giro gt visual rev
4. 6.10. rovinata etapa ciel rovina Catania > Villafranca Tirrena 140 km Démare
 
04
profil etapy, 1765 nastúpaných metrov (© giroditalia.it)
 
 
Organizátori vytvorili na Sicílii zaujímavú šprintérsku etapu, ktorú výrazne okorenilo stúpanie Portella Mandrazzi. Dlhý kopec nemuseli prežiť všetci klasickí šprintéri v hlavnom balíku a  otestovať ich výkonnosť mohli najmä Bora - hansgrohe a Sunweb. Ak by sme sledovali tradičný hromadný dojazd balíka, v cieľovom meste sa nachádzala pomerne technická koncovka s poslednou ostrou zákrutou len sedemsto metrov pred páskou.
 
Včerajší pád napokon vystavil definitívnu stopku pre Gerainta Thomasa. Dnešné vyšetrenia odhalili zlomeninu panvovej kosti, ku ktorej sa pridali odreniny na celej ľavej časti tela. Pre britského cyklistu to znamená, že aktuálna sezóna sa pre neho skončila. Stúpanie Etna ukázala v príliš slabej verzii Simona Yatesa, no tím Mitchelton - Scott ešte neuzavrel jeho možnosti ohľadom celkovej klasifikácie. Na podujatí nefiguruje až toľko kvalitných súperov, ktorí dokážu jazdiť naplno počas troch týždňov, a Yates ma istú šancu postupne sa vrátiť späť do klasifikácie.
 
Počas etapy sa pohybovali teploty cez dvadsať stupňov, miestami mohlo zapršať a po druhej šprintérskej prémii mal fúkať na pobreží bočný vietor, ale otázna bola jeho intenzita. Na začiatku sa vytvoril únik jednoduchým spôsobom. Dopredu vyrazili Kamil Gradek (CCC), Simon Pellaud (Androni Giocattoli), Marco Frapporti (Vini Zabù), nikto ďalší sa k nim nepridal a šprintéri mohli byť spokojní so zložením brejku.
 
 
 
 
Ak pred etapou rezonovala možnosť, že profil môže vyhovovať aj utečencom, úvodné kilometre túto alternatívu zavrhli. Trojica jazdcov na čele pretekov bola ľahkým sústom pre šprintérske celky a potom zostávala nevyriešená len otázka, či Bora so Sunwebom napália tempo na kopci Portella Mandrazzi. V pelotóne najskôr kontroloval situáciu Groupama - FDJ, keďže Arnaud Démare bol veľmi motivovaný pred dnešným dojazdom, a aj francúzsky jazdec povedal v rozhovore pred etapou, že Bora - hansgrohe urobí prejazd cez hodnotené stúpanie čo najtvrdším.
 
Na čele pretekov sa pohybovala skúsená skupina. Kamil Gradek jazdí na tejto úrovni len druhý rok a ako dobrý tempár vyhral v tejto sezóne poľský časovkársky šampionát. V minulom ročníku obsadil štvrté miesto v GC na Okolo Slovenska. Švajčiarsky jazdec Simon Pellaud patrí k tým pretekárom, ktorí sa radi ukazujú v brejkoch a predvádzajú svoju odolnosť. Najväčší úspech dosiahol v roku 2018, keď ovládol etapu na Tour of Hainan po dlhom úniku. Najskúsenejším utečencom bol Marco Frapporti, ktorý už v roku 2010 vyhral etapu na Tour of Britain a jeho univerzálne schopnosti sa takisto hodia na úniky.
 
 
- reklama -
- reklama -
- reklama -
560 467 Vstupny bonus
- reklama -
 
 
V pelotóne okrem celku FDJ pracoval aj UAE Emirates, aby Fernando Gaviria dostal príležitosť na konci etapy šprintovať o výhru. Pre kolumbijského cyklistu bolo mimoriadne dôležité, aby na stúpaní Portella Mandrazzi nestúpla rýchlosť hlavnej skupiny drastickým spôsobom. Obidva tímy držali stratu pelotónu na úrovni štyroch minút. Ambície ukázal aj Elia Viviani, keďže jeden jazdec Cofidisu takisto kontroval náskok vedúcej skupiny. Viacerí šprintéri postupne prezentovali záujem vyhrať etapu, no Bora - hansgrohe s Petrom Saganom vyčkávali v balíku.
 
Rýchlostnú prémiu získal bez boja Marco Frapporti a na jazdcov v balíku zostalo päť bodov, ktoré ukoristil Fernando Gaviria pred Michaelom Matthewsom. Do šprintu sa zapojil aj Peter Sagan, ktorému zostali tri body a z balíka vybehol dopredu aj aktuálny líder bodovacej súťaže Diego Ulissi. Taliansky jazdec zaknihoval dva body. Ešte predtým spadol pri preberaní bidónu Pieter Weening (Trek-Segafredo), ktorý si narazil o zem aj hlavu, ťažko sa dvíhal, ale 39-ročný pretekár pokračoval ďalej.
 
Potom sa už dostal pelotón na stúpanie Portella Mandrazzi a práve vtedy zabrali farby Bora - hansgrohe. Traja jazdci nemeckého celku sa postavili na čelo balíka desať kilometrov pred vrcholom a začali tlačiť na šprintérov. Stúpanie prebiehalo na pravidelnom sklone v okolí piatich percent, ale Bora išla vynikajúco a podarilo sa jej zbaviť Gaviriu, Vivianiho a Hodega, ktorí sa trápili ďaleko pred vrcholom. Tím okolo Petra Sagana splnil svoj hlavný zámer a teraz musel udržať týchto šprintérov za balíkom až do cieľa. Slovenský jazdec sa nachádzal na čele balíka za svojimi kolegami a túto previerku zvládal.
 
 
 
 
Vo vedúcej skupine bol najsilnejší Simon Pellaud, ktorý získal horskú prémiu a ušiel ostatným dvom utečencom.  Na vrchole stúpania strácal balík iba osemdesiat sekúnd a Bora splnila svoj zámer. Zbavila sa rýchlych borcov ako Gaviria, Viviani, Hodeg a boli sme zvedaví, či sa táto trojica spojí a spoločne sa bude chcieť vrátiť späť. V pelotón zostali Démare a Matthews, pričom francúzsky jazdec mal byť vôbec najrýchlejší. Na konci stúpania začalo pršať a objavila sa hmla, čo vytváralo ťažké podmienky pre zjazd. Vincenzo Nibali sa tak posunul na samé čelo pelotónu. V náročnom klesaní si udržal vedúcu pozíciu Simon Pellaud, ale strata balíka už nebola veľká. Tím Trek - Segafredo pokračoval v aktivite a za nimi boli zoradení pretekári z Bory, vrátane Petra Sagana, ktorý mal všetko pod kontrolou.
 
 
 
 
Do pelotónu sa snažil dostať Fernando Gaviria, ktorý sa pohyboval v malej skupinke zloženej najmä z jeho tímových kolegov. Elia Viviani mal by ešte pred ním, ale ich strata na pelotón nebola známa. Tím Bora - hansgrohe stále udržiaval vysokú rýchlosť v balíku. Ostatné celky sa k nim nepridali. Tridsať kilometrov pred páskou našli televízne zábery skupinu Eliu Vivianiho, ktorá sa už pohybovala za mechanickými vozidlami balíka. Chýbal jej len kúsok, aby sa vrátila späť. O pár kilometrov neskôr sa jej to podarilo. V spoločnosti Fernanda Gaviriu bojoval aj Álvaro Hodeg a ani táto skupina to už nemala ďaleko do balíka. Simon Pellaud vyhral aj druhú rýchlostnú prémiu, potom bol chytený, a v hlavnej skupine sa rozohral súboj o zvyšné bonusové sekundy. Chcel ich získať Jonathan Caicedo, ale Joao Almeida bol najrýchlejší a ružový dres si postrážil a na ekvádorského jazdca získal dve sekundy.
 
V hlavej skupine začal pracovať tím FDJ, aby sa Gaviria a Hodeg nevrátili späť. Stále mal dostatok energie aj Bora - hansgrohe, no druhá skupina už videla balík. Do cieľa však nezostávalo veľa kilometrov a hlavný balík išiel totálne naplno. Jedenásť sekúnd pred cieľom mali navrch pretekári v pelotóne, ktorí si vybudovali 40-sekundový náskok na Gaviriu. Kolumbisjký jazdec spoločne s Hodegom boli jedinými šprintérmi, ktorí zaostávali za hlavnou skupinou. Na konci sa tlačili do koncovky po boku Petra Sagana aj Viviani, Démare, Matthews a na čele balíka sa rovnako ukazovali jazdci Israel Start-Up
 
V mimoriadne tesnom súboji predviedli navlas rovnaký šprint Sagan, Démare, Balerini a musel rozhodovať foto-finiš. O milimetre napokon vyhral Arnaud Démare. Slovenský pretekár skončil na druhom mieste a tretí finišoval jazdec tímu Deceuninck - Quick-Step.
 
 
giro 20 etapa 04 dojazd bohfb
Dojazd etapy (© BORA - hansgrohe / Bettiniphoto)
 
 
Piata etapa splnila predpoklady a na jedinej horskej prémii sa rozohrala zaujímavá bitka šprintérov o prežitie v hlavnom balíku. Postaral sa o to tím Bora - hansgrohe, ktorý sa takýmto spôsobom prezentoval už na TdF. Nemecký celok sa dokázal zbaviť silných súperov ako Viviani, Gaviria, Hodeg a vytvoril výbornú pozíciu pre Petra Sagana. Na konci sa ešte vrátil späť Viviani a v cieľovom meste bojovali o etapový triumf len odolní šprintéri.
 
 
 
 
Na konci využil svoj kvalitný lead-out Arnaud Démare, ktorý mal pred páskou vytvorenú potrebnú pozíciu, ale za jeho zadným kolesom zostal Peter Sagan a obaja začali šprintovať v približne rovnakom čase, pričom mali aj rovnakú rýchlosť. Za nimi sa dokázal ešte zmobilizovať Davide Ballerini a aj on sa zapojil do súboja o etapový triumf. Všetci dorazili na pásku v minimálnom rozostupe a najlepšie to zvládol šprintér tímu FDJ. Uchmatol už ôsme víťazstvo v ročníku, ale toto je najcennejšie. Francúzsky jazdec vybojoval jednu etapu aj v minulej edícii Gira a dnes si ju vyslúžil za odolný výkon na horskej prémii a kvalitnú podporu od tímových kolegov vo finále.
 
 
video v clanku ikonka ciernaPosledný kilometer etapy
 
 
Peter Sagan siahal na etapový triumf, ale v záverečnom šprinte nemal potrebnú dávku šťastia. Spoločne so spolujazdcami sa mu podarilo vytvoriť ťažkú cyklistiku od prejazdu cez horskú prémiu. Zbavili sa šprintérov, každého unavili v druhej časti etapy a vďaka nim sme sledovali dramatické predstavenie. V samotnom finále sa spoliehal Sagan na svoje schopnosti a všetky technické momenty prekonal na čele pelotónu. Pred páskou sa zaradil za Démara a spolu s ním vyrazil do dlhšieho šprintu. Obaja predviedli rovnaký výkon a najmä slovenský cyklista ukázal veľmi rýchle nohy, keď sa vyrovnal favorizovanému francúzskemu súperov, ktorý musel tvrdo bojovať o víťazstvo. Petrovi Saganovi to dnes nevyšlo, ale s takou rýchlosťou, akú ukázal na cieľovej páske, pozornou jazdou na finálnych úsekoch a aj výkonnosťou predvedenou na kopci Portella Mandrazzi úspech nemôže nechať na seba dlho čakať. Dostáva sa do svojej najlepšej formy a náladu mu vylepší aj to, že sa dostal na čelo bodovacej súťaže. O päť bodov pred Démara.
 
 
giro 20 etapa 04 dojazd bohfb
Peter Sagan v cyklámenovom drese (© BORA - hansgrohe / Bettiniphoto)
 
 
Na stupne víťazov sa dostal aj Davide Ballerini, ktorý zastúpil Álvara Hodega, a taliansky šprintér vytiahol nielen rýchle nohy, ale aj odolnosť, čo sa mu zíde v niektorej z nasledujúcich etáp. Elia Viviani sa síce vrátil späť do balíka, ale do priameho súboja o výhru nezasiahol. Jediná horská prémia nerobila problémy Michaelovi Matthewsovi, no austrálsky borec neobľubuje šprinty vo veľkej skupine.
 
Na konci mali pád Etienn Van Empel a Luca Wackermann z tímu Vini Zabú, ktorých zasiahli bočné bariéry. Druhý menovaný bol na tom tak zle, že bol odvezený sanitkou, ale organizátori mu udelili v cieli čas. Na pretekoch asi aj tak skončí, lebo má zlomenú lícnu kosť, tržnú ranu pod bradou a nič si nepamätá. Nehodu spôsobila helikoptéra, ktorá letela príliš nízko a zvalila tak bariéry. V celkovom poradí sa žiadne zmeny neudiali a Joao Almeida zostal v ružovom drese.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Arnauda Démara (víťaz)
"Je to neuveriteľné. Vôbec som nevedel, že som vyhral. Stálo pri mne šťastie a rozhodlo hodenie bicykla na pásku. Stúpanie som absolvoval v pelotóne, kým Gaviria alebo Viviani nie, čo svedčí o tom, že mám dobré nohy. Útok Millesa Scotsona nebol plánovaný, nič som mu nepovedal, ale prinútil ostatné celky tvrdo pracovať pred páskou a napokon nám to pomohlo."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Petra Sagana (2. miesto)
"Dnes som pre výhru urobil všetko, čo som mohol. Bol to veľmi tesný šprint, nikto nevedel, kto vyhral. Všetci traja sme prišli na cieľovú čiaru spoločne a museli sme počkať na foto-finiš. Odviedol som svoje maximum a šprinty niekedy dopadnú takto. Predtým som niekoľko takýchto podobných vyhral. Na horskej prémii sme chceli ísť rýchlo a zistiť, čo sa stane, a som veľmi spokojný s výkonom mojich kolegov. Získal som cyklámenový dres o pár bodov a budem ho chcieť udržať."
     
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Davide Balleriniho (3. miesto)
"Šprint bol neuveriteľný, bolo to také tesné. Nemohol som uveriť tomu, aký malý rozdiel rozhodol. Cítil som sa dobre, ale mal som smolu, že dva kilometre pred cieľom som sa musel vyhnúť túlavému psovi. Stratil som niekoľko pozícii a minul som zbytočne energiu, aby som sa vrátil späť, čo mi potom chýbalo na páske. Ale som spokojný a sebavedomý pred nasledujúcimi etapami. "
 
 
Výsledky etapy
1. DÉMARE Arnaud Groupama - FDJ link ikonka 3:22:13 100
2. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 00:00 40
3. BALLERINI Davide Deceuninck - Quick-Step link ikonka 00:00 20
4. VENDRAME Andrea Ag2r La Mondiale link ikonka 00:00 12
5. VIVIANI Elia link ikonka Cofidis, Solutions Crédits 00:00 4
6. OLDANI Stefano Lotto Soudal link ikonka 00:00  
7. CIMOLAI Davide Israel Start-Up Nation 00:00  
8. MATTHEWS Michael link ikonka Team Sunweb link ikonka 00:00  
9. FIORELLI Filippo Bardiani-CSF-Faizanè 00:00  
10. BATTAGLIN Enrico Bahrain - McLaren 00:00  
 
Zobraziť kompletné výsledky etapy


Priebežné poradie pretekov po etape
1. ALMEIDA João Deceuninck - Quick-Step link ikonka 11:06:36 20
2. CAICEDO Jonathan Klever EF Pro Cycling 00:02  
3. BILBAO Pello Bahrain - McLaren 00:39  
4. KELDERMAN Wilco link ikonka Team Sunweb link ikonka 00:44  
5. VANHOUCKE Harm Lotto Soudal link ikonka 00:55  
6. NIBALI Vincenzo link ikonka Trek - Segafredo link ikonka 00:57  
7. POZZOVIVO Domenico link ikonka NTT Pro Cycling 01:01  
8. MCNULTY Brandon UAE Team Emirates link ikonka 01:13  
9. FUGLSANG Jakob Astana Pro Team link ikonka 01:15  
10. KRUIJSWIJK Steven Team Jumbo - Visma link ikonka 01:17  
105. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 25:22  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape
 
 
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 57
2. DÉMARE Arnaud Groupama - FDJ link ikonka 52
3. ULISSI Diego link ikonka UAE Team Emirates link ikonka 27
4. BALLERINI Davide Deceuninck - Quick-Step link ikonka 25
5. CAICEDO Jonathan Klever EF Pro Cycling 23
6. MATTHEWS Michael link ikonka Team Sunweb link ikonka 20
 
 

 
 
Prémie na trase etapy:
sprint-20 84,2 km - Francavilla di Sicilia (12-8-6-5-4-3-2-1)
2 20 64,6 km - Portella Mandrazzi: dĺžka 16,2 km; sklon 4,6 % (15-8-6-4-2-1)
sprint-20 26 km - Barcellona Pozzo di Gotto (3 - 2 - 1 bonusových sekúnd)
ciel Cieľ - VILLAFRANCA TIRRENA (25-18-12-8-6-5-4-3-2-1)
 
 
Krátke preview etapy:
Organizátori postavili do stredu etapy dlhé stúpanie a zároveň pripravili jednoduchý dojazd, čím vytvorili priestor na otvorenú cyklistiku. Šprintérov dostane do neistoty prechod cez kopec Portella Mandrazzi a kontrolovať vedúcu skupinu sa odhodlajú len tí rýchli pretekári, ktorých 12-kilometrové stúpanie nevystraší. Ak bude v pelotóne panovať neistota, povzbudí to utečencov, aby si po prekonaní tohto kopca vytvorili rozhodujúci náskok. Medzi šprintérmi disponuje najlepšími vrchárskymi nohami Michael Matthews a budeme zvedaví, či sa Sunweb odhodlá nasadiť na jedinej horskej prémii tvrdé tempo, aby sa zbavil klasických šprintérov a zároveň udržal pod kontrolou vedúcu skupinu. Keďže etapa nie je príliš dlhá, Matthews môže mať motiváciu, aby sa pokúsil vytvoriť šprint okresaného balíka v meste Villafranca Tirrena. Vo finále druhej etapy ukázal výbornú formu Peter Sagan a aj pre neho môže znamenať dlhá horská prémia príležitosť, ako dostať do ťažkostí niektorých rýchlych konkurentov. Ak Bora - hansgrohe uvidí v priebehu etapu takúto šancu, určte ju bude chcieť využiť, aby Peter Sagan nemal pri sebe v záverečnom šprinte mnoho súperov. Sebavedomie nechýba Arnaudovi Démarovi a francúzsky jazdec urobí všetko preto, aby po kopci Portella Mandrazzi zostal v balíku. Na kľúčovom stúpaní sa zapotia Gaviria, Hodeg, Viviani a šprintérska úderka z tímu Israel Star-Up. Ich ambície ovplyvní to, aké tempo nasadí pelotón na rozhodujúcom kopci, ale keďže z jeho vrcholu zostáva do cieľa vyše šesťdesiat kilometrov, čo bude v prípade potreby dostatočný priestor, aby sformovali úspešnú naháňačku a návrat do pelotónu. Na konci etapy tak môžu sláviť víťazstvo utečenci, odolní šprintéri v okresanom balíku alebo uvidíme prvý klasický súboj hlavných šprintérskych osobností.
 
 
Krátky opis trasy etapy:
Až vo štvrtej etape bude pripravená rovinatá koncovka, no ani to nemusí nevyhnutne znamenať hromadný šprint pelotónu. Opäť sa bude štartovať po mierne zvlnenom teréne a už v tomto bode pretekov budú musieť jazdiť obozretne tímy, ktoré chcú uspieť v meste Villafranca Tirrena. Musia postrážiť, aby sa do úniku nedostali nebezpeční jazdci. Dôvodom je dlhý kopec Portella Mandrazzi (12,4 km; 5,2 %), ktorého druhá polovica osciluje na úrovni šesť percent, a pre všetkých rýchlych jazdcov to bude náročná skúška.  Po jeho prekonaní nasleduje 30-kilometrový zjazd a finálnych 35 kilometrov sa odohrá už len na jednoduchom profile na severnom pobreží ostrova. Po stúpaní Portella Mandrazzi zostáva dostatočný priestor, aby pelotón dostal pod kontrolu utečencov, ale ak sa objaví vpredu silná skupina, ktorá získa na horskej prémii slušný náskok, posledné kilometre poskytnú dramatickú naháňačku. V takom prípade môže doraziť do cieľového mesta balík v okresanej podobe a hektický priebeh etapy bude sedieť odolným šprintérom.