V ôsmej etape tohtoročnej Tour si organizátori pre pretekárov prichystali šprintérsku etapu, no v jej závere mohli šprintérom narobiť vrásky na čele dva kopčeky Côte de Masmont (1,3 km; 5,5 %) a Côte de Condat-sur-Vienne (1,2 km; 5,4 %), ktoré prišli v rýchlom slede neďaleko od cieľového Limoges. Pri nájazde do mesta to navyše stále bolo hore dole a aj samotný šprint bol do mierneho kopca.
Jasnými favoritmi teda boli šprintéri so schopnosťou vyletieť aj krátke kopčeky ako Caleb Ewan (Lotto), Biniam Girmay (Intermarché), Bryan Coquard (Cofidis), Mads Pedersen (Trek) či Wout Van Aert (Jumbo). V úžasnej forme je tento rok Jasper Philipsen (Alpecin), ktorý už získal na Tour tri etapy a dnes si mohol robiť zálusk už na štvrtú. Snáď najväčšiu šancu uspieť na pretekoch mala dnes aj s Tour lúčiaca sa slovenská ikona Peter Sagan (Total). Rodák zo Žiliny ukazoval v máji i júni po dlhšom čase celkom dobrú odolnosť v krátkych kopčekoch.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Veľa tímov však prekvapivo verilo aj v triumf úniku, lebo hneď po štarte sa spustil festival útokov od najrôznejších klasikárov typu Bena Turnera (Ineos), Kaspera Asgreena (Soudal), Victora Campenaertsa (Lotto) či dokonca Madsa Pedersena (Lidl). Alpecin a spol. ich však samozrejme nikam nepustili a napokon zelenú dostala iba trojička Bart Declercq (Soudal), Anthony Turgis (Total) a Anthony Delaplace (Arkéa).
Najmä Belgičana zo Soudalu bolo úsmevné vidieť vpredu, keďže celú svoju kariéru si vybudoval na povesti ničiteľa únikov v službách Vivianiho, Bennetta, Cavendisha či teraz Jakobsena. Trio na čele dostalo štyri minúty náskoku. Následovali dlhé pokojné kilometre. Idylku narušila až šprintérska prémia, ktorá ale do pretekov priniesla nový rozmer.
Na čele si body vybral Delaplace, no v balíku si o zvyšné body zašprintovala celá skupinka šprintérov s Cavendishom, Philipsenom, Coquardom, Girmayom či Meeusom. Najviac bodov vybral zelený Philipsen, no zaujímavé bolo, že spomenutí šprintéri pokračovali v úniku aj so svojim leadoutom vrátane napríklad Alexeja Lutsenka či Mathieuho Van Der Poela.
Na ceste sa nachvíľu strhla veľká naháňačka, keď Van Der Poel a spol. mali zrazu cez dvadsať sekúnd výhody a striedali. V pelotóne začalo veľmi rýchlo ťahať Jumbo a balík sa potrhal na vetre, vzadu ostal napríklad aj Ben O'Connor (Ag2r). Vzruch ale dlho netrval, do piatich minút to medzi útočiacimi šprintérmi začalo škrípať a pelotón bol pokope. Vrátili sa aj skupiny zozadu s O'Connorom.
- reklama -
- reklama -
Situácia sa následne opäť upokojila a dlhé desiatky minút pretekári len pokojne ukrajovali rovinaté kilometre. Na čele pelotónu diktovali tempo Cofidis, Lidl, Jumbo i Alpecin, a boli to práve tieto tímy odolných šprintérov, kto zdvihol tempo v momente ako sa terén začal vlniť, teda približne 70 kilometrov pred cieľom. Už na Côte de Champs-Romain (2,8 km; 5,2 %) mal problémy napríklad Sam Welsford (DSM). Prémiu vyhral Saganov kolega Turgis.
60 kilometrov pred cieľom sa na zem porúčal Mark Cavendish a bohužiaľ to vyzeralo na zlomenú kľúčnu kosť. Rekord Eddyho Mercxka prekonaný nebude, Brit odstúpil z Tour de France 2023, zrejme jeho poslednej v kariére. Včerajší problém s prevodmi ho tak bude mrzieť určite ešte o to viac. Skutočne smutná správa pre cyklistický svet, nepochybne všetci fanúšikovia tohto športu sa tešili, čo 38-ročná legenda ešte vymyslí v ostatných šprintoch na mladších súperov a či sa osamostatní na čele historických tabuliek.
Cavendish a jeho útrapy
Etapa pokračovala v pokojnom tempe, ktoré kontrastovalo so zúfalstvom jazdcov Astany na konci pelotónu. Blížila sa záverečná zvlnená pasáž etapy. Už 37 kilometrov pred páskou zaujímavo nastúpil Kasper Asgreen, no brejk s Declercqom bol ešte dve minúty pred ním a bolo to aj dosť skoro. Jedna vec ale bola istá, Soudal Jakobsenovi dnes neveril. Dán získal dvadsať sekúnd k dobru, no podľa očakávania sa iba vyvetral a po pätnástich minútach bol naspäť.
Únik prišiel na Côte de Masmont s náskokom necelej minútky, takže ich šance veľké neboli. Klesli ešte viac keď na sklonoch prvého z dvoch dôležitých kopcov zaútočil Anthony Turgis a rozbil skupinu vpredu. Zaostávať začali prví šprintéri ako Jordi Meeus. Pelotón viedlo Jumbo, Wout Van Aert chcel dnes konečne víťazstvo.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Hneď po Côte de Masmont prišiel na rad Côte de Condat-sur-Vienne (1,2 km; 5,4 %), kde Jumbo duplo na plyn. Anthony Turgis ostal pred balíkom ako jediný a ešte na vrchole posledného kopca mal maličký náskok. Pelotón za ním letel a osem kilometrov pred páskou bolo po úniku, no holandský tím sa šprintérov nezbavil. Peter Sagan sa tiež udržal v balíku, ako väčšina šprintérov na čele s Philipsenom a jeho vlakom. Bauhaus, Meeus a Kristoff boli z hry von.
Päť kilometrov pred cieľom došlo v balíku k veľkému pádu aj so Simonom Yatesom (Jayco) a Mikelom Landom (Bahrain Victorious). Najhoršie však skončil Saganov spolujazdec Steff Cras (Total), ktorý odstúpil. Do záverečného stúpavého dojazdu prišiel v najlepších pozíciách Lidl.
O etapovom víťazovi napokon rozhodol veľmi silový špurt na výkonnosť a triumfoval Mads Pedersen po extrémne dlhej snahe zo špice balíka. Porazil v priamom súboji Jaspera Philipsena. Wout Van Aert mal veľkú smolu v závere.Rozbiehal ho Laporte, no Francúz mal technický problém a Belgičan musel ísť z čela na brzdy a presypali ho štyria súperi. Napokon bol tretí. Top 5 doplnili Dylan Groenewegen (Jayco) a Nils Eekhoff (DSM). Peter Sagan sa do záveru nedostal, skončil na 16. mieste.
Videosumár etapy
Po páde šesť kilometrov pred cieľom stratili 47 sekúnd v celkovom poradí Simon Yates a Mikel Landa. Brit tak prepustil svoje štvrté miesto v GC a vypadol z Top 5. Inak sa poradie nemenilo, Jonas Vingegaard (Jumbo) ostáva v žltom drese, Tadej Pogačar (UAE) v bielom. Zelený dres vpohode udržal Philipsen a bodkovaný je aj naďalej Neilson Powless (EF). Tímové poradie drží Jumbo-Visma.
Vyjadrenie Madsa Pedersena (víťaz)
"Nevedeli sme či to dnes bude únik alebo šprint. Skúšal som sa ráno niekoľkokrát dostať do brejku, ale šprintérske tímy si to postrážili. Sústredili sme sa preto v kľude na šprint. Tim sa o mňa v závere krásne postaral. Bol to naozaj dlhý šprint, 50 metrov pred cieľom som si skoro sadol naspäť, ale ešte som sa namotivoval. Mrzí ma koniec Marka Cavendisha. Bolo mi cťou pretekať s takou legendou a takto by sa ikony nemali lúčiť."
122 km - TOCANE-SAINT-APRE (20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)
70 km - Côte de Champs-Romain: dĺžka 2,8 km; sklon 5,2 % (2-1)
16 km - Côte de Masmont: dĺžka 1,3 km; sklon 5,5 % (1)
9 km - Côte de Condat-sur-Vienne: dĺžka 1,2 km; sklon 5,4 % (1)
Cieľ - LIMOGES (50-30-20-18-16-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2) + bon. sek. 10-6-4
Krátky úvod k etape:
Ôsma etapa je tou, ktorú si vyhliadlo viacero ľudí - odolných šprintérov a klasikárov. Ak bude mať pelotón dostatočný záujem, postráži si úniky a bude sa špurtovať. Je však vysoko pravdepodobné, že ľudia ako Cavendish, Groenewegen alebo Jakobsen sa do záveru nedostanú a špurtovať bude vyselektovaný pelotón. Okamžite tak bude najväčším favoritom Wout van Aert, ale to bude živná pôda aj pre Biniama Girmaya či Madsa Pedersena. Hádam by toto mohla byť šanca aj pre Petra Sagana... No isteže ani Philipsenov triumf nie je vylúčený. Motivácia zvyšku sveta zbaviť sa ho však bude obrovská. No všetko to budú chcieť prekaziť unikajúci pretekári. Určite sa dopredu budú chcieť dostať silné motory typu Corta, Künga, Bettiola, Cosnefroya, Mohoriča.
Krátky opis trasy etapy:
Druhý týždeň otvorí etapa určená pre šprintérov. Prvá polovica ôsmej etapy prebehne na jednoduchom profile a záujemcovia o zelený dres by na rýchlostnej prémii mali zabojovať o ďalšie body. Záverečných sedemdesiat kilometrov bude náročnejších. Najprv čaká na pelotón Côte de Champs-Romain, ktorý by nemal dostať do problémom šprintérov. Šestnásť kilometrov pred cieľom vrcholí Côte de Masmont a sedem kilometrov po ňom sa nachádza Côte de Condat-sur-Vienne. Obidve prémie majú prijateľné parametre aj pre šprintérov, ale odolnejší šprintéri sa tu môžu pokúsiť dostať do problémov klasických šprintérov. Jazdci na GC budú chcieť prísť do cieľa bez pádu a časovej straty.