Storočnica Giro d'Italia bude oslávená na majestátnej trase, výnimočný ročník si zaslúži výnimočné javisko. Od úvodných etáp až do záverečnej milánskej časovky bude na trati cítiť to správne napätie, ktoré každý deň vybičuje cyklistov k maximálnym výkonom.
 
 
fotogaleria ikonkaCelková mapa pretekov (© giroditalia.it)
celkova mapa
 
 
Jubilejný ročník nadväzuje na históriu

Tohtoročná edícia je postavená na syntéze bohatej histórie s modernou cyklistikou. giro 2Priestor dostali slávne miesta a stúpania, ktoré tvorili predchádzajúcich šampiónov a jedinečnosť talianskej Grand Tour, a teraz majú posunúť na piedestál nových víťazov. Aj keď sa podujatie nevyhnutne internacionalizuje, organizátori trvali na udržaní talianskej identity. Preto sa pelotón objaví až v pätnástich regiónoch, vrátane ostrovov Sardínia a Sicília. Na preteky sa vráti aj cyklamenový dres, ktorý bude nosiť líder bodovacej súťaže, čím sa nadviaže na tradíciu z rokov 1970 – 2009, keď bodovačka bola cyklamenová.    
 
Na pretekárov čaká 3615 kilometrov, čo je o 150 kilometrov viac ako v minulom ročníku. Najzaujímavejšie lezecké súboje uvidíme na piatich cieľových stúpaniach, ktorých v bitke o celkovú klasifikáciu doplní 67 časovkárskych kilometrov. Najrýchlejší jazdci zase dostali k dispozícii šesť prijateľných profilov.
 
 
Klasifikácia si vynúti pozornosť od úvodných dní
 
Kandidáti na celkový triumf musia byť výborne pripravení hneď od začiatku pretekov, pretože štvrtú etapu zakončuje náročný výstup na Etnu. Takýto skorý horský dojazd je darčekom pre fanúšikov, ale pre samotných cyklistov predstavuje veľkú výzvu. Ani jeden z favoritov nemôže prísť na Giro s tým, že sa dostane do najlepšej formy postupne. Tie časy sú dávno preč. Stúpanie na Etnu je skutočným horským dojazdom, kde bude každé zaváhanie potrestané. Na druhej strane sa tu nemôže prepáliť tempo, aby si cyklista udržal vysokú výkonnosť počas celých troch týždňov a v závere ju dokázal ešte vyšperkovať. A to bude tá hlavná výzva pre favoritov, aby boli silní už v štvrtej etape a zároveň si zachovali dostatok energie pre záverečný brutálny týždeň. 
 
 
giro 2011 etna vitazstvo contador rcsf
Alberto Contador vyhral naposledy na Etne v roku 2011 (© LaPresse/GM D'Alberto)
 

Ďalší dôležitý súboj o ružový dres prebehne v deviatej etape na stúpaní Blockhaus.  V krátkej previerke bude vábiť najsilnejších vrchárov a záverečných desať kilometrov s priemerom cez deväť percent sa stane hlavným motívom úvodného týždňa. Preteky sa tu nevyhrajú, ale oddelí sa zrno od pliev.

Potom si jazdci na jeden deň odpočinú a v desiatej etape sa bude opäť meniť poradie v klasifikácii. Dlhá a náročná časovka vráti do hry silných tempárov, ktorí na zvlnenom teréne dokážu udržať potrebný výkon až do samého konca a na priamočiarych úsekoch nasadiť vysokú rýchlosť. Pre útlych vrchárov to bude hodina pravdy, ale nie definitívny koniec ambíciám. Vyzývavá ITT patrí na Giro, ale po voľnom dni to môže byť zradná záležitosť s prekvapujúcim rezultátom. Po týchto dvoch previerkach dostaneme dobrý prehľad o tom, kto bude bojovať o stupne víťazov.
 
V druhom týždni ešte zaujme finále na stúpaní Oropa. Na tomto kopci sa odohralo na Gire niekoľko slávnych bitiek, tú najznámejšiu ovládol Marco Pantani, preto bude medzi pretekármi dostatok záujemcov, aby napodobnili legendárneho talianskeho cyklistu.
 
 
fotogaleria ikonkaCelkový profil pretekov (© giroditalia.it)
celkovy profil
 
 
Na tretí týždeň treba nastaviť správnu taktiku

Prvé dva súťažné bloky síce vytvoria medzi favoritmi smerodajné rozdiely, ale pre klasifikáciu bude najdôležitejšie to, v akom stave sa predstavia kandidáti na titul v poslednom týždni. Rozhodujúce momenty odštartuje mamutie predstavenie s Mortirolom a dvojnásobným prejazdom cez Stelvio. Ak má niektorá etapa potenciál rozbiť pelotón na franforce, tak je to šestnásta v poradí. Tri dlhé a ťažké kopce bez možnosti odpočinku budú promenádou mimoriadnej lezeckej vytrvalosti. Bez tejto dispozície sa nikto neudrží na čele pretekov a dvojité Stelvio poľahky poprie účinky prvej časovky.
 
 
video v clanku ikonka ciernaPasso dello Stelvio v roku 2012
 

Osemnásta etapa zase ponúka výbornú príležitosť na útok zdiaľky. Päť stúpaní na krátkej vzdialenosti nebude ľahké kontrolovať. Na trati môže vzniknúť chaos a najsilnejší jazdci sa môžu dostať veľmi rýchlo do vzájomného súboja. A to bude svedčať agresívnym cyklistom. Potom budú k dispozícii ešte dve horské previerky, v ktorých sa môže meniť klasifikácia, ale rozdiely urobia len tí pretekári, ktorým ešte nedošla para.

Hlavná selekcia v devätnástej etape sa odohrá len na záverečnom kopci, ale Piancavallo je dostatočne tvrdým stúpaním, aby sa tu rozdelila skupina favoritov. Posledný deň v kopcoch bude cyklistov lákať urastený kopec Monte Grappa, aby sa odhodlali na dlhý útok, ale záujemcov môže odradiť pomerne dlhá cesta na posledné stúpanie pretekov. Foza nemá strmé úseky, ale na konci podujatia umorí jazdcov pravidelným sklonom sedem percent.
 
 
monte grappa cintorin rcsf
Špeciálny cintorín vojakov z 1. sv. vojny na Monte Grappa (© LaPresse/Marco Alpozzi)
 

Po ťažkej lezeckej epopeji sa musia pretekári rýchlo preorientovať, aby ešte našli energiu na 30-kilometrovú časovku. Po krutom týždni to bude pre favoritov stresujúce finále, pretože bitka o ružový dres sa skončí len pred bránami Milánskeho dómu, ani o kilometer skôr. Lezeckí majstri budú na túto previerku myslieť počas celého posledného týždňa, aby v kopcoch získali na svoju stranu čo najviac času.
 
 
Šprintéri majú pre seba prvú polovicu pretekov
 
Giro d'Italia a šprintéri vždy patrili k sebe, talianski fanúšikovia si užívajú aj dynamické dojazdy pelotónu. Ani v tomto roku najrýchlejší pretekári neodídu naprázdno. Organizátori pripravili šesť šprintérskych koncoviek, ktoré budú natlačené do úvodných trinástich etáp. Je zrejmé, že po poslednom rýchlom finiši uvidíme exodus viacerých šprintérov, na pretekoch zostanú viac-menej len tí, ktorí chcú vybojovať cyklamenový dres. Ale dovtedy budú šprintérske tímy nabudené, aby využili každú jednu ponúknutú príležitosť. V tomto rozpoložení to budú mať utečenci náročné, aby zaskočili koncentrovaný pelotón, pretože v prvej časti pretekov bude v ňom ešte dostatok energie.
 
Hneď prvý deň dostanú šprintéri šancu získať ružový dres, čo býva pre každého z nich obrovskou motiváciou, ale zároveň to spôsobuje na trati nervozitu a stres v záverečných kilometroch. Navyše, situáciu neuľahčí ani to, že v meste Olbia sa bude finišovať na veľmi technických úsekoch. A toto bude črta aj niektorých z nasledujúcich dojazdov.     
 
 
spurt 21 etapa blokovanie nizzolo modolo lamf
Vlaňajšie pamätné blokovanie Modola Nizzolom (© Lampre-Merida / BettiniPhoto)

 
Na Sardínii uvidíme šprintérsku koncovku ešte raz, v tretej etape to môže byť v závere o čosi menej vyburcované. Rýchli pretekári dostanú svoju príležitosť aj na Sicílii. V piatej etape sa bude finišovať v Messine, kde sa narodil Vincenzo Nibali, pre ktorého to bude špeciálny deň, aj keď sa nepobije o etapový triumf.
 
Na kontinente sa znovu rozbehnú šprintérske motory počas siedmeho dňa, finále v meste Alberobello bude klásť dôraz na potrebný lead-out, pretože na konci sú opäť pripravené zákruty. Nasledujúce štyri dni bez rýchlej koncovky sa budú kompenzovať v dvanástej a trinástej etape. Finále v meste Reggio Emilia príde na rad po dlhej previerke a aj tam musí kandidát na etapový triumf predviesť potrebnú pozičnú jazdu. Trinásta etapa je najľahšia na celom podujatí, kľúčom k úspechu bude posledná zákruta štyristo metrov pred páskou.
 
 
video v clanku ikonka ciernaDve víťazstvá Marcela Kittela z minulej edície
   
 
V ponuke budú aj etapy, ktoré nezasiahnu do celkovej klasifikácie a nebudú vhodné ani pre šprintérov, a na tie sa budú zameriavať útočníci. Členitý profil druhej etapy na Sardínii môže odradiť rýchlych jazdcov a podporovať ataky a bez veľkých rozdielov v GC môže rozohrať zaujímavú bitku medzi utečencami a balíkom. Útočníci do kopcov privítajú jedenástu etapu. Štyri stúpania a dlhý zjazd do cieľa pelotón veľmi rád prenechá statočným jazdcom. Útočníkom sadne aj pätnásta etapa, ale favoriti na titul dobre poznajú okolie mesta Bergamo a podujatie Il Lombardia, preto vedia, že to nebude jednoduché finále.
 
Aj v záverečnom týždni budú mať odvážlivci dostatok príležitostí na realizáciu, ale ich úspech bude závisieť od stratégie kandidátov na titul. No ak si majú favoriti v niektorej etape na chvíľu vyfúknuť, tak to bude sedemnásta previerka končiaca v Canazei.
 
Na Gire nesmú chýbať ani koncovky pre výbušných cyklistov. Puncheuri sa budú sústrediť na šiestu etapu, ale tá je dlhá až 217 kilometrov, preto budeme zvedaví, či niektoré tímy budú cielene kontrolovať situáciu na trati, aby pre svojho lídra zariadili špurt do kopca. Podobným príkladom je ôsma etapa, ktorá je kratšia a opäť bude dráždiť explozívnych jazdcov.