Giro: Daniel Martin s neuverteľným výkonom v ťažkom kopci po úniku, Yates získal na Bernal mal krízu

26.5.2021, 13:30 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
17. 26.5. rovinata etapa ciel rovina Canazei > Sega di Ala 193 km D. Martin
zprofil etapy
profil etapy, 3400 nastúpaných metrov (© giroditalia.it)
Sedemnásty deň sa skladal z dvoch rozdielnych polovíc. Najprv šli pretekári veľmi rýchlo terénom dole. Aj preto zvládli prvé dve hodiny rýchlosťou takmer 50 km/h. Až v závere ich čakali dve veľmi ťažké stúpania. Pozitívom bolo, že počas voľného dňa sa rozhodol ukončiť preteky iba jeden pretekár, zhodnou okolností víťaz 15. etapy Victor Campenaerts, ktorého zastavilo zranenie nohy.
Do úniku sa chcelo dostať mnoho ľudí vrátane Evenepoela. Bol to deň, keď mal únik nejakú šancu. Nie veľkú, ale mal. Aj preto sa definitívna partia vyprofilovala až zhruba hodinu po štarte. Bolo tam devätnásť ľudí. Nevypracovali si ale veľký náskok, iba niečo cez päť minút.
video v clanku ikonka ciernaVideo reakcií pred etapou
Únik: Jan Hirt, Quinten Hermans a Andrea Pasqualon (3x Intermarché), James Knox, Pieter Serry (2x Deceuninck), Valerio Conti, a Alessandro Covi (2x UAE), Matteo Jorgenson a Antonio Pedrero (Movistar), Gianni Moscon (Ineos), Geoffrey Bouchard (Ag2r), Luis León Sánchez (Astana), Felix Grosschartner (Bora), Matteo Badilatti (Groupama), Daniel Martin (Israel), Jacopo Mosca (Trek), Giovanni Carboni (Bardiani), Dries De Bondt (Alpecin) a Simone Ravanelli (Androni).
Vpredu bola zaujímavá zmes silných pretekárov. Pre prípadnú podporu Bernala v závere bol pripravený Moscon. O kvalitách ľudí ako Sánchez, Covi či Conti neradno pochybovať a ak by sa im náhodou podarilo zabojovať o etapu, v cieľovom kopci sa mohli presadiť ľudia ako Grosschartner, Hirt alebo Martin, ktorý zasa až tak zásadne nevypadol z GC. Stále bol dvanásty.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Zloženie úniku sa nepáčilo hlavne tímu BikeExchange, ktorý ťahal pelotón v tvrdom tempe. Zrejme im prekážal vpredu Moscon a možno aj Martin. Nemali čo stratiť. Ich snaha mohla aspoň pôsobiť sympaticky pre fanúšikov. Pre súperiace tímy to určite sympatické nebolo. Najmä pre tie, ktoré mali vpredu svojho človeka. Simon Yates sa dostával pod mierny tlak, že bude chcieť v závere niečo ukázať. Treba povedať, že na Zoncolane šiel dobre a dnešný kopec sa síce nedal k nemu úplne prirovnávať, ale bol prudký.
Po voľnom dni nebolo dnešné vysoké tempo a naťahovačky pelotónu s únikom pre väčšinu štartového poľa ničím príjemným. Austrálsky tím tlačil stratu pod štyri minúty a aj skupina vpredu vyzerala byť nervózna, taká trochu kŕčovitá. V týchto prostredných fázach etapy určite chceli šetriť sily a nie ťahať rýchlosťou 45 km/h. Hrozilo, že ich zastaví už prvý z dvojice kopcov v závere etapy.
V úniku boli aj dvaja pretekári, ktorí chceli zabodovať na prémiách. Dries de Bondt vďaka únikom zbiera zaujímavé body na rýchlostných prémiách. Dnes bol najrýchlejší na oboch prémiách, z tej prvej si zobral dvanásť bodov a dostal sa na piatu priečku v bodovacej súťaži s 63 bodmi. Pripomíname, že Sagan ich má 135. Špurtoval aj na druhej prémii, aby si zabezpečil líderstvo v subklasifikácii na prémiách, ktorá na Gire klasicky funguje, ale už sa jej neušiel dres.
Tým druhým bol líder vrchárskej súťaže Geoffrey Bouchard, ktorý s Bernalom na diaľku bojoval vo vrchárskej súťaži. On to však mal ťažšie, pretože únik nemal na ružiach ustlané a potreboval to dotiahnuť aspoň na vrchol prvého kopca Passo di San Valentino 38 km pred páskou. Mal náskok 33 bodov a z oboch dnešných kopcov sa bralo 40. Ak by Bernal vyhral, predbehol by ho.
- ponuka z nášho ehopu -
rusko satky 560x300
- ponuka z nášho eshopu -
Únik sa s náskokom 3:30 dostal pod prvé z dvojičky náročných stúpaní. Passo di San Valentino malo 14,8 kilometra pri sklone 7,8 %. Dnes sa nešlo vo vysokej nadmorskej výške a počasie bolo veľmi príjemné, takže to bolo pre štartové pole pozitívom. Prakticky hneď v úvode kopca prevzali tempo čelnej skupiny Martin spolu s Mosconom a na chvíľu prestal padať rozdiel medzi nimi a hlavným poľom. To ale, samozrejme, znamenalo odpadávanie nevrchárov z prednej skupiny. A nie len ich, aj niektorí silní ľudia veľmi dobre rozumeli tomu, čo sa deje, že šanca na etapu neexistuje, takže to vypúšťali.
Mikel Nieve šiel na čele pelotónu tvrdé tempo. Zvedavosť na to, čo dnes ukáže Yates stúpala. Vpredu už hádzal veľmi bolestivé grimasy Bouchard, ktorý tušil, že je zle. Nebol najsilnejší z tej skupiny a bolo otázkou času, kedy z nej odpadne a bude brať len málo bodov už z tohto kopca, nehovoriac, že pri tom cieľovom len musel dúfať, že nevyhrá Bernal. Asi dva a pol kilometra pred vrcholom odpadol zo skupinky. Nevieme, čo mu povedal športový riaditeľ v aute, ale päťsto metrov pred vrcholom sa heroicky vrátil späť a zobral 40 bodov napriek tomu, že čelo určite nespomalilo.
Kto tam ostal. Boli to Daniel Martin (Israel), Gianni Moscon (Ineos), Antonio Pedrero (Movistar) s spomínaný Geoffrey Bouchard (Ag2r). Mali k dispozícii dve a pol minúty pred skupinou asi 40 ľudí. Medzi nimi ešte bolo pár pretekárov z pôvodného úniku. V prípade riskantného zjazdu sa ešte veľmi teoreticky dopredu mohli vrátiť Ravanelli a Carboni.
V zjazde došlo k nečakanej situácii - pádu v skupine favoritov. Bolo sucho, cesta dobrá, no niekto musel urobiť chybu. Na zemi skončili Ciccone, Nibali, Nieve, Bilbao, Schulz aj Evenepoel, ktorý urobil takú malú piruetu na zvodidle a vyzeral byť poriadne oškretý. Ďalší pád hodný zapamätania sa z jeho strany. Po ošetrení lekárom po asi piatich minútach sa pridal ku skupine, ktorá šla okolo.
Napriek tomu, že čelné kvarteto šlo rýchlo a v zjazde zvýšilo svoj náskok o pol minúty, dvojica Giovanni Carboni (Bardiani) a Simone Ravanelli (Androni) šla až o minútu rýchlejšie ako favoriti vzadu a vrátili sa do čela, kde sa vytvorila partia šiestich ľudí. Medzitým sa Ciccone po páde vracal do skupiny, no musel aj meniť bicykel, takže plytval množstvo síl. Pád ale určite narušil aj stratégiu BikeExchange, keďže im tam skončili dvaja ľudia, ktorí sa nevrátili do skupiny. To sa podarilo jedine Cicconemu.
O záverečné dejstvo sa postaral kopec Sega di Ala (11,2 km; 9,8 %). Pod ním sa zjavila čelná šestka s náskokom len 1:35 pred favoritmi, čo bolo asi na 92 % pre dnešných bojovníkov stratené. Desať kilometrov pred páskou sa partia v jeden moment rozpadla. Podľa očakávania bol najsilnejší Dan Martin. Ír už vyhral dve etapy na Tour aj Vuelte, ale na Gire štartoval prakticky len raz v úvode kariéry, keď ešte nemal takú výkonnosť, aby mohol vyhrať. Druhú účasť pri páde hneď v prvej etape ani nerátame.
- reklama -
rusko satky 560x300
- reklama -
U favoritov si to už vzali pod patronát ľudia z Ineosu a konkrétne Castroviejo a Martínez. Napriek tomu, že tam okamžite ostalo už len do dvanásť ľudí a vypadol odtiaľ aj Alexander Vlasov (Astana), Martin vpredu šiel neuveriteľne - stále mal minútu a pol náskoku. Celú prvú polovicu kopca neprišiel Ír o nič. To bolo až neuveriteľné. Z Top 10 chýbali medzi favoritmi Vlasov a Ciccone, ktorého stal návrat toľko síl, že nemal šancu. No päť kilometrov pred páskou sa už porúčali Foss aj Bardet. Stále tam teda boli Bernal, Martínez, Castroviejo, Yates, Caruso, Almeida, Ulissi a medzeru už mal aj Carthy.
Foss sa ešte dokázal vrátiť späť a pred partiou favoritov sa zjavil Gianni Moscon. Presne preto bol vpredu. Jeho ani Ineos nezaujímal Joao Almeida (Deceuninck), ktorý skúsil nastúpiť. Bol desiaty v GC a viacero ľudí tam už chýbalo, takže nemal veľmi čo stratiť. Vzápätí nastúpil Simon Yates, a to už bola chvíľa na reakciu Egana Bernala. Dolepil si ho a po chvíli aj Martínez, čo nebolo pre Brita ideálne. Spolu dobehli Almeidu. Chýbal tam ale druhý muž GC Damiano Caruso (Bahrain Victorious).
V prudkej 16-percentnej pasáži to znova vyskúšal Yates, obaja súperi z Ineosu boli pozorní. Stále sa vpredu držal neuveriteľný Martin, ktorého náskok už klsol na 45 sekúnd. Ešte tri kilometre ostávali do konca. No zrazu sa od Yatesa, Almeidu a Martíneza stratil Bernal. Jeho krajanovi chvíľu trvalo, kým si to všimol a musel ho čakať. Veľké prekvapenie. Ešte väčšie bolo, že líder pretekov totálne zamrzol. Takmer zastavil, jazdil zo strany na stranu v prudkých pasážach, nevedel sa držať Martíneza. Rýchlo ich dobehol Caruso.
Martin bol strašne silný, ale Yates s Almeidom ho už pred sebou videli. Bolo zrejmé, že to bude veľmi tesné. Pred Bernalom už mali 40 sekúnd náskoku 1500 metrov pred páskou. Daniel Martin sa stal 102. pretekárom histórie s triumfom na všetkých Grand Tours. Pred kopcom, keď mal 90 sekúnd náskoku, sme mu dávali 8-percentnú šancu, ale predviedol neuveriteľný výkon.
Almeida napokon prišiel druhý. Podarilo sa mu ešte odísť Yatesovi, dostal 13 sekúnd. Yates tridsať. Tak finišovali Taliani Ulissi s Carusom (+1:19), no a Martínez s Bernalom dostali 1:22. Foss zaostal o 2:21, Bardet 2:52, Vlasov 3:08, Carthy 3:52. Bernal prešiel kopec rovnako rýchlo ako D. Martin, ostatní favoriti pomalšie napriek tomu, že on bol celý deň v úniku, hoci sa tam až toľko nenarobil, keďže skupina bola väčšia.
Pri pohľade na GC vidíme, že dnešný deň nebol zvlášť osudný pre Bernala. Stále mu ostalo 2:21 z jeho náskoku, pretože Yates bol pred etapou až piaty. Otázkou len bude, či to bolo jeho jediné zaváhanie v tomto poslednom týždni. Yates sa dostal na tretiu priečku s odstupom 3:23. Od štvrtej po šiestue miesto sú rozdiely minimálne - je tam Vlasov, Carthy a Bardet. Martin sa napriek dnešnému výkonu nedostal do Top 10, je jedenásty. Nožnice sa tam už ale poriadne otvorili. Straty sú veľké.
Martínez a Bernal v cieli (© LaPresse/Massimo Paolone)
Dnešný deň má viacero víťazov. Okrem Martina sú to určite aj Yates či Almeida, ktorý sa sympaticky dostal takmer až do boja o etapu. Rovnako musí byť spokojný aj Bouchard, ktorý to už mal na mále, ale napokon sa musí radovať zo 71-bodového náskoku vo vrchárskej súťaži. Bernal už navyše nevyzerá na to, aby vyhral niektorú jednotku a aj keby áno, stačiť mu nebude. Naopak najsmutnejší asi budú v EF. Carthyho akoby v jeden moment vyplo a nakúpil väčšiu stratu.
