Na šiestu etapu sa fanúšikovia tešili snáď najviac z prvej polovice Vuelty. Na programe malo byť len 137 kilometrov s tromi ťažkými kopcami z Tour de France - Alto de Portalet, Col d'Aubisque a Col du Tourmalet. No pandemická situácia plány zmenila a pár týždňov pred štartom došlo k zmenám. Ešte v oficiálnom road booku, ktorý vydali dva týždne pred pretekmi, bola etapa pôvodná. Konvoj ostal v Španielsku. Etapa sa mierne predĺžila na 146 km, ale počet nastúpaných metrov klesol o osemsto na stále zaujímavých 3000. No nové kopce boli kratšie aj plytšie ako plánované, veľké rozdiely sa nečakali.
Odštartovalo sa podľa pôvodného itinerára, ale keďže bola etapa o niečo jednoduchšia, očakávalo sa, že pretekári budú v cieli skôr ako tradične počas celej Vuelty, teda medzi 17:20 až 17:40. Hoci v týchto etapách sa o únik zvyčajne bojuje dlho, dnes to tak nebolo a Jumbo dokonca nechalo odísť až 23-člennú skupinu.
Koho sme videli vpredu. Bola to poriadne pestrá zmes. Robert Power, Michael Storer, Jasha Sütterlin (3x Sunweb), Guillaume Martin, Victor Lafay a Pierre Luc Perichon (3x Cofidis), Mattia Cattaneo a Rémi Cavagna (2x Deceuninck), Rui Costa a Sergio Henao (UAE), Ion Izagirre a Gorka Izagirre (2x Astana), Magnus Cort a Michael Woods (2x EF), Jorge Arcas a Carlos Verona (2x Movistar), Michael Valgren (NTT), Quentin Jauregui (Ag2r), Georg Zimmermann (CCC), Dylan van Baarle (Ineos), Jonathan Hivert (Direct Energie), Julen Amezqueta (Caja Rural) a Oscar Cabedo (Burgos-BH).
Zaujala veľkosť skupiny, ktorej Jumbo dovolilo 3:50. Počasie bolo veľmi nevľúdne. Len okolo 10 stupňov a daždivo. Viditeľnosť bola slabá. Bolo to dnes veľké "gladiátorstvo". Navyše, vpredu boli zaujímaví ľudia nie len v boji o etapu, ale dokonca aj traja ľudia so stratou 3:37, 4:16, resp. 4:41 v celkovom poradí. Boli to G. Izagirre, Cattaneo a Henao. Pre Jumbo to vôbec nebolo jednoduché, pretože ťahali len oni. Únik mal šancu na etapový triumf.
Dopredu sa nepodarilo dostať Wellensovi. Po včerajšej radosti dnes tento tím zaváhal a do úniku sa nepodarilo prepašovať nikomu z červeného celku. Pre nich našťastie dnes nebolo k dispozícii veľa vrchárskych bodov. Po prvé tri z vrcholu úvodného kopca najnižšej kategórie si prišiel Guillaume Martin, teda spolu sa dostal na desať. Teoreticky mal šancu vyzliecť Belgičana s devätnástimi.
Po zjazde z prvého kopca sa rozhodol trošku zvýšiť tempo vpredu Gorka Izagirre. Zdalo sa mu, že sa ide pomaly, treba to zrýchliť. A podarilo sa. Vďaka jeho ataku sa medzera mierne zvýšila z tri a pol na štyri minúty. Jumbo už ale nechcelo pripustiť viac. A taktizovalo sa aj vpredu. Zďaleka sa nestriedali sa na čele všetci rovnako. Najviac ťahal Cofidis. Martin veľmi chcel "chňapnúť" po dnešnej etape. Vzal si aj päť bodov z Alto de Cotefablo, a tak mu už len štyri chýbali k Wellensovi. Pre lídra vrchárskej súťaže to dnes vyzeralo zle. Ak by únik prišiel do cieľa, Martin by asi bodoval a predbehol ho. Ak by zasa triumfovali favoriti, predbehol by ho niekto z nich.
Opäť v ďalšom zjazde sa odpútal z úniku Gorka Izagirre. Jeho brat Ion bol oveľa pasívnejší, čakal na svoju šancu. No Gorka už nečakal, skúšal to vyše 30 km pred cieľom v samostatnom úniku v zjazde, ktorý je jeho silnou disciplínou. Vybudoval si dokonca až 40-sekundový odstup, takže v daždi je kvalita zjazdovania veľmi dôležitá. Dokonca sa dostával aj virtuálne do la roja. Zvyšok úniku prišiel hlavne v kopci o minútu odstupu. Takže mal tri minúty. Pelotón v týchto chvíľach ťahal Ineos.
Partia za Izagirrem mala veľkú výhodu v miernom kopci aj rovine, ktoré predchádzali záverečnému stúpaniu šiestej etapy. No veľký a veľmi skúsený bojovník ostával pred nimi a už sa delili. Rovnako ako skupina s favoritmi, kde ostalo asi štyridsať ľudí a zvyšok už záver vypúšťal. Medzery sa zmenšovali a pod kopcom už Izagirreho súperi videli pred sebou. Aramón Formigal malo 14,4 km a sklon 4,7 %.
? Gorka Izagirre, un maestro bajando
? El español ha rodado a más de 70 km/h con la carretera mojada #VueltaRTVE25o
Nebol to taký prudký sklon, aby mohol zastaviť odhodlaných silných ľudí, ktorí boli vpredu. Vyzeralo to tak, že o etapu zabojuje Izagirre, alebo niektorý z jeho prenasledovateľov. Gorka sa stále držal pred nimi aj po piatich kilometroch kopca. Takmer vždy ho videli pred sebou, on sa často otáčal dozadu, ale nezlomil sa. Predsa len to nemohol udržať až do konca a dobehla ho už "len" trinástka ľudí, ktorí boli najodolnejší. Stále tam Astana mala jeho brata. Favoriti strácali dve minúty, takže boli už bez šance na etapu.
George Bennett z Jumba viedol skupinu favoritov dlhý čas, ale nemal to pod kontrolou. Unikali mu tam kadejakí ľudia v pláštenkách z druhej desiatky GC. Vzhľadom na silný dážď a hmlu bola situácia dosť neprehľadná. Vyzeralo to ale tak, že Carapaz aj Carthy dokázali nastúpiť červenému mužovi. Už dlhšie bol vpredu menej zaujímavý Soler. Roglič nevyzeral suverénne. Dnes si na neho súperi verili. Nemal tam už Seppa Kusa. Jumbo dnes potrebovalo limitovať straty. Držal sa Masa, ale ušiel im už aj Cháves.
Na čele nastúpil partii namotivovaný Ion Izagirre a prišiel si po etapový triumf. Taktika Astany dnes vyšla na výbornú. Bolo ich mimoriadne vidieť a skúsený domáci borec si tak skompletizoval zbierku víťazstiev na všetkých Grand Tours. Druhý finišoval Woods, tretí bol Costa.
Z favoritov na GC prišiel ako prvý Carthy (+48), za ním Carapaz a Soler s mankom 55 sekúnd. Pred Rogličom finišovali ešte dokonca aj Grosschartner s De la Cruzom a D. Martinom (+1:23). Líder pretekov stratil až 1:38 a na úkor Carapaza prišiel o najcennejší dres. Spadol dokonca až na štvrtú priečku. To dnes asi nikto nečakal. Slovincovi zjavne nesadol veľmi mokrý a chladný deň, hoci v samom závere ešte predbehol Masa s Chávesom.
Video posledného kilometra
Po prvom týždni teda vedie Richard Carapaz, a to je po tesnom triumfe na Gire ďalší dôvod na veľkú spokojnosť v Ineose, ktorý dominuje s úplne inými menami ako v minulosti. Prekvapením je druhá priečka Hugha Carthyho (+18 sek). Tesne za ním je Daniel Martin (+20 sek), ktorý zažíva konečne veľmi vydarenú Grand Tour. Za ním je spomínaný Primož Roglič, ktorý tak bude musieť útočiť. Uvidíme, ako to budú komentovať v tíme a či sa na pár etáp stiahnu z čela pelotónu.
Hlavnému favoritovi dnes úplne vypadol Kuss, ktorý riešil aj menšie technické problémy pod posledným kopcom, no napokon dostal až desať minút, a tak vypadol z GC. No vyfučal aj Dumoulin. Akoby ich v tíme zasiahla nejaká zdravotná patália. Mas dnes nevyužil šancu na polepšenie si. Movistar ale má v Top 10 troch ľudí a rozmetaním Jumba sa im podarilo dostať aj čela tímovej klasifikácie.
Tim Wellens mal šťastie, že sa to v závere poukladalo tak, že tie najväčšie body brali ľudia, ktorí nemali ešte taký prídel, aby ho ohrozili. Napokon ostal v bodkovanom drese o jediný bod. Za neho sa dostal Carapaz. Bodovaciu súťaž stále vedie Roglič, ale až po voľnom dni si aj prvý raz oblečie dres, ktorý to signalizuje. Masovi ostane biely dres.
Vyjadrenie Richarda Carapaza (líder GC)
"S Andreyom sme sa rozprávali, že sa nám nejazdí veľmi dobre v daždi, ale chceli sme zjazd zvládnuť rýchlo. Vedel som, ako sa to asi vyvinie na konci a nechal som ostatných, ktorých by to mohlo zaujímať. Bolo veľa atakov. Ja som viac-menej kalkuloval svoju vzdialenosť a náskok a pohol som sa v správnom čase. Ešte je veľa etáp pred nami, ale budem tento veľký, skvelý dres obhajovať. Je to odmena pre tím."
Vyjadrenie Primoža Rogliča (strata dresu)
"Mal som problémy s pršiplášťom. Nedarilo sa mi ho zapnúť a stalo sa to vo chvíli, keď sa pelotón roztrhol. To už bolo príliš ďaleko. Ale vďaka kolegom som sa vrátil. Na poslednom stúpaní som za to zaplatil daň. Ale tak to býva. Niekedy vyhráte a niekedy prehráte. Teraz si oddýchneme a potom už zas ideme na to."
100,6 km - Alto Petrabla: dĺžka 6,5 km; sklon 5,1 %
31 km - Alto de Cotefablo: dĺžka 13,5 km; sklon 4,1 %
Cieľ - Aramón Formigal: dĺžka 14,4 km; sklon 4,7 %
Krátky úvod k etape:
Pelotón sa objaví v Pyrenejách veľmi skoro a finále na vrchole Col du Tourmalet bude patriť k najdôležitejším momentom edície. Intenzívna cyklistika sa rozbehne na Col du Pourtalet (14,7 km; 4,5 %), kde budeme sledovať záujem mnohých tímov vyslať do brejku svojho pretekára. Kopec neobsahuje prudké sklony, ale ponúkne prevýšenie na úrovni piatich percent. O to zaujímavejšie sa bude tvoriť únik. Vrchol prvej horskej prémie tvorí prirodzenú španielsko-francúzsku hranicu a potom po 30-kilometrovom klesaní sa objavia na ceste dve majestátne francúzske prekážky. Stúpanie Col d'Aubisque (16,4 km; 7,1 %) vyčerpá pelotón tvrdými sklonmi na úrovni osem percent a poslúži ako kvalitná príprava na rozhodujúci súboj na Tourmalete. Aj keď je etapa krátka, na cieľový kopec si počkáme takmer päťdesiat kilometrov, čo vylučuje útoky favoritov z veľkej diaľky. Každý vrchár túži dobyť Col du Tourmalet (17,1 km; 7,3 %), preto na jeho sklonoch musíme uvidieť bitku hlavných favoritov o etapový triumf a dôležitý čas v klasifikácii. Stúpanie bude čoraz náročnejšie, v druhej časti neklesne prevýšenie pod deväť percent a vo finále môže zohrať úlohu aj faktor vysokej nadmorskej výšky. Favoriti musia správne načasovať útok, aby z legendárneho kopca vyťažili maximum. V krátkej horskej etape si počkáme na hlavnú akciu favoritov len na Tourmalet, ale mýtické stúpanie je natoľko náročné, že vytvorí dôležitú hierarchiu medzi kandidátmi na víťazstvo.
Ďalšie etapy a spravodajstvo z Vuelta a Espaňa 2020