20. etapa Giro d'Italia 2019 (Grand Tour), sobota 1. júna
20. | 1.6. | Feltre > Monte Avena | 194 km | Bilbao |
História | Giro 2018 | Úvod 1 | Úvod 2 | Štartovka | Pravidlá |
profil etapy, 5741 nastúpaných metrov (© giroditalia.it) |
V predposlednej etape nemal nikto z favoritov nič zaručené, pretože päť horských prémii s majestátnym výstupom Passo Manghen patrilo k tomu najťažšiemu, čo ponúklo tohtoročné Giro. Stále bol v hre aj ružový dres a najlepší vrchári chceli zabojovať o prestížny etapový triumf.
Tvrdá akcia sa odohrala už na prvom stúpaní. Množstvo atakov oslabilo pelotón a na čele pretekov sa objavili samí zaujímaví borci. V brejku sa prezentovali Amador (Movistar), Masnada (Androni), Caruso (Bahrain Merida), Cataldo, Bilbao (obaja Astana), Kangert (EF Education), Zakarin (Kaťuša), Ghebreigzabier (Dimension Data), Hindley (Sunweb), Dunbar (Ineos), Capecchi (Deceuninck-Quick Step) a Nieve (Mitchelton-Scott). Podľa predpokladov dostali svojho muža do vedúcej skupiny Movistar, Astana, Bahrajn a Mitchelton a všetci títo pretekári mohli zohrať dôležitú úlohu v ďalšom priebehu.
Na vrchole kopca zostalo v pelotóne len okolo 25 jazdcov a potvrdilo sa, že dnešná previerka bude mať eliminačný charakter. Aj keď sa potom vrátili späť do balíka viacerí jazdci, Passo Manghen malo nasadiť na trati nové pravidlá. Prvú horskú prémiu získal Hindley, prvú rýchlostnú prémiu ukoristil Masnada. V hlavnej skupine bránil ružový dres Movistar a pred najťažším dnešným kopcom držal stratu v okolí štyroch minút. Ešte pred týmto rozhodujúcim stúpaním zaútočil vpredu Masnada a v pelotóne sa ukazoval aj Bora - hansgrohe, ktorý nebol spokojný s únikom Ilnura Zakarina. Aktivita nemeckého celku pomáhala Movistaru a ten mohol šetriť svojich dôležitých pomocníkov na neskorší čas.
Fausto Masnada získal minútu na ostatných utečencov. V pelotóne atakovali dvaja jazdci z Treku Conci a Ciccone. Ostatní jazdci v balíku čakali na najťažšie úseky, ktoré sa objavili v záverečnej tretine kopca. A práve na tomto mieste zvýšila tempo v skupine favoritov Astana a v balíku zostali len vybraní borci. Yates strácal. A dôležité veci sa začali diať 117 kilometrov pred cieľom, keď Jan Hirt poriadne okresal hlavný balík a potom zaútočil Miguel López. Kolumbijský jazdec úplne rozbil favoritov a spolu s ním zostali iba Landa s Carapazom. A vzadu bojovali Nibali, Roglič a Sivakov.
Movistar na čele (© LaPresse/Fabio Ferrari) |
Na vrchol stúpania sa dostal ako prvý Masnada a následne prekonali toto stúpanie zvyšní utečenci, ku ktorým sa dostali aj Carapaz, Landa a López. Títo našli vpredu svojich kolegov Amadora, Bilbaa, Catalda a vytvorili veľmi silnú skupinu. Sivakov striasol pred vrcholom Nibaliho s Rogličom a ani jeden z nich nevyzeral, že dnes má svoj najlepší deň. Potom ešte bojoval Majka. Poľský jazdec, Nibali a Roglič v zjazde dokázali chytiť Carapazovu skupinu. Sivakov mal v klesaní problémy, rovnako ako Zakarin, ktorý spadol. Potom sa situácia upokojila a späť sa vrátili aj Mollema.
Pred ďalším kopcom sa odohrávala zaujímavá situácia, keď v malej vedúcej skupine, ktorá chytila Masnadu, sa snažili nastupovať aj silné mená, ale favoriti sa vzájomne strážili. Tak si malý náskok vybudovali Nieve a Bilbao a neskôr sa k nim dostali aj Kangert, Dunbar, Ghebreigzabier a všetko to boli pretekári, ktorí chceli zabojovať o etapu. Skupina favoritov sa rozrástla, vrátil sa do nej aj Yates a všetko tu mal pod kontrolou Movistar. Atak z diaľky kandidáta na titul sa zatiaľ nekonal.
Masnada a jeho pokus (© LaPresse/Fabio Ferrari) |
Movistar tu mal štyroch jazdcov a preteky boli v tomto smere zatiaľ zatvorené. Stále sa prezentoval v silnom prevedení a súperi ružového dresu sa dostali do náročnej situácie. Na čelo pretekov sa dostali aj Ciccone a Madouas, v hlavnej skupine sa neútočilo. Passo Role dobyl ako prvý Ciccone a definitívne potvrdil svoju výhru vo vrchárskej súťaži. Pelotón strážil Movistar so stratou dve a pol minúty. Dobrá kondícia španielskej zostavy nedala súperom nárok na útok na ružový dres.
Nasledujúce dlhé klesanie neprinieslo do etapy novú dynamiku. Vedúca sedmička si budovala sľubný náskok, aby mohla zabojovať o víťazstvo, ale stále bol rozdiel medzi skupinami pomerne malý. Šancu na etapový triumf stále živili aj jazdci na celkové poradie. Ani tento zjazd nepriniesol zmenu v hlavnej skupine, ale na čele pretekov sa už útočilo so šancou na etapový triumf. A pelotón znížil stratu na minútu a pol.
Na predposlednom kopci zaútočil na čele pretekov Madouas a vybudoval si kľúčový náskok. V hlavnej skupine to vyskúšal López, ale neúspešne, a potom vyrazil dopredu Landa, ktorý si už vybudoval náskok. Madouas bol prvý na vrchole kopca, ale prenasledovatelia hrýzli. Landa získal na tomto stúpaní dvadsať sekúnd na ostatných favoritov.
Madouasov únik (© LaPresse/Fabio Ferrari) |
V klesaní Madouas udržal svoj náskok a vybudoval si pekný náskok pred cieľovým stúpaním. V zjazde zaútočili Nibali, Carapaz, Nibali a Roglič, ale slovinský borec sa z tejto skupiny odpojil, a problémy musl riešiť aj López. V zjazde potreboval zmazať manko na spomínaných favoritov a potom sa ocitol na zemi, čo ho zrazil jeden fanúšik. A dal mu to patrične najavo. López prežil ďalší nepríjemný moment na tohtoročnom Gire. Necelé štyri kilometre pred cieľom chytila Carapazova skupina prenasledovateľov a netrvalo dlho, aby bol chytený aj Madouas. V tomto momente Carapaz pomáhal Landovi, ktorý chcel získať čo najviac času na Rogliča a vybojovať etapový triumf.
Líder pretekov dotiahol vedúcu skupinu až na cieľovú čiaru, ale Mikel Landa nezískal výhru. Na páske ho pokoril Pello Bilbao, tretí skončil Giulio Ciccone. Richard Carapaz finišoval spoločne s Vincenzom Nibalim a ekvádorský jazdec udržal ružový dres.
Videosumár etapy |
V poslednej horskej etape sme sledovali útočný festival, ale všetko mal pod kontrolou tím Movistar. Útočné snahy predviedol najmä Miguel López, no ani dnes nemal šťastie, aby ich zakončil etapovým trimfom. Na Passo Manghen síce rozbil skupinu favoritov, ale zostali s ním Carapaz s Landom a to bola pre všetkých nepríjemná informácia, že Movistar bude aj dnes veľmi silný. López prežil aj tentoraz nepríjemný moment, keď mal kolíziu s divákom, a toto Giro mu ukázalo veľmi nepríjemnú tvár.
Dvojica Carapaz - Landa pôsobila na trati neprekonateľne a ich vzájomný dobrý vzťah umocnila aj Carapazova snaha, keď v ružovom drese pomáhal svojmu kolegovi, aby vybojoval etapu. Landa skutočne zrýchlil pred páskou, ale Pello Bilbao bol silnejší a prekazil tak skvelú párty tímu Movistar. Bilbao získal druhý triumf v tomto roku, ale spokojný mohol byť aj Landa, ktorý sa dostal v poradí pred Rogliča na tretie miesto.
Pello Bilbao a radosť v cieli (© LaPresse/Massimo Paolone) |
Richard Carapaz s prehľadom obhájil ružový dres a už na Passo Manghen, spoločne s Landom, deklaroval, že je náležite pripravený aj na záverečnú horskú etapu. Jeho kolega Mikel Landa síce nevybojoval triumf, ale dostal sa na priebežné tretie miesto v klasifikácii, a zajtra ho bude čakať veľká úloha, aby túto pozíciu udržal pred Rogličom. Vincenzo Nibali dnes neprežil najlepší deň, ale vo finále etapy sa dostal do správneho varu a v podstate si poistil druhé miesto v klasifikácii. Primož Rogliž prežil ťažké momenty a v zajtrajšej časovke bude musieť bojovať o stupne víťazov.
Miguel López mal veľkú motiváiu, ale tá vyšla nazmar po silnom výkone Movistaru, a na konci ju zaklincovala aj kolízia s divákom. Na lichotivom piatom mieste sa udržal statočný Bauke Mollema a s pozíciou v Top 10 musí byť spokojný Rafal Majka. Potrebné nohy nemal Simon Yates, ale Pavel Sivakov a Ilnur Zakarin bojovali a boli odmenení priestorom v najlepšej desiatke.
Pripravujeme samostatný súhrn reakcií na dnešnú etapu...
Výsledky etapy | ||||||||
1. | BILBAO Pello | Astana Pro Team | 5:46:02 | 100 | ||||
2. | LANDA Mikel | Movistar Team | 00:00 | 40 | ||||
3. | CICCONE Giulio | Trek - Segafredo | 00:02 | 20 | ||||
4. | CARAPAZ Richard | Movistar Team | 00:04 | 12 | ||||
5. | NIBALI Vincenzo | Bahrain Merida Pro Team | 00:04 | 4 | ||||
6. | KANGERT Tanel | EF Education First Pro Team | 00:15 | |||||
7. | NIEVE Mikel | Mitchelton - Scott | 00:15 | |||||
8. | MADOUAS Valentin | Groupama - FDJ | 00:25 | |||||
9. | MAJKA Rafal | BORA - hansgrohe | 00:44 | |||||
10. | POZZOVIVO Domenico | Bahrain Merida Pro Team | 00:44 |
Priebežné poradie pretekov po etape | ||||||||
1. | CARAPAZ Richard | Movistar Team | 89:38:28 | 20 | ||||
2. | NIBALI Vincenzo | Bahrain Merida Pro Team | 01:54 | |||||
3. | LANDA Mikel | Movistar Team | 02:53 | |||||
4. | ROGLIČ Primož | Team Jumbo - Visma | 03:06 | |||||
5. | MOLLEMA Bauke | Trek - Segafredo | 05:51 | |||||
6. | LÓPEZ Miguel Ángel | Astana Pro Team | 07:18 | |||||
7. | MAJKA Rafal | BORA - hansgrohe | 07:28 | |||||
8. | YATES Simon | Mitchelton - Scott | 08:01 | |||||
9. | SIVAKOV Pavel | Team Ineos | 09:11 | |||||
10. | ZAKARIN Ilnur | Kaťuša - Alpecin | 12:50 |
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape | ||||||||
1. | ACKERMANN Pascal | BORA - hansgrohe | 226 | |||||
2. | DÉMARE Arnaud | Groupama - FDJ | 213 | |||||
3. | CIMA Damiano | Nippo Vini Fantini Faizané | 104 | |||||
4. | MASNADA Fausto | Androni Giocattoli - Sidermec | 93 | |||||
5. | CARAPAZ Richard | Movistar Team | 90 | |||||
6. | CIMOLAI Davide | Israel Cycling Academy | 60 |
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape | ||||||||
1. | CICCONE Giulio | Trek - Segafredo | 267 | |||||
2. | MASNADA Fausto | Androni Giocattoli - Sidermec | 115 | |||||
3. | CARUSO Damiano | Bahrain Merida Pro Team | 84 | |||||
4. | CARAPAZ Richard | Movistar Team | 75 | |||||
5. | NIEVE Mikel | Mitchelton - Scott | 68 | |||||
6. | ZAKARIN Ilnur | Kaťuša - Alpecin | 54 |
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape | ||||||||
1. | LÓPEZ Miguel Ángel | Astana Pro Team | 89:45:46 | |||||
2. | SIVAKOV Pavel | Team Ineos | 01:53 | |||||
3. | CARTHY Hugh | EF Education First Pro Team | 08:39 | |||||
4. | MADOUAS Valentin | Groupama - FDJ | 13:55 | |||||
5. | CICCONE Giulio | Trek - Segafredo | 19:02 | |||||
6. | DUNBAR Eddie | Team Ineos | 32:00 |
Kopce na trase etapy:
166,9 km - Cima Campo: dĺžka 18,7 km; sklon 5,9 %
108,9 km - Passo Manghen (Cima Coppi): dĺžka 18,9 km; sklon 7,6 %
53,7 km - Passo Rolle: dĺžka 20,6 km; sklon 4,7 %
10,5 km - Croce d'Aune: dĺžka 11,1 km; sklon 5,5 %
Cieľ - Monte Avena: dĺžka 13,5 km; sklon 6,3 %
Krátke preview etapy:
Organizátorom sa splnilo želanie, aby dvadsiata etapa vytvorila priestor na veľkú jazdu najsilnejších pretekárov. Aj keď v klasifikácii vidíme pomerne značné rozdiely, medzi favoritmi je hneď niekoľko nespokojných cyklistov, ktorí musia v poslednej horskej previerke predviesť mohutnú ofenzívu. A všetko nasvedčuje tomu, že mnohí z nich budú pripravení aj poriadne riskovať.
Richard Carapaz drží pevne ružový dres a doteraz nepreukázal v kopcoch žiadnu slabosť, ale v Dolomitoch na neho čaká najťažšia skúška. Upokojiť ho musí v perfektnej forme jazdiaci Mikel Landa, ktorý sa správa ako luxusný pomocník, a keď znovu vytiahne svoje najlepšie nohy, Carapaz bude mať obrovskú podporu pri očakávaných útokoch. Dobrý dojem zanecháva celý Movistar a v rozhodujúcich etapách sa im darilo vytvoriť kvalitný obranný val so silným jazdcom v úniku a príkladnou spoluprácou Landu s Carapazom. A toto bude zárukou úspešnej jazdy aj v kľúčovej previerke. Ich hlavnými súpermi budú Vincenzo Nibali a Primož Roglič. Domáci jazdec túži len po výhre a môže natoľko zariskovať, že otvorí preteky veľmi skoro. Passo Manghen a Passo Role sú vhodným priestorom na útok, ale pri takomto pohybe bude potrebné mať všetko premyslené. Buď sa vyrazí dopredu len s potrebným tímovým zabezpečením, alebo sa vytvoria na trati koalície najsilnejších, ktoré budú proti sebe bojovať až do cieľa. Nibali má pri sebe silnú podporu a uvidíme, či bude naozaj pretekať štýlom všetko, alebo nič. Miesto na stupňoch víťazov má vždy vysokú cenu. Vie to aj Roglič, ktorý musí podať svoj najlepší výkon, aby na takomto maratónskom profile nevybuchol. Vo včerajšej etape predviedol známky zlepšenia a nechajme sa prekvapiť, či mu to bude stačiť, keďže nebude mať po boku želanú podporu.
Veľké veci musíme čakať od Miguela Lópeza, ktorý na kopci San Carlo predviedol ohromný nástup, a to znamená, že je pripravený na veľkú ofenzívu. Kolumbijský cyklista sa nezmieri len s bielym dresom, ale bude chcieť získať aj etapu a tajne túži po stupňoch víťazov. Astana bude nabudená a môže sa stať rozhodujúcim faktorom aj z hľadiska ružového dresu. Kto sa s ňou zvezie v kopcoch, nastúpi na rýchly vlak vedúci do cieľa. Zvedaví budeme na Mitchelton - Scott a Simona Yatesa, či ukáže zlepšenie a takisto vyrazí do dlhého útoku. Aj austrálska zostava má predpoklady, aby v záverečnej etape vytvorila kolotoč, a potom bude už len záležať, ako na ich aktivitu, spoločnou s Astanou, zareagujú tí najvyššie postavení. López alebo Yates veľmi nemusia zaujímať Carapaza s Nibalim, ale pre Rogliča môžu v istom zmysle znamenať hrozbu. Bauke Mollema bude obhajovať Top 5 a bude to ťažké, lebo na jeho miesto si robí zálusk hneď niekoľko súperov. Rafal Majka s Davidem Formolom budú tiež pripravení na ofenzívnu jazdu a poľský jazdec musí dúfať, že sa mu vráti forma. Inak bude v cieli veľmi sklamaný. Tešiť sa budeme na Sivakova a celý tím Ineos, ukázať sa môžu Zakarin a Carthy, vrchárske body a Cima Coppi bude lákať Cicconeho a toto všetko len umocní výnimočnosť finálnej horskej etapy.
Krátky opis trasy etapy:
Úmorné vyvrcholenie pretekov s tromi veľkolepými stúpaniami, stále ťažkým cieľovým dojazdom a výškovým prevýšením cez päťtisíc metrov. Dolomity ukážu ihneď svoju tvár na Cima Campo (18,6 km; 6 %), ktorý ochromí jazdcov dlhými úsekmi na úrovni ôsmich percent. Nasledovať bude ešte náročnejší kopec na Passo Manghen (18,9 km; 7,6 %), kde záverečná tretina výstupu zaujme priemerom desať percent, a bude to najťažšia prekážka celého dňa. Tretia previerka Passo Rolle (20,6 km; 4,7 %) upúta najmä svojou dĺžkou a v druhej časti aj vytrvalým prevýšením do sedem percent. Z jeho vrcholu zostáva do cieľa 54 kilometrov a väčšina z nich prebehne v klesaní, ktoré skončí len na úpätí cieľového kopca. Monte Avena (13,5 km; 6,3 %) najskôr vyskočí na krátko na necelých sedem percent, potom sa umlčí na štyritisíc metrov, aby zaklincovala vrchárske divadlo ôsmimi kilometrami s priemerom deväť percent. Ťažký finiš na konci dlhého dňa a aj celých pretekov vytvára priestor na časové rozdiely, jazdci na GC musia udržať maximálnu formu až do poslednej možnej chvíle.
profil druhého kopca (© giroditalia.it) |
profil tretieho kopca (© giroditalia.it) |
profil cieľového kopca (© giroditalia.it) |
Ďalšie etapy a spravodajstvo z Giro d'Italia 2019
História | Giro 2018 | Úvod 1 | Úvod 2 | Štartovka | Pravidlá |