Peter Sagan prišiel do cieľa s odstupom 36 minút v grupette spolu s Evenepoelom a zajtra bude pred ním rozhodujúci deň v boji o cyklámenový dres.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Daniela Martina (víťaz)
"Celý čas som presne vedel, čo sa za mnou deje z tímového auta a potreboval som dôjsť na hranicu dvoch kilometrov pred cieľom, kde to už bolo jenoduchšie. Dôležité bolo určiť si správne tempo v tých najprudších pasážach, aby potom ostali sily ešte aj do záveru a potom už len do toho dať všetko.
Nemôžem uveriť ako to napokon dopadlo. Toto Giro je pre nás riadnou húsenkovou dráhou, Už v prvej etape sme stratili Neiladsa, potom sme mali ružový dres u De Marchiho, ale potom sme stratili aj jeho. Tak prišli rôzne druhé a tretie miesta. Teraz sa podarilo vyhrať. Ani neviem ako sa mi to podarilo udržať až do cieľa. Je to úžasné."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Egana Bernala (líder GC)
"Bol to ťažký deň pre mňa. Ten kopec bol veľmi prudký. Snažil som sa nasledovať Yatesa, ale bol silnejší ako ja dnes. Tak to je. Keď sa zjavil pri mne Caruso, už som chcel ísť s ním a zbytočne neriskovať. Som rád, že som až toľko veľa zasa nestratil. Veď proti môjmu najbližšiemu súperovi len pár metrov."
Výsledky etapy
1. MARTIN Daniel Israel Start-Up Nation 04:54:38 100
2. ALMEIDA Joao Deceuninck-Quick Step 00:13 40
3. YATES Simon Team BikeExchange 00:30 20
4. ULISSI Diego UAE Team Emirates 01:20 12
5. CARUSO Damiano Bahrain Victorious 01:20 4
6. MARTINEZ Daniel INEOS Grenadiers 01:23
7. BERNAL Egan INEOS Grenadiers 01:23
8. PEDRERO Antonio Movistar Team 01:38
9. BILBAO Pello Bahrain Victorious 01:43
10. BENNETT George Jumbo-Visma 02:21
128. SAGAN Peter BORA-hansgrohe 36:28
Zobraziť kompletné poradie
Priebežné poradie pretekov po etape
1. BERNAL Egan INEOS Grenadiers 71:32:05 20
2. CARUSO Damiano Bahrain Victorious 02:21
3. YATES Simon Team BikeExchange 03:23
4. VLASOV Aleksandr Astana-Premier Tech 06:03
5. CARTHY Hugh EF Education-NIPPO 06:09
6. BARDET Romain Team DSM 06:31
7. MARTINEZ Daniel INEOS Grenadiers 07:17
8. ALMEIDA Joao Deceuninck-Quick Step 08:45
9. FOSS Tobias Jumbo-Visma 09:18
10. CICCONE Giulio Trek-Segafredo 11:06
116. SAGAN Peter BORA-hansgrohe 03:39:05
Zobraziť kompletné poradie
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. SAGAN Peter BORA-hansgrohe 135
2. CIMOLAI Davide Israel Start-Up Nation 113
3. GAVIRIA Fernando UAE Team Emirates 110
4. VIVIANI Elia Cofidis 86
5. DE BONDT Dries Alpecin-Fenix 63
6. BERNAL Egan INEOS Grenadiers 59
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape
1. BOUCHARD Geoffrey AG2R Citroën Team 180
2. BERNAL Egan INEOS Grenadiers 109
3. MARTIN Daniel Israel Start-Up Nation 79
4. MOLLEMA Bauke Trek-Segafredo 53
5. FORTUNATO Lorenzo EOLO-KOMETA 52
6. CARUSO Damiano Bahrain Victorious 41
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape
1. BERNAL Egan INEOS Grenadiers 71:32:05
2. VLASOV Aleksandr Astana-Premier Tech 06:03
3. MARTINEZ Daniel INEOS Grenadiers 07:17
4. ALMEIDA Joao Deceuninck-Quick Step 08:45
5. FOSS Tobias Jumbo-Visma 09:18
6. VALTER Attila Groupama-FDJ 35:12
Všetky prémie na trase etapy:
3 20 135 km - Sveseri: dĺžka 2,9 km; sklon 9,7 % (9-4-2-1)
sprint-20 102 km - Trento (12-8-6-5-4-3-2-1)
sprint-20 71 km - Mori (len 3-2-1 bonusové sekundy)
1 20 38 km - Passo di San Valentino: dĺžka 14,8 km; sklon 7,8 % (40-18-12-9-6-4-2-1)
1 20 Cieľ - Sega di Ala: dĺžka 11,2 km; sklon 9,8 % (40-18-12-9-6-4-2-1)
ciel Cieľ - Sega di Ala (15-12-9-7-6-5-4-3-2-1)
Krátky úvod k etape:
V sedemnástej etape bude hlavným lákadlom súboj o stupne víťazov v celkovej klasifikácii. Egan Bernal nevykazuje žiadne známky slabosti, stále je najsilnejším jazdcom na podujatí a na čele pretekov má vybudovaný jasný náskok. Za pomoci silnej tímovej podpory môže jazdiť defenzívne a len sledovať pohyby ostatných favoritov. Tím Ineos nemá dôvod kontrolovať únik a ak nebude pracovať v pelotóne iné zoskupenie, únik môže vyraziť za etapovým triumfom. Rozdiely v klasifikácii sú veľmi veľké a mnohí kvalitní vrchári sa môžu dostať do vedúcej skupiny bez toho, aby niekoho ohrozovali v GC. Tímoví kolegovia Mollema, Brambilla, Nibali môžu vytvoriť pred pelotónom zaujímavú alianciu, skúšať to bude Bennett a v Movistare sa ukazujú v dobrom svetle Pedrero alebo Cataldo. V úniku to už môžu vyskúšať aj Remco Evenepoel alebo Daniel Martin. Medzi jazdcami na celkové poradie sa očakáva aktivita na posledných dvoch kopcoch. V predchádzajúcich horských etapách sa predviedli Astana s EF Education a aj tentoraz potrebujú nasadiť na konci vysoké tempo, ak chcú dostať do ťažkostí Damiana Carusa. Taliansky vrchár má výbornú formu a ženie ho dopredu jedinečná šanca dosiahnuť životný výsledok na Grand Tour. Hugh Carthy a Alexander Vlasov majú pred sebou ešte dostatok príležitostí, aby sa posunuli v poradí. Najmä Carthy dokáže predvádzať v treťom týždni kvalitné výkony. Adam Yates nepotvrdil stúpajúcu tendenciu na Passo Giau, ale aj v jeho prípade platí, že v záverečných troch horských etapách sa môže posúvať v poradí dopredu, len musí ukázať formu ako na Zoncolane. Na konci pretekov bude preverená odolnosť Giulia Cicconeho a v horách sa ešte môžeme tešiť na skúseného Romaina Bardeta, ktorému by mohol záverečný týždeň vyhovovať, aby sa dostal v klasifikácii pred cyklistov, ktorým postupne dôjde energia.
Krátky opis trasy etapy:
Horskej etape dominujú dve záverečné stúpania a pretekári si počkajú 140 kilometrov, kým si vyskúšajú ich náročnosť. Prvá časť sa odohrá takmer výlučne v klesaní, tempo etapy na chvíľu zmení prudký kopec Sveseri. Obidve rýchlostné prémie sa nachádzajú v údolí a potom už Passo San Valentino rozprúdi vrchárske súboje, ktoré zasiahnu do celkovej klasifikácie. Prvá polovica stúpania je náročnejšia, kde vybehnú sklony na deväť percent, a Passo San Valentino svojou celkovou dĺžkou vhodne pripraví jazdcov na cieľový kopec. Nasledovať bude dlhšie klesanie a medzi dvomi kľúčovými kopcami sa nachádza aj 10-kilometrová pasáž na rovine, čo na chvíľu spomalí dynamiku koncovky a nebude vyhovovať útočne naladeným favoritov, ktorí plánujú atakovať z veľkej diaľky. Kopec Sega di Ala ponúkne nepravidelné sklony, ale väčšinou ponúka prevýšenie presahujúce desať percent. Štyri kilometre pred vrcholom sa objaví 2500-metrový úsek s prevýšením vyše dvanásť percent a maximom sedemnásť percent. Cyklistov potom zavedie do cieľa miernejšia pasáž na úrovni piatich percent. Tvrdé sklony na konci cieľového stúpania vytvoria potrebnú selekciu aj medzi favoritmi na titul.               
profil predposledného kopca (© giroditalia.it)
profil posledného kopca (© giroditalia.it)

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop