V 10. etape Gira Bora výborne zvládla svoju úlohu a Sagan vzal etapu aj dres

17.5.2021, 14:00 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
V 10. etape Gira Bora výborne zvládla svoju úlohu a Sagan vzal etapu aj dres
Peter Sagan v cieli (© BORA - hansgrohe / Sprintcycling)

10. 17.5. zvlnena etapa ciel rovina L'Aquila > Foligno 139 km P. Sagan
zprofil etapy
profil etapy, 1300 nastúpaných metrov (© giroditalia.it)
Po náročnej nedeli a prvom týždni organizátori veľmi netradične pridali ešte desiatu etapu na koniec prvého bloku. Na Gire budú voľné utorky. Šlo sa ale už len 139 kilometrov z L'Aquila do Foligna s očakávaným šprintérskym dojazdom.
Na trase sa nachádzali dva kopce, jeden menší hneď v úvode, klasifikovaný bol potom neskôr Valico della Somma s dĺžkou 6,7 km a sklonom piatich percent. Keďže bol na méte 39 km pred cieľom, očakávalo sa, že ho šprintéri zvládnu. Otázne bolo len tempo. Ak by tam Bora poriadne dupla na plyn, mohla sa niekoho zbaviť, no počítať by museli s naháňačkou asi v celej poslednej hodine. Bola to ale dobrá príležitosť pre trojnásobného svetového šampióna.
- reklama -
rusko satky 560x300
- reklama -
O únik sa príšliš dlho nebojovalo, napĺňal sa scenár rovinatej etapy. Natlačili sa tam najmä jazdci Pro tímov. Boli tam Kobe Gossens (Lotto Soudal), Simon Pellaud (Androni), Umberto Marengo (Bardiani), Samuele Rivi (Eolo) a starý-známy Taco Van der Hoorn (Intermarché). Pelotón za nimi úplne nezastavil ako to niekedy býva, ich náskok nevyskočil hneď raketovo. Dokonca sa z hranice dve a pol minúty rýchlo vrátil ku dvom minútam.
Počas dňa sa objavovali aj informácie o zdravotnom stave včerajšieho nešťastníka Mateja Mohoriča, ktorý po páde utrpel slabší otras mozgu a pár odrenín. V tímovom vyhlásení Bahrainu Victorious hovoril o šťastí a poďakoval lekárom i tímu za podporu. V nemocnici napokon nestrávil ani noc.
Všetci traja borci Pro tímov zohrali veľkú bitku o rýchlostnú prémiu, úplne odišli zvyšnej dvojke a zvýšili náskok pred balíkom o dvadsať sekúnd. Najviac bodov si zapísal Rivi. Potom ale musel únik zastať, pretože cez železničné priecestie práve prechádzal vlak. Rozhodcovia to teda museli riešiť. Pelotón ich skoro dobehol, pretože rozdiel nebol veľký.
Dnes si neverila len Bora, ťahala aj Qhubeka, Jumbo, Alpecin i Cofidis a únik mali v absolútnej moci. V rovinatej etape kontrolovať odstup na minúte a pol, to sa nevidí často. Postupne sa konvoj blížil k dvom kopčekom, ktoré potom vyústili v tretie, už prudšie stúpanie.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -

55 km pred páskou už začala tvrdiť muziku čisto Bora. Oss nakopol tempo a ľudia vpredu to postupne vzdávali. Dokonca sa Saganovým kolegom ešte pred tým dôležitým stúpaním podarilo odpárať prvých ľudí z balíka vrátane Groenewegena. Presne na úpätí kopca Valico della Somma bol únik dostihnutý.
Nasledovalo 6700 metrov päťpercentného stúpania. Netrvalo dlho a bolo po Merlierovi. Hlavný rozhodca nechcel púšťať veľa áut medzi balík a odpadávajúcich ľudí, pretože vyše 50 áut v konvoji by ich v zjazde hravo dotiahlo späť. Zatiaľ čo Merlier vyzeral byť odpísaný, Nizzolo, Viviani a Gaviria sa držali. Ostával im už len kilometer na vrchol. Nizzolo to napokon nevydržal, ale nemal veľkú stratu a pri sebe kolegov. Zaujímavé bolo, že v balíku sa asi neudržali Bouchard ani Mäder, pretože neprišli si po tri body na vrchole kopca. Mollema záujem nemal, hoci v úniku o body bojoval.
- ponuka z nášho eshopu -
banner detske oblecenie green
- ponuka z nášho eshopu -
Do zjazdu sa pustil asi stočlenný pelotón vedený Borou-hansgrohe s náskokom asi tridsiatich sekúnd na maličkú skupinu s Nizzolom. Vyzeralo to tak, že Viviani, Cimolai a Gaviria to zvládli. V tomto prípade mohol byť Peter najväčším favoritom, pretože títo súperi neboli zrovna v životnej forme. Bore zahralo do karát aj to, že im začal pomáhať aj domestik Israelu. No Nizzolo sa ešte nezvdával. Ostal tam síce len s jedným kolegom, ale Victorom Campenaertsom a vieme, aký to je motor. Dvaja proti veľkej presile nemali šancu a 26 km pred páskou to vzdali.
Nasledovala rýchlostná prémia, kde sa šlo o bonifikačné sekundy. Tam zabojovali Bernal s Evenepoelom. Bol to poriadne napínavý súboj. Najprv mal navrch Bernal, ktorý sa ťahal za Mosconom a Evenepoel mal dieru, no sám si ju došiel a prešpurtoval lídra pretekov. Keď to videl jeho kolega Narváez a on zasa zdolal Evenepoela tak, aby nebral tri, len dve sekundy. To isté chcel Bernalovi urobiť Almeida, ale už sa mu to nepodarilo. Takže Belgičan bral dve, Kolumbijčan jednu sekundu. Najmä Bernalov štýl jazdy, keď nedokázal vo vysokej rýchlosti držať takú rovnú líniu ako špecialisti, pobavil.
Vzhľadom na to, že sa vpredu neudržali prví dvaja ľudia z bodovacej súťaže, bolo jasné, že jednak sa bude meniť líder druhej najcennejšej klasifikácie a druhak to bude presne ten, kto dnes vyhrá (za predpokladu, že to bude Viviani, Sagan alebo Cimolai), pretože medzi nimi boli pred etapou maličké rozdiely. Na prvej rýchlostnej prémii bral Viviani tri, Sagan jeden bod. V cieli boli nachystané poriadne hody - 50-35-25-18-14... bodov.
Pri absencii niektorých šprintérov cítili šancu aj ľudia z rôznych iných tímov než tých, kde boli top favoriti. Ale Bora ich nepustila výraznejšie ku slovu a odtiahli to úplne celé aj cez zákruty v závere. Aj keď tam v posledných stovkách metrov nastal chaos, Peter urobil všetko správne a vyhral etapu tesne pred Fernandom Gaviriom (UAE) a stal sa novým lídrom cyklámenovej súťaže. Tretí bol tiež neďaleko za nimi Cimolai. Viviani to nezvládol.
video v clanku ikonka ciernaVideo posledného kilometra
Dnes si Bora zaslúžila absolutórium. Chýbal už len dokonalý vlak v záverečných metroch, ktorý síce neprišiel, ale mali takú rýchlosť, že sa tam nepozaplietali kadejakí rozbiehači a súperi a Peter to mal pod kontrolou. Musel si dať dlhší špurt ako jeho dvaja najväčší súperi, ale dobre poznal záver, bol pánom poslednej zákruty a Gaviria už nestihol vykuknúť spoza neho tak, aby ešte hodil na pásku bicykel skôr.
V bodovacej súťaži vedie so 108 bodmi. Gaviria s Cimolaiom majú po 91. Merlier 83. Po viacerých nešťastných dňoch sa karta razom úplne otočila a už môže byť najviac vysmiaty práve Peter. Zároveň splnil základnú úlohu, s ktorou šiel na tieto preteky. Tiež sa zaradil do zoznamu legiend, ktoré vyhrali viac ako jednu etapu na všetkých troch Grand Tours. Bolo to jeho 117. víťazstvo v profi pelotóne. Desiatu etapu na Gire vyhral aj vlani, no vtedy to už bolo po voľnom dni.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Petra Sagana (víťaz)
"Myslím si, že dnes to bol pre nás veľmi dobrý deň. Veľmi ďakujem svojím kolegom, ktorí to výborne zvládli a bez nich by som nevyhral. Takto to chodí, že dnes to vyšlo, ale už minule pri druhom víťazstve Ewana som sa tiež cítil veľmi dobre, bol to špurt do mierneho kopca, no hoci som začínal trochu zozadu, mal som rýchlosť, no ostal som zavretý pri bariére, takže mal som ešte šťastie, že som nespadol. Dnes to bolo všetko dobré a vďaka tímu to sa to už podarilo.
Nechcem teraz myslieť na cyklámenový dres. Pôjdeme deň po dni. Máme za sebou desať etáp. Stále nám ešte polovica kilometrov chýba. Urobím, čo bude v mojich silách."
Peter Sagan a jeho triumf (© BORA - hansgrohe / Sprintcycling)
Výsledky etapy
1. SAGAN Peter Bora - hansgrohe 03:10:56 100
2. GAVIRIA Fernando UAE Team Emirates 00:00 40
3. CIMOLAI Davide Israel Start-Up Nation 00:00 20
4. OLDANI Stefano Lotto Soudal 00:00 12
5. VERMEERSCH Gianni Alpecin - Fenix 00:00 4
6. DE BONDT Dries Alpecin - Fenix 00:00
7. VENDRAME Andrea Ag2r Citroën Team 00:00
8. ALBANESE Vincenzo EOLO-KOMETA 00:00
9. VIVIANI Elia Cofidis, Solutions Crédits 00:00
10. MOLANO Sebastian UAE Team Emirates 00:00
Zobraziť kompletné poradie
Priebežné poradie pretekov po etape
1. BERNAL Egan Ineos Grenadiers 38:30:17 10
2. EVENEPOEL Remco Deceuninck - Quick-Step 00:14
3. VLASOV Aleksandr Astana - Premier Tech 00:22
4. CICCONE Giulio Trek - Segafredo 00:37
5. VALTER Attila Groupama - FDJ 00:44
6. CARTHY Hugh EF Education - Nippo 00:45
7. CARUSO Damiano Bahrain Victorious 00:46
8. MARTIN Daniel Israel Start-Up Nation 00:52
9. YATES Simon Team BikeExchange 00:56
10. FORMOLO Davide UAE Team Emirates 01:02
115. SAGAN Peter Bora - hansgrohe 01:18:26
Zobraziť kompletné poradie
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. SAGAN Peter Bora - hansgrohe 108
2. GAVIRIA Fernando UAE Team Emirates 91
3. CIMOLAI Davide Israel Start-Up Nation 91
4. MERLIER Tim Alpecin - Fenix 83
5. VIVIANI Elia Cofidis, Solutions Crédits 79
6. NIZZOLO Giacomo Qhubeka ASSOS 76
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape
1. BOUCHARD Geoffrey Ag2r Citroën Team 51
2. BERNAL Egan Ineos Grenadiers 48
3. MÄDER Gino Bahrain Victorious 44
4. MOLLEMA Bauke Trek - Segafredo 23
5. CICCONE Giulio Trek - Segafredo 20
6. GOOSSENS Kobe Lotto Soudal 18
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape
1. BERNAL Egan Ineos Grenadiers 38:30:17
2. EVENEPOEL Remco Deceuninck - Quick-Step 00:14
3. VLASOV Aleksandr Astana - Premier Tech 00:22
4. VALTER Attila Groupama - FDJ 00:44
5. MARTINEZ Daniel Ineos Grenadiers 01:13
6. FOSS Tobias Jumbo - Visma 02:23
video v clanku ikonka ciernaVideosumár etapy
Všetky prémie na trase etapy:
sprint-20 92 km - Santa Rufina (12-8-6-5-4-3-2-1)
4 20 modre 39 km - Valico della Somma: dĺžka 6,7 km; sklon 5 % (3-2-1)
sprint-20 18 km - Campello sul Clitunno (len 3-2-1 bonusové sekundy)
ciel Cieľ - Foligno (50-35-25-18-14-11-10-8-7-6-5-4-3-2-1)
Krátky úvod k etape:
V prvom súťažnom bloku je pripravená ešte jedna rovinatá etapa a uvidíme, či sa prejaví únava na výkone šprintérov alebo ich tímových kolegov. Úvodné stúpanie bude motivovať mnohých útočníkov, aby vytvorili na čele pretekov silnú skupinu, ktorá dokáže odolať šprintérskym tímom až do konca. Po odstúpení Caleba Ewana má voľné ruky Thomas de Gendt a prípadná aktivita belgického cyklistu na začiatku etapy môže motivovať aj ďalších kvalitných pretekárov. Aj bez podpory Lotto - Soudal zostala v pelotóne dostatočná kvalita, aby si šprintérske celky poradili s únikom. Cofidis, UAE Emirates alebo Qhubeka Assos chcú vyhrať hromadný dojazd, Alpecin-Fenix sa spolieha na Tima Merliera a práve tieto celky preberú zodpovednosť, aby zariadili hromadný dojazd pelotónu. Aj tentoraz čaká na šprintérov komplikovaný finiš a pred samotným šprintom musia udržať pozíciu na čele pretekov po prejazde cez posledné ostré zákruty. Tímy Cofidis a UAE Emirates disponujú dobrým lead-outom, no v doterajšom priebehu Elia Viviani a Fernando Gaviria z toho nedokázali vyťažiť. Obaja potrebujú využiť všetky svoje skúsenosti, lebo majú pred sebou jednu z posledných príležitostí na Gire. Tim Merlier predviedol silný výkon v technickej koncovke siedmej etapy a bez rýchlejšieho Ewana bude mať veľkú šancu na víťazstvo. Na výhru bude útočiť aj Giacomo Nizzolo po dvoch druhých miestach, ale tentoraz musí predviesť oveľa lepšiu pozičnú jazdu ako na konci siedmeho dňa, kde finišoval len dvanásty. Uvidíme, v akej forme sa predstaví Dylan Groenewegen, ktorý absolvoval po dlhom treste náročných deväť etáp. Peter Sagan sa dokáže správne orientovať v technických dojazdoch a aj v tomto prípade môže využiť posledné zákruty, aby sa udržal na čele pelotónu na úkor ostatných šprintérov. Keď prejde cez kľúčové technické pasáže na potrebnej pozícii, jeho šance na víťazstvo sa posilnia.
Krátky opis trasy etapy:
Zvlnená etapa, v ktorej sa predvedú najrýchlejší jazdci v pelotóne. Po štarte je pripravené 6-kilometrové stúpanie s priemerným sklonom štyri percentá a šprintérske celky si musia dať pozor, aby sa na tomto úseku nedostala do brejku silná skupina. Potom sa cesta začne vlniť v polovici etapy a sériu krátkych stúpaní s priemerom štyri percentá zakončí horská prémia Valico della Somma. Po jej prekonaní zostáva do cieľa necelých štyridsať kilometrov, čo je dostatočný priestor na to, aby pelotón dostal pod kontrolu utečencov. V cieľovom meste Foligno sa musia šprintéri pripraviť na technický finiš. V okolí flamme rouge sa objavia tri ostré zákruty a ešte päťsto metrov pred cieľom sa bude prechádzať cez miernejšiu zákrutu. Vo finále bude rozhodovať nielen rýchlosť, ale aj pozičná jazda.

TERMINATOR CALCULATOR (kariérna bilancia Petra Sagana):
VÍŤAZSTVÁ: 117
VÍŤAZSTVÁ v rátane iných disciplín (body, vrchy, U23, U25): 152
CELKOVÉ VÍŤAZSTVÁ: 3
Tour de Pologne (WT) 2011
Tour of California (2.HC) 2015
Giro di Sardegna (2.1) 2011
VÍŤAZSTVÁ V JEDNORAZOVKÁCH: 24
Majstrovstvá sveta v pretekoch (WCH) 2015-2017
Gent-Wevelgem (WT) 2013, 2016, 2018
GP Québec (WT) 2016, 2017
Okolo Flámska (WT-M) 2016
Paríž - Roubaix (WT-M) 2018
GP Montreal (WT) 2013
E3 Harelbeke (WT) 2014
Majstrovstvá Európy v pretekoch (CC) 2016
Brabantse Pijl (1.HC) 2013
Kuurne - Brusel - Kuurne (1.HC) 2017
GP di Prato (1.1) 2011
GP Camaiore (1.1) 2013
MSR v pretekoch 2011-2015, 2018
MSR v časovke 2015

BODOVACIA SÚŤAŽ: 36
Tour de Suisse (WT) 8x 2011-2015, 2017-2019
Tour de France (WT) 7x 2012-2016, 2018, 2019
Tour of California (2.HC) 7x 2010-2014, 2016, 2017
Tirreno-Adriatico (WT) 4x 2014 - 2017
Tour de Pologne (WT) 2x 2011, 2017
Eneco Tour (WT) 2x 2016, 2017
Paríž - Nice (WT) 2010
Tour Down Under (WT) 2018
Tour of Oman (2.HC) 2012
USA Pro Challenge (2.HC) 2013
Tour of Alberta (2.1) 2013
Giro di Sardegna (2.1) 2011
SÚŤAŽ DO 23/25 ROKOV: 2
Tour of California 2010
Tour of Qatar 2015
TOP 5 v etapách / jednorazových pretekoch: 348
TOP 10 v etapách / jednorazových pretekoch: 404
BODY V REBRÍČKU WORLD TOUR: 9583
Rok 2010: 111 bodov / 44. miesto
Rok 2011: 198 bodov / 22. miesto
Rok 2012: 351 bodov / 8. miesto
Rok 2013: 491 bodov / 4. miesto
Rok 2014: 263 bodov / 15. miesto
Rok 2015: 257 bodov / 17. miesto
Rok 2016: 669 bodov / 1. miesto
Rok 2017: 4251 bodov / 2. miesto (zmena bodovania)
Rok 2018: 2992 bodov / 2. miesto
Rok 2019: 2232 bodov / 10. miesto
Rok 2020: 860 bodov / 45. miesto
 
VÍŤAZSTVÁ PODĽA ROKOV:
Rok 2010 - 5 (vrátane iných disciplín 8)
Rok 2011 - 15 (vrátane iných disciplín 19)
Rok 2012 - 16 (vrátane iných disciplín 20)
Rok 2013 - 22 (vrátane iných disciplín 27)
Rok 2014 - 7 (vrátane iných disciplín 9)
Rok 2015 - 10 (vrátane iných disciplín 14)
Rok 2016 - 14 (vrátane iných disciplín 18)
Rok 2017 - 12 (vrátane iných disciplín 17)
Rok 2018 - 8 (vrátane iných disciplín 11)
Rok 2019 - 4 (vrátane iných disciplín 6)
Rok 2020 - 1 (vrátane iných disciplín 1)
Rok 2021 - 3 (vrátane iných disciplín 3)
UMIESTNENIA V TOP 10 PODĽA ROKOV:
Rok 2010: 20 (39 % z 51 odjazdených dní)
Rok 2011: 35 (47 % z 75 odjazdených dní)
Rok 2012: 39 (51 % z 77 odjazdených dní)
Rok 2013: 48 (53 % z 90 odjazdených dní)
Rok 2014: 43 (47 % z 91 odjazdených dní)
Rok 2015: 50 (63 % z 79 odjazdených dní)
Rok 2016: 42 (60 % z 70 odjazdených dní)
Rok 2017: 36 (60 % z 60 odjazdených dní)
Rok 2018: 43 (54 % z 80 odjazdených dní)
Rok 2019: 35 (51 % z 69 odjazdených dní)
Rok 2020: 22 (34 % z 64 odjazdených dní)
Rok 2021: 8 (25 % z 32 odjazdených dní)
- tímové časovky nerátame
ETAPOVÉ VÍŤAZSTVÁ PODĽA PRETEKOV (min. 2):
Tour of California, WT (2010-2017, 2019): 17 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de Suisse, WT (2011-2019): 17 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de France, GT (2012, 2013, 2016, 2017, 2018, 2019): 12
Tirreno - Adriatico, WT (2012-2015, 2017): 7
Vuelta a Espaňa, GT (2011): 4
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 4
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 4 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour of Oman, 2.HC (2012-2014): 4
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 3
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2014): 3
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013):3
Giro d'Italia, GT (2020, 2021): 2
Paríž - Nice, WT (2010): 2
Tour Down Under, WT (2018-2019): 2
Tour de Romandie, WT (2010, 2021): 2

SAGANOVE ŠPECIÁLY:
Tour of California (2010-2019): 17 víťazstiev z 76 etáp (22,4%), 7x bodovacia súťaž (70%), 7 dní v žltom drese
Tour de Suisse (2010-2019): 17 víťazstiev z 82 etáp (20,7%), 8x bodovacia súťaž (80%), 6 dní v žltom drese
POČET DNÍ V DRESE LÍDRA PRETEKOV: 41
Tour de Pologne, WT (2011, 2017): 7
Tour of California, 2.HC (2012, 2015, 2016, 2019): 7
Tour de Suisse, WT (2012, 2016, 2019): 6
Tour de France, GT (2016, 2018): 4
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 4
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2013, 2014): 3
Tour of Oman, 2.HC (2013, 2014): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3
Eneco Tour, WT (2016, 2017): 2
Tour de Romandie, WT (2010): 2
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 1
Tour Down Under, WT (2018): 1

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop