
7. etapa Giro d'Italia 2020 (World Tour), piatok 9. októbra
7. | 9.10. | ![]() |
![]() |
Matera > Brindisi | 143 km | Démare |
História | Giro 2019 | Úvod 1 | Úvod 2 | Štartovka | Pravidlá | ![]() |
profil etapy, 476 nastúpaných metrov (© giroditalia.it) |
Najľahšia etapa po profilovej stránke v doterajšom priebehu pretekov musela prebrať šprintérov typu Gaviria, Viviani, Hodeg, ktorí sa na podujatí zatiaľ veľmi neukázali. Vo finále si museli všetci rýchli cyklisti postrážiť technické úseky nachádzajúce sa pred métou flamme rouge.
Hromadný dojazd pelotónu mal byť samozrejmosťou, ale počas celého dňa fúkal silný vietor a na mnohých miestach aj zboku, preto sme očakávali ostražité správanie aj od jazdcov na celkové poradie. Už na štarte bolo cítiť nervozitu. Do úniku vybehli Thomas de Gendt (Lotto-Soudal), Josef Černý (CCC), Simon Pellaud (Androni Giocattoli) a Marco Frapporti (Vini Zabù), ale pelotón zostával v pohotovosti a na vedúcich priečkach sa tlačili viaceré celky. Všetci chceli byť pripravení, ak by sa skutočne objavil na trati nepríjemný vietor.
Dopredu sa vydali výborní tempári De Gendt a Černý, ktorých dopĺňali bojovníci z talianskych pro-konti celkov, ktorí sa už predviedli v brejku v predchádzajúcich etapách. Táto skupina to však mala veľmi ťažké, lebo akonáhle sa dostal pelotón na otvorené priestranstvo, rozdelil sa na niekoľko skupín. V neprehľadnej situácii sa nachádzali vzadu Simon Yates a Jakob Fugslang. Do útoku zavelil predovšetkým Deceuninck - Quick-Step, po ktorého aktivite zostalo na samom čele len okolo štyridsať jazdcov. Peter Sagan v nej nechýbal, asi ako jediný zástupca z Bory.
L’effet du vent ! #Giro #lequipeGIRO pic.twitter.com/DkHeSPoeUF
— charles ??? (@charlesalaf69) October 9, 2020
Štyria utečenci si udržali malý náskok, ale postupne boli chytení prvou skupinou favoritov. Nachádzali sa v nej Nibali, Kruijswijk, Kelderman, Almeida a z rýchlych borcov prežili túto selekciu na potrebných miestach spoločne s Petrom Saganom aj Démare, Viviani, Gaviria, Hodeg, Matthews. Slovenský cyklista mal napokon pri sebe Bodnara. Skupinu ťahali najmä Deceuninck - Quick-Step a Jumbo - Visma.
V druhej skupine prekonával ťažké momenty najmä Fuglsang, Majka a Bilbao, ktorým ušli ostatní jazdci na celkové poradie. V tejto partii sa však veľmi dobre spolupracovalo a k Astane sa pridali aj EF Pro a Ineos, pričom britský celok použil tempárov ako Ganna s Dennisom. Rozdiel medzi skupinami klesol na pätnásť sekúnd. V najväčších problémoch sa ocitli Yates a Pozzovivo, ktorí nestačili tempu Fuglsangovej skupiny a vytvorili samostatnú jednotku na konci pelotónu.
Crosswinds action at the #Giro!
— Deceuninck-QuickStep (@deceuninck_qst) October 9, 2020
Photo: @GettySport pic.twitter.com/uCNLaGaOPv
Po odjazdení takmer päťdesiatich kilometroch sa spojili prvé dve skupiny a Fuglsang, Majka, Bilbao zažehnali veľké nebezpečenstvo. Za hlavným balíkom zostávala početná skupina, kde tvrdo bojovali Yates, Pozzovivo a aj Vanhoucke ako štvrtý muž priebežného poradia. Snažili sa tu najmä Lotto - Soudal a NTT. Na čele pretekov sa udržali takmer všetci najdôležitejší šprintéri, ktorí dnes chceli vyhrať etapu, a spomedzi jazdcov na celkové poradie sa ocitla v problémoch len trojica jazdcov. Napriek tomu hlavný balík udržiaval vysoké tempo a Yates, Pozzovivo, Vanhoucke museli vynaložiť obrovské úsilie, aby sa vrátili späť.
Potom viedli vedúcu skupinu Deceuninck - Quick-Step a Jumbo - Visma, ale oba celky následne spomalili tempo a pelotón sa spojil do kompaktného celku. Do cieľa zostávalo osemdesiat kilometrov. Vietor mal fúkať aj naďalej a najviac motivované zostavy si mohli nechať aktivitu až na finále etapy, kde sa dali vybojovať pekné veterné zisky. Znovu atakovali Simon Pellaud s Marcom Frapportim. Získali na svoju stranu menší náskok a ovládli rýchlostnú prémiu. Najviac bodov uchmatol Pellaud. Práve v tom čase sme zaznamenali pád v balíku, ktorý zastavil aj Fuglsanga a Vanhouckeho. Pelotón však nešiel rýchlo a mohli sa vrátiť späť. Na prémii bol najrýchlejší v hlavnej skupine Viviani, potom finišovali Démare a Sagan. Slovenský pretekár vybojoval štyri body.
{module [151]}
V nasledujúcich úsekoch všetky zostavy len kontrolovali situáciu a strážili si pozície na vedúcich priečkach balíka. Nikto nechcel poľaviť v koncentrácii. Na samom čele sa ukazoval aj Peter Sagan, ktorý výborne zvládol hektické momenty na začiatku etapy. Pellaud a Frapporti sa vrátili späť ešte pred druhou rýchlostnou sekundou. Jazdci na celkové poradie však neprejavili záujem o bonusové sekundy a pelotón tadiaľ prebehol bez povšimnutia. Ako prvý Manuele Boaro z Astany.
Akonáhle sa vyšlo na otvorené priestranstvo, všetci v balíku spozorneli. Na méte 45 kilometrov pred páskou sa odohral v strede balíka ďalší pád, ktorý zastavil mnohých jazdcov a kontakt stratili aj Vanhoucke alebo Ganna. Smolu mal opäť Domenico Pozzovivo, ktorý musel už po druhýkrát naháňať hlavnú skupinu. Podobný osud postihol aj Ilnura Zakarina. Na čele balíka všetko kontroloval Deceuninck - Quick-Step. Z hlavnou skupinou sa napokon spojili Zakarin, Vanhoucke, Pozzovivo a podarilo sa im dostať do hlavného balíka. Dvadsať kilometrov pred cieľom sa neodohrávala žiadna akcia na čele balíka. Nefúkal taký silný vietor, aby mohol rozdeliť pelotón.
#Giro ??
— Mitchelton-SCOTT (@MitcheltonSCOTT) October 9, 2020
The peloton is looking nervous as the speed at the head of the race increases ?
15km left to race and we have numbers on the front of the pack ? pic.twitter.com/Spols4iehE
Pätnásť kilometrov pred páskou sa držal pelotón pohromade. Podmienky neposkytovali priestor na selekciu. Prebiehala však hektická pozičná bitka, lebo žiadny tím nechcel stratiť pozíciu na čele balíka. Na konci etapy to už vyzeralo tak, že žiadne ďalšie delenie neuvidíme a všetko smerovala k hromadnému dojazdu. Postupne sa tlačili dopredu najmä šprintérske formácie a dobre boli sformovaní FDJ a Deceuninck - Quick-Step.
Záverečné technické momenty sa snažil využiť práve FDJ, za ktorým sa pohyboval Peter Sagan. Francúzska zostava nabehla do posledného kilometra na čele pelotónu a Arnaud Démare to všetko pretavil do tretieho etapového triumfu na podujatí. Peter Sagan zostal za ním zavesený, ale nedokázal sa dostať pred neho a skončil druhý.
ET DE TROIS ! Ce garçon est bien l'un des meilleurs sprinteurs du Monde cette saison mais il possède surtout un train fantastique. Magnifique ! #Giro pic.twitter.com/D0WCPzFOnO
— Le Village Cycliste (@VillageCycliste) October 9, 2020
Veterná etapa odštartovala mimoriadne hektickým spôsobom, keď sa balík rozdelil na tri skupiny a jazdci na celkové poradie sa nachádzali v každej z nich. Naháňačka medzi favoritmi na titul trvala takmer päťdesiat kilometrov, ale akonáhle sa skončila, žiadna nová akcia sa už neodohrala. Žiadny únik sa nevytvoril, nikto neútočil a všetko vyvrcholilo klasickým šprintom. Všetci favoriti a šprintéri boli spokojní, že dnešný deň prekonali bez akejkoľvek ujmy. Bola to však najrýchlejšia etapa v histórii Gira s priemernou rýchlosťou 51,2 km/h.
Vo finále ukázal svoju zohratosť tím FDJ. Celý čas sa pohyboval na vedúcich priečkach a od posledného kilometra perfektne vytváral pozíciu pre Arnauda Démara. Ten mal pri sebe dostatok kolegov, aby mohol začať šprintovať z najlepšej pozície. V kľúčovom momente ho však vyhodil z rytmu Molano a francúzsky borec stratil svoj lead-out, ale poradil si s touto situáciou, aj keď musel vsadiť na dlhší šprint. Na páske predviedol opäť parádnu výkonnosť a po včerajšku získal suverénne aj svoj tretí triumf na podujatí. Arnaud Démare jazdí vo vynikajúcej forme a zbiera etapové triumfy, lebo v kľúčových momentoch nerobí žiadne chyby.
![]() |
Podporu jeho šprintérskeho vláčika sa snažil využiť Peter Sagan, ktorý vyhral pozičný súboj o zadné koleso Arnauda Démara. Slovenský cyklista urobil na konci všetko správne. Držal sa hlavného favorita, ale francúzsky borec bol jednoducho príliš rýchly a nedokázal ho poraziť, ani keď bol za ním úplne zavesený. V cieli sa mu však nepáčilo, že Démare využil počas šprintu takmer celú šírku cesty. Tretíkrát získal druhé miesto a aj v bodovacej súťaži mu patrí druhá priečka, o 55 bodov za Démarom. Na začiatku etapy vystihol kľúčové delenie balíka na čele pelotónu a aj vo finále bol silný v pozičnej bitke, ale ani to mu nestačilo na etapový triumf.
Za týmito dvomi pretekármi sa vytvorila väčšia medzera a spôsobil to najmä Fernando Gaviria, ktorý mal síce dobrú pozíciu, ale potom prestal z ničoho nič šprintovať a vypadol zo súboja o víťazstvo. Na tