vuelta gt visual rev
7. 27.10. zvlnena etapa ciel rovina Vitoria-Gasteiz > V. Valdegovia 160 km Woods
 
 
01
profil etapy, 2630 nastúpaných metrov (© lavuelta.com / Unipublic)
 
 
Vuelta sa dnes úspešne posunula do druhého týždňa. Takmer sedemsto testov na Covid 19 bolo negatívnych. Až sa nám nechce veriť, že testovali PCR metódou. Každopádne preteky mohli pokračovať bez výraznejších problémov a nezachytili sme ani veľké protesty zo strany tímov. Pokračovalo všetkých 163 pretekárov.
 
Dnes sa stále súťažilo v Baskicku. Na programe bola 160-kilometrová etapa na okruhoch okolo dedinky Villanueva de Valdegovía. Šlo sa dvakrát cez kopec Puerto de Orduña (dĺžka 7,8 km; sklon 7,7 %). Ten dôležitejší druhý prejazd bol len 19 km pred cieľom. Otázkou bolo, či pelotón vedený novým celkom - Ineosom, pustí únik, alebo budú menežovať dojazd skupiny favoritov, kde ale Carapaz nebude favoritom pri špurte. Bol to ideálny deň pre Tima Wellensa, aby si poistil bodkovaný dres pred favoritmi. Ak by bol v úniku, mohol by získať až dvadsať bodov, viac ako mal na konte.
 
 
 
 
Úvod bol ale úplne iný ako zvyčajne. O únik bol veľký záujem, ale tímy na celkové poradie ho nepúšťali. Síce už na šiestom kilometri odišiel Rémi Cavagna z Deceunincku, ale každý pokus na jeho dobehnutie bol zlikvidovaný a po vyše trištvrtehodine to francúzsky tempár vzdal. Útočilo sa aj v ďalšom priebehu, ale ani po päťdesiatich kilometroch neexistovala čelná skupina. Zaujímavé bolo, že dopredu sa snažil dostať aj Sepp Kuss, teda Jumbo zmenilo taktiku. Doteraz šli na Tour aj Vuelte striktne všetci spolu.
 
Odísť sa podarilo až 17-člennej skupine na začiatku prvého stúpania na 60. kilometri. Boli tam Victor Lafay a Pierre Luc Périchon (2x Cofidis), Sepp Kuss (Jumbo), Jannik Steimle (Deceuninck), Rui Costa (UAE), Niklas Eg (Trek), Michael Storer (Sunweb), Alex Aranburu (Astana), Ide Schelling (Bora), Matthieu Ladagnous (Groupama), Magnus Cort Nielsen (EF), Dorian Godon (Ag2r), Stan Dewulf (Lotto), Stefan De Bod (NTT), José  Joaquin Rojas (Movistar), Niki Terpstra (Direct Energie) a Jonathan Lastra (Caja Rural). Bola to zaujímavá situácia tým, že vpredu boli len jediní dvaja ľudia z rovnakého tímu, ale zastúpenie tam teda malo až 15 celkov po jednom mužovi.
 
 
 
 
No viaceré tímy s týmto neboli spokojné a útočilo sa ďalej. Podľa očakávania odišiel aj Wellens, skúšal to i G. Martin. Pred balíkom bolo takmer tridsať ľudí. Ešte bolo otvorené, ako to dopadne. Vyzeralo to na poriadne šialenstvo. Skupiny vpredu sa spojili a vyzeralo to tak, že vpredu je až 40-členná skupina s minútovým náskokom pred hlavným poľom vedeným Ineosom. Tak po prvej hodine prakticky bez úniku to vyzeralo na veľký zmätok.
 
Pridali sa Rob Power, Thymen Arensman, Mark Donovan (3x Sunweb) Juan Pedro Lopez, Kenny Elissonde (2x Trek), Guillaume Martin, Jose Herrada (2x Cofidis), George Bennett (Jumbo), Ivo Oliveira (UAE), Omar Fraile (Astana), Michael Woods (EF), Nans Peters (Ag2r), Georg Zimmermann (CCC), Tim Wellens (Lotto),  Gino Mader (NTT), Romain Sicard (Direct Energie) a Angel Madrazo (Burgos-BH). A keď videli zaujímaví ľudia, že to naozaj odchádza, ušli aj Alejandro Valverde (Movistar), Davide Formolo (UAE), Mikel Nieve (Mitchelton Scott), Quentin Jauregui (Ag2r) a Oscar Cabedo s Angelom Madrazom (Burgos BH).
 
 
- ponuka z nášho eshopu -
bidony update2020
- ponuka z nášho eshopu -
 

Valverde mal trojminútovú stratu v GC a vysoko boli aj Nieve či Bennett. Boli tam štyria jazdci Cofidisu so Sunwebom, ostatné celky mali menej zástupcov. Mnohí ale neverili tejto obrovskej skupine a nastupovalo sa zo skupiny ešte skôr ako sa skonsolidovala. Aj vďaka nástupu vyhral prémiu Kuss a dostal sa o päť bodov pred Wellensa. Martin bol druhý a tiež sa dostal cez Wellensa. Ten to vôbec nezvládol.
 
Pokusy neuspeli a v zjazde udržiavala štyridsiatka konštantný odstup minúty a pol pred hlavným poľom. Boli v nej domestici, ktorí ťahali. Veľa ľudí sa tam len viezlo. Keď sa odstup veľmi pomaly, ale zvyšoval, bolo jasné, že o etapu si to určite rozdá únik. Ineos nemohol mať šancu proti takej prevahe. No základnou otázkou bolo, na aký časový odstup im ujdú a či favoriti z Top 10, ktorí ostali v pelotóne, budú niečo skúšať pri druhom prejazde kopca, alebo nechajú úplne sa vykúpať Ineos.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo z priebehu etapy
 
 
Tempo bolo veľmi vysoké a na jednom rýchlom úseku v miernom zjazde v pelotóne zrejme spravil menšiu chybičku Jay McCarthy z Bory. Nezvládol riadenie bicykla a doslova ho katapultovalo do poľa. Aspoň našťastie po niekoľkých kotrmelcoch dopadol mäkko, ale vyzeral vážne zranený. Určite mal po pretekoch.
 
Súboj úniku s Ineosom pokračoval a nožnice sa stále pomaličky otvárali. Chris Froome ťahal balík, ale podľa výrazu tváre mu veľmi veselo nebolo. Stúpalo to postupne k trom minútam a presne toľko pred dneškom strácal desiaty muž celkového poradia a najstarší účasník pretekov Alejandro Valverde. Tomu sa nepáčilo tempo úniku, chcel ho ešte rozprúdiť a nastúpil zrejme s vidinou, že ho ešte dobehnú, ale rozostup sa zvýši. Celkom sa mu to darilo, no už sa vyčerpával jazdou len v trojici s Godonom a DeWulfom.
 
 
froome 20 vuelta taha asofv
Chris Froome na čele balíka (©PHOTOGOMEZSPORT2020)
 
 
V skupine za čelnou trojkou to ale vôbec neprebiehalo tak ako si asi Valverde predstavoval. Veľmi sa tam taktizovalo. Mnohí nechceli ťahať. Bola tam veľká cukatúra, ktorá znamenala to, že dlhé kilometre nikto nedoplnil trojicu na čele. Traja nemohli odtiahnuť 60 km. Zhruba hodinu pred dojazdom sa tak odstup na svedomito pracujúci Ineos znížil na 2:20 k Valverdemu, no len 1:50 k pôvodnému veľkému úniku.
 
Ten sa rozhýbal po tom, ako zaútočili Bennett, Wellens a Nielsen. Dobehli ich a dostali sa len pár sekúnd za Valverdeho grupu. Neskôr sa to celé pospájalo. Zaujímavosť nastala v pelotóne, keď sa na jeho čelo dostali ľudia z Jumba. Nevedeli sme narýchlo posúdiť, či sa len Rogličovci chceli vyvarovať bočného vetra, alebo aj budú ťahať. Naozaj došlo k tomu, že balík sa dostal na silný bočný vietor, a tak chceli byť všetci vpredu, takže tempo pelotónu sa výrazne zvýšilo. Odstup klesol na 1:30 a znižoval sa ďalej. To bola pre únik veľká smola.
 
 
banner kolekciaCI
 
 
Blížil sa záverečný kopec. Vzhľadom na vysoké tempo celej etapy sa dalo čakať, že sa to v ňom poriadne rozbije. Ako prvý začal stúpať Godon z Ag2r, ktorý sa nechcel zmieriť s tým, žeby bol v tej veľkej skupine. Skupina favoritov strácala len minútu na veľký únik. Pripomíname, že kopec Puerto de Orduña mal 7,8 km a sklon 7,7 %. Vpredu to bolo veľmi nesúrodé, atak striedal atak a postupne odtiaľ vypadávali pretekári, ktorí sa cedili dozadu až za pelotón. Celé to bolo o tom, či vpredu vydrží taká skupina, ktorá aspoň bude spolupracovať v záverečnej dlhej rovine a udrží boj o etapu.
 
Tri kilometre pred vrcholom zaútočil Michael Woods a na čele bol sám. Neskôr reagoval Nans Peters. Za ním sa vydal Alejandro Valverde, ktorý chcel skúsiť, či s ním niekto pôjde. Bennett s Kussom vyzerali tak, že by aj šli, ale nechytili sa ho hneď. Vznikla tam diera. Ostalo tam dvanásť najodolnejších. V pelotóne asi tridsať ľudí. Zdalo sa, že Carapaz tam má už len Amadora. Ak to mal v pláne ťahať sám až do cieľa, mohlo to úniku výrazne pomôcť.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo z priebehu etapy
 
 
Veruže úniku pomohlo oddelenie zrna od pliev na vrchole kopca. Ostali tam Woods, Fraile, Peters, G. Martin a Valverde v jednej partii a za nimi ostávalo jedenásť ľudí Bennett, Kuss, Costa, Formolo, Storer, Arensman, Schelling, Nieve, Elissonde, Herrada, Aranburu a zvýšili náskok na balík. Prémiou prešiel prvý Woods. Martin si šikovne vzal 6 bodov z vrcholu a tým pádom sa dostal do bieleho dresu s modrými bodmi. Nasledoval krátky zjazd.

Pätica na čele netaktizovala a vybudovala si vyše dvadsaťsekundový náskok na prenasledovateľov. Už šli naplno, chceli zabojovať o etapu, a to bolo lepšie z päťčlennej ako šestnásťčlennej skupiny. Zaujímavé bolo, že pelotón vedený osamoteným Amadorom dokázal znižovať stratu a bolo zjavné, že celkové poradie sa bude meniť len kozmeticky. Majster sveta z Innsbrucku mal šancu dostať sa len cez jedného až dvoch ľudí. Prenasledovatelia sa nevzdávali, na prácu ich bolo viac a stále videli pred sebou päticu Woods, Fraile, Peters, G. Martin a Valverde. Tí si začali nastupovať vo veľkom.
 
Mimochodom, Valverde naposledy vyhral na vlaňajšej Vuelte, odvtedy zaznamenal päť druhých miest a vieme, že Movistar sa v tejto sezóne veľmi trápil. Dnes to bola pre neho možno už posledná príležitosť na triumf. Kvinteto veľmi taktizovalo. Už kašľalo na akékoľvek časové výhody, aj tak boli len kozmetické. Každý to dva-trikrát vyskúšal a napokon bol rozhodujúci nástup Michaela Woodsa (EF) kilometer a pol pred páskou. Ružová mašina sa rútila do cieľa a zvíťazila. Druhý finišoval Omar Fraile (Astana). Tretí bol Alejandro Valverde (Movistar). Pelotón zaostal o 56 sekúnd.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo posledného kilometra
 
 
Kanadský špecialista na náročné klasiky vyhral svoju druhú etapu na Vuelte a po podobnom triumfe na Tirreno - Adriatico to bol jeho druhý vavrín v tomto roku. Mal šťastie na správny moment, no hlavne skvelé nohy. V samom závere mu súperi nastúpili snáď aj desaťkrát, ale práve jeho pokus bol víťazný. Sklamaný ostal Fraile, veľmi aktívny Valverde niečo málo získal a posunul sa sekundu za ôsmeho Chávesa v GC. Z troch minút manka sú teda dve. Chcel hlavne etapový triumf, trinásty na domácich pretekoch. Spokojní nemôžu byť ani v Jumbe. Bennett s Kussom si toho veľa odrobili, no nezareagovali v správny moment a vyšli naprázdno. Novozélenďan sa posunul do Top 10, ale získal len pár desiatok sekúnd. Ak by to bola minúta-dve, bola by to čiastočná náplasť.
 
Okrem kozmetiky v závere najlepšej desiatky ostalo celkové poradie bezo zmien. Rogliča nikto neohrozuje v bodovacej súťaži. Valverdemu koncovky etáp zatiaľ vôbec nevychádzajú. Už štvornásobný víťaz zelenej súťaže je po dnešku "iba" šiesty. Mas je ďalej jasne na čele klasifikácie mladých. Menil sa len dres pre najlepšieho vrchára. Ako sme písali, získal ho Guillaume Martin, ktorý vyzliekol Tima Wellensa. Belgičanovi dnes nešla karta. Dostal sa do úniku, ale v kľúčových momentoch zaváhal a všade bol neskoro. Tipujeme, že o tento dres bude mať záujem aj Kuss, takže to možno bude vyzerať zaujímavo.
 
 
woods 20 vuelta triumf asofv
Triumf Michaela Woodsa (©PHOTOGOMEZSPORT2020)
 
 
Výsledky etapy
1. WOODS Michael EF Pro Cycling 3:48:16 100
2. FRAILE Omar Astana Pro Team link ikonka 00:04 40
3. VALVERDE Alejandro link ikonka Movistar Team link ikonka 00:04 20
4. PETERS Nans Ag2r La Mondiale link ikonka 00:08 12
5. MARTIN Guillaume Cofidis, Solutions Crédits 00:08 4
6. COSTA Rui link ikonka UAE Team Emirates link ikonka 00:13  
7. ARANBURU Alex Astana Pro Team link ikonka 00:13  
8. SCHELLING Ide BORA - hansgrohe link ikonka 00:13  
9. ELISSONDE Kenny Trek - Segafredo link ikonka 00:13  
10. FORMOLO Davide UAE Team Emirates link ikonka 00:13  
 
Zobraziť kompletné výsledky etapy


Priebežné poradie pretekov po etape
1. CARAPAZ Richard INEOS Grenadiers 28:23:51 20
2. CARTHY Hugh EF Pro Cycling 00:18  
3. MARTIN Daniel link ikonka Israel Start-Up Nation 00:20  
4. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 00:30  
5. MAS Enric Movistar Team link ikonka 01:07  
6. GROßSCHARTNER Felix BORA - hansgrohe link ikonka 01:30  
7. SOLER Marc Movistar Team link ikonka 01:42  
8. CHAVES Esteban Mitchelton - Scott link ikonka 02:02  
9. VALVERDE Alejandro link ikonka Movistar Team link ikonka 02:03  
10. BENNETT George Team Jumbo - Visma link ikonka 02:39  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideosumár etapy
 
 
Kopce na trase etapy:
1 20 92,4 km - Puerto de Orduña: dĺžka 7,8 km; sklon 7,7 %
1 20 19,1 km - Puerto de Orduña: dĺžka 7,8 km; sklon 7,7 %
 
 
Krátky úvod k etape:
Koncovka siedmej etapy prebehne na okruhu s nepríjemným stúpaním a bude vyhovovať útočníkom, najlepšie z brejku. Na okruh sa dostane pelotón po šesťdesiatich kilometroch a pretekári si môžu ihneď vyskúšať náročnosť kopca Puerto de Orduña (7,8 km; 7,6 %). Potom sa bude prechádzať po zvlnenom profile, kde vyčnieva len nehodnotené 3-kilometrové stúpanie s priemerom necelých šesť percent, a celá etapa vyvrcholí pri druhom prejazde cez Puerto de Orduña. Za zmienku stojí aj to, že na jeho sklony sa vyskočí po svižnom klesaní a vo veľkej rýchlosti. Stúpanie prvej kategórie si drží náročnosť na celej dĺžke na úrovni sedem až osem percent, ale pred koncom sa vyskytne tvrdšia pasáž s prevýšením desať percent, kde sa dá nasadiť rozhodujúci úder. Z vrcholu zostáva do cieľa  osemnásť kilometrov a pred páskou sa ešte vynorí kratší kopec s priemerom v okolí troch percent. Etapa je navrhnutá pre utečencov. Jazdci v brejku musia ukázať kvalitné lezecké schopnosti a v prípade potreby aj dobrú koncovku na cieľovej páske.