Vuelta: Carapaz potrápil Rogliča, ale zaútočil neskoro, Slovinec to "poskladal" na triumf

7.11.2020, 13:30 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
vuelta gt visual rev
17. 7.11. rovinata etapa ciel rovina Sequeros > Alto de Covatilla 178 km Carapaz
 
 
01
profil etapy, 4138 nastúpaných metrov (© lavuelta.com / Unipublic)
 
 
Sezóna sa dostala do bodu posledného vrchárskeho predstavenia v tomto roku. Organizátori Vuelty vymysleli na koniec posledného a veľmi pokojného týždňa ešte skúšku v podobe Alto de la Covatilla, ktorá mala šancu zamiešať poradie v najlepšej desiatke. Pelotón čakalo 176 kilometrov vo veľkom chlade a daždi s vyše 4100 nastúpanými metrami.
 
Od úvodu to bola veľká naháňačka. Mnohé tímy nemali čo stratiť a vrhali dokonca všetkých svojich pretekárov do úniku. V prvej zvlnenej pasáži sa skupina sformovať nedokázala. Pomohol tomu až prvý kopec Puerto de Portillo de las Batuecas. Mal desať kilometrov a poriadne sa to tam rozprúdilo. Dokázala odísť vyše tridsaťčlenná skupina, kde hrali tímy rôzne hry. Veď tam boli ľudia až z osemnástich rôznych celkov.
 
 
 
 
Už istý víťaz vrchárskej súťaže Guillaume Martin (Cofidis) si prišiel po desať bodov z prvého kopca. Spolu s ním tam boli Costa, De la Cruz, Henao, I. Oliveira (4x UAE), Herrada, Martin, Lafay (3x Cofidis), Donovan, Storer, Sütterlin (3x Sunweb), Arcas, Erviti, Oliveira (3x Movistar), Fraile, I. Izagirre (2x Astana), Ackermann, Schwarzmann (2x Bora), Schultz, Smith (2x Mitchelton), Armirail, Gaudu (2x Groupama), De Bod, Mäder (2x NTT), Dewulf, Van der Sande (2x Lotto), Bagües, Lastra (2x Caja Rural), Hofstede (Jumbo), Cavagna (Quick-Step),  Lopez (Trek),  Van den Berg (EF), Wright (Bahrain-McLaren), Godon (Ag2r), Molenaar (Burgos).
 
Vpredu sme sledovali rôzne záujmy. Štvorka UAE mala jasný záujem okrem etapového triumfu urobiť pre desiateho muža GC De La Cruza nejaký posun. Vlasov či Valverde boli teoreticky hrateľní, ak by si skupina vypracovala náskok. Španiel strácal 9:29 na Rogliča. Ďalší vpredu sa chceli len vyvážať a v závere pomôcť lídrom v pelotóne. Od Ackermanna bolo nastrelenie do úniku veľmi prezieravé, pretože sa na začiaktu poriadne zaťal, ale potom už "len" viezol v sprievode kolegu Schwarzamnna. Iní šprintéri dnes mali s tempom problémy a veľmi sa trápili v balíku už v prvej časti etapy. Limit nebol samozrejmý.
 
 
 
 
Etapa bola veľmi náročná aj tým, že sa celý deň šlo hore-dole. Neboli tam prakticky žiadne roviny. Pretekári odpadali z pelotónu alebo aj unikajúcej skupiny prakticky hocikedy. Príkladom bol aj Ackermann, ktorý z úniku vypadol 75 kilometrov pred cieľom. 60 km pred páskou sa zasa dokonca v takej nevinnej pasáži rozdelil pelotón a vzadu ostal celý Ineos. Carapaz si to dotiahol, ale nebolo to vôbec príjemné. O tempo sa staral v tom čase Movistar. Únik mal k dispozícii presne tri minúty.
 
Etapa sa pomaly blížila k záverečným trom kopcom a vysoké tempo Movistaru v pelotóne robilo problémy mnohým. Aj vpredu to už UAE potrebovalo rozbehnúť na plné obrátky ak chcelo živiť šance na etapu, či aspoň nejaký náskok na favoritov, kde sa očakávali veľké súboje. Už sa nebolo na čo šetriť. Podľa očakávania únik strácal pôdu pod nohami a ich šance sa zmenšovali. Stále najodhodlanejšie vyzerali ľudia z UAE. No na začiatku záverečnej dvojkombinácie kopcov mali už len dve minúty k dobru.
 
 
{module [205]}
 
 
Už 31 km pred páskou skúsil Movistar novú taktiku. Prestal ťahať hlavnú skupinu, ale nastúpil jej Marc Soler. Keďže po Anglíru vypadol z Top 10 nebol veľmi zaujímavý. Aj tak ale prebrali kontrolu ľudia z Jumba. K Solerovi neskôr stiahli Ervitiho a takto Movistar skúšal atak na etapu a poistenie si tímovej súťaže. Nepodarilo sa im ale docvaknúť 14-členné čelo na vrchole predposledného kopca. To asi mali v pláne. Pár sekúnd im chýbalo. Dobehli ich 19 km pred páskou a mohli si trošku oraziť. Skupina favoritov strácala dve minúty. Ešte sa tam nič nedialo. Dokonca mierne spomalili.
 
Záverečné stúpanie Vuelty začalo 11,4 km pred cieľom. Alto de la Covatilla malo sklon 7,1 %. V úniku sa rozohrala veľká bitka, nikto to nechcel dať Solerovi zadarmo. Nastúpila trojka Donovan (Sunweb), I. Izagirre (Astana) a Mäder (NTT). Pozornosť cyklistického sveta sa sústredila hlavne do skupiny favoritov, kde sa ale stále nič nedialo. Všetkým určite bolo jasné, že útočiť tesne pred koncom bude neskoro.
 
 
- ponuka nášho eshopu (pri nákupe uveďte, že máte záujem o rúško) -
santini rusko nad 100e 560x300
- ponuka nášho eshopu (pri nákupe uveďte, že máte záujem o rúško) -
 
 
No vôbec nič sa tam nedialo. Tempo sa dokonca vydal určovať Ide Schelling z Bory, pretože De La Cruz virtuálne preskakoval Grosschartnera. Čelná trojka uverila, že sa pobije o triumf. Najsilnejší vyzeral byť Ion Izagirre, ktorý už vyhral najťažšiu etapu na konci prvého týždňa. Výborne si ale sily rozložil ďalší z pretekárov, ktorý tu už vyhral, a to v ďalšej náročnej etape na Alto de la Farrapona - David Gaudu. Zrazu sa zjavil z "spätných zrkadlách Izagirreho" a akonáhle ho dorazil, nastúpil mu.
 
Až štyri kilometre pred páskou konečne niekto zaútočil v skupine favoritov a bol to Hugh Carthy. Okamžite sa na neho zavesil Richard Carapaz, no Primožovi Rogličovi to trvalo trochu dlhšie. Nepanikáril, mal tam ešte Sepa Kussa. Aspoň na chvíľu. Napokon tam ostala už len skupina Roglič - Carapaz - Carthy - Mas - Vlasov. Keďže sa nešlo o bonifikácie, Carthy potreboval 53 sekúnd, Carapaz 45.
 
 
 
 
Práve druhý muž GC Richard Carapaz nasadil k záverečnému ataku 3300 metrov pred páskou. No bolo to v pomerne plytkej pasáži vo vysoskej rýchlosti. Roglič sa ho najprv chytil, ale napokon ho zlomil. Vyzeralo to tak, že si dokáže vybudovať náskok. Najprv ešte bol medzi nimi Carthy, ale Roglič ho dobehol. Brit nechcel spolupracovať, takže to bola výhoda pre Ekvádorčana. No zasa na Rogličovu záchranu sa podujal Lennard Hofstede, ktorý bol celý deň v úniku a Jumbo ho povolalo presne v tomto momente dozadu. Vedeli to, čakali. Bol pripravený.
 
David Gaudu si prišiel po štvrté profesionálne víťazstvo. Predviedol profesorský výkon, keď nespanikáril, že mu najprv ušli súperi. Svojimi vrchárskymi schopnosťami to zvládol najlepšie a ešte sa aj posunul do Top 10 celkovo. Druhý bol Mäder, tretí Izagirre.
 
 
 
 
Medzi favoritmi pokračovala snaha Carapaza a pomaličky sa vzďaľoval. No stratu mal pred etapou priveľkú. Rogličovi to nešlo. Rýchlo bolo po Hofstedem a ešte mu nastúpil aj Carthy. Carapaz sa objavil na páske so stratou 2:34. Carthy dostal 2:50, ale špurtujúci Roglič na pásku len 2:55, takže napokon to zvládol s 24-sekundovou rezervou. Tesne za víťazom 75. ročníka dorazil biely Mas.
 
Richard Carapaz bol najsilejším vrchárom tejto Vuelty, ale Primož Roglič si zaslúžil celkovo triumfovať pre svoju komplexnosť. Bol lepší v časovke a získal oveľa viac bonifikácií. Bojoval o každú sekundu a to aj rozhodlo. Vlaňajší víťaz Gira obhajcovi triumfu z Vuelty v cieli podal ruku a krátko zagratuloval ako to aj má byť. Veľkú poklonu si zaslúžil za celú Vueltu aj Hugh Carthy. Veľmi srdnato bojoval. Málokto s ním rátal až na také skvelé priečky. Červený dres mu napokon ušiel o 47 sekúnd.
 
Hoci sa v posledných etapách vytratil, štvrtú priečku získal Daniel Martin pred Enricom Masom. Nasleduje už veľká diera. Za zmienku stojí to, že David Gaudu sa dokázal dostať až do Top 10 na ôsmu priečku, takže za túto Vueltu môže byť vysmiaty od ucha k uchu. Životné tri týždne. V desiatke napokon kvôli slabšiemu štartu pretekov chýba Alexander Vlasov, ktorého o dve sekundy odsunul Valverde.
 
 
 
Výsledky etapy
1. GAUDU David Groupama - FDJ link ikonka 4:54:32 100
2. MÄDER Gino NTT Pro Cycling 00:28 40
3. IZAGIRRE Ion Astana Pro Team link ikonka 01:05 20
4. DE LA CRUZ David UAE Team Emirates link ikonka 01:05 12
5. DONOVAN Mark Team Sunweb link ikonka 01:53 4
6. STORER Michael Team Sunweb link ikonka 01:53  
7. MARTIN Guillaume Cofidis, Solutions Crédits 02:23  
8. CARAPAZ Richard INEOS Grenadiers 02:35  
9. CARTHY Hugh EF Pro Cycling 02:50  
10. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 02:56  
 
Zobraziť kompletné výsledky etapy


Priebežné poradie pretekov po etape
1. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 69:17:59 20
2. CARAPAZ Richard INEOS Grenadiers 00:24  
3. CARTHY Hugh EF Pro Cycling 00:47  
4. MARTIN Daniel link ikonka Israel Start-Up Nation 02:43  
5. MAS Enric Movistar Team link ikonka 03:36  
6. POELS Wout Bahrain - McLaren 07:16  
7. DE LA CRUZ David UAE Team Emirates link ikonka 07:35  
8. GAUDU David Groupama - FDJ link ikonka 07:45  
9. GROßSCHARTNER Felix BORA - hansgrohe link ikonka 08:15  
10. VALVERDE Alejandro link ikonka Movistar Team link ikonka 09:34  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideosumár etapy
 
 
Kopce na trase etapy:
1 20 129,1 km - Puerto de Portillo de las Batuecas: dĺžka 10,1 km; sklon 6,5 %
3 20 89,9 km - Alto de San Miguel de Valero: dĺžka 12 km; sklon 3,4 %
3 20 75 km - Alto de Cristóbal: dĺžka 6,2 km; sklon 4,7 %
3 20 43,6 km - Alto de Peñacaballera: dĺžka 4,6 km; sklon 5,3 %
2 20 26,2 km - Alto de la Garganta: dĺžka 12 km; sklon 4,8 %
cielhc 20 modre Cieľ - Alto de la Covatilla: dĺžka 11,4 km; sklon 7,1 %
 
Krátky úvod k etape:
V záverečnom týždni nemôže chýbať dojazd na ťažkom stúpaní, aby udržal napätie v celkovej klasifikácii. Etapa odštartuje jednoduchým spôsobom, ale akonáhle sa dostane pelotón na Alto del Portillo (10 km; 7 %), vyrazia dopredu vrchári, ktorí budú chcieť využiť poslednú šancu zabojovať o etapový triumf. Potom už cesta nepoľaví a séria stúpaní tretej kategórie, ktoré sa pohybujú na úrovni päť až šesť percent, vytiahne z každého cyklistu posledné zvyšky energie. Na konci si zaslúži pozornosť kopec Alto de la Garganta (11,3 km; 5,2 %), ktorý je dlhý, ale poskytuje pravidelné sklony bez prudkých úsekov. Na cieľovom kopci La Covatilla (9,3 km; 7,4 %) bude hrať úlohu únava. Na posledný kopec pretekov vedie ťahavý úsek s priemerom do päť percent a potom sa cesta radikálne zdvihne. Osemtisíc metrov sa bude pohybovať na hodnotách deväť až desať percent a po celej dĺžke budú vyskakovať úseky s prevýšením až dvanásť percent. La Covatilla povolí len kilometer pred vrcholom, kde klesne pod štyri percentná. Vyčerpávajúca skúška na konci pretekov otestuje vytrvalosť favoritov a bude čakať na zaváhanie niektorého z nich. Vo výhode budú tí jazdci na GC, ktorým bude stačiť obrana pozície v klasifikácii.
 
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop