Pinot, ktorý úplne rezignoval na dnešný deň. Kvôli spomínaným problémom s pádmi vypadli z boja aj Woods s Martínezom. Pre Jumbo sa to vyvíja úplne ideálne. Bol to deň ako zo sna.
 
 
Výsledky etapy
1. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 4:22:34 100
2. CARAPAZ Richard INEOS Grenadiers 00:01 40
3. MARTIN Daniel link ikonka Israel Start-Up Nation 00:01 20
4. CHAVES Esteban Mitchelton - Scott link ikonka 00:01 12
5. GROßSCHARTNER Felix BORA - hansgrohe link ikonka 00:01 4
6. MAS Enric Movistar Team link ikonka 00:01  
7. CARTHY Hugh EF Pro Cycling 00:04  
8. KUSS Sepp Team Jumbo - Visma link ikonka 00:10  
9. BENNETT George Team Jumbo - Visma link ikonka 00:40  
10. BAGIOLI Andrea Deceuninck - Quick-Step link ikonka 00:51  
 
Zobraziť kompletné výsledky etapy


Priebežné poradie pretekov po etape
1. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 4:22:24 20
2. CARAPAZ Richard INEOS Grenadiers 00:05  
3. MARTIN Daniel link ikonka Israel Start-Up Nation 00:07  
4. CHAVES Esteban Mitchelton - Scott link ikonka 00:11  
5. GROßSCHARTNER Felix BORA - hansgrohe link ikonka 00:11  
6. MAS Enric Movistar Team link ikonka 00:11  
7. CARTHY Hugh EF Pro Cycling 00:14  
8. KUSS Sepp Team Jumbo - Visma link ikonka 00:20  
9. BENNETT George Team Jumbo - Visma link ikonka 00:50  
10. BAGIOLI Andrea Deceuninck - Quick-Step link ikonka 01:01  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape
 
 
Kopce na trati:
3 20 75 km - Puerto de Udana: dĺžka 6 km; sklon 2,3 %
3 20 53,3 km - Alto de Kanpazar: dĺžka 6,7 km; sklon 4,1 %
3 20 17 km - Alto de Elgeta: dĺžka 6,2 km; sklon 5,2 %
1 20ciel Cieľ - Alto de Arrate: dĺžka 5,3 km; sklon 7,7 %
 
 
Krátky úvod k etape:
Začiatok podujatia na baskickom území znamená štyri horské prémie a finále na najznámejšom stúpaní regiónu. Prvá polovica prebehne na rovinatom profile, kde budú mať navrch utečenci, ale akonáhle sa dostaneme na kopcovitú časť, v pelotóne bude cítiť motiváciu ovládnuť etapu. Úvodné dve horské prémie neobsahujú nepríjemné sklony a etapa začne gradovať na stúpaní Alto de Karabieta (4,6 km; 7,7 %), kde sa objavia tri kilometre s prevýšením deväť percent. Nasledovať bude len krátke klesanie a okamžitý výstup na Alto de Arrate (4 km; 9,5 %), ktorí všetci vrchári dôverne poznajú. Kratší, ale prudký kopec osciluje pod úrovňou desiatich percent, dosahuje maximá dvanásť percent a okamžite preverí vrchársku formu. Vrcholí dva kilometre pred cieľovou páskou, potom nasleduje rovina a záverečných sedemsto metrov v miernom klesaní. Na Alto de Arrate očakávame intenzívne vyvrcholenie etapy, ale na začiatku pretekov bude pelotón svieži a na záverečnom kopci by sa nemali odohrať rozdiely medzi favoritmi. Pre vrchárov bude hlavným lákadlom etapový triumf a červený dres, čo sa dá získať v hektickom šprinte okresaného balíka alebo útokom tesne pred vrcholom Alto de Arrate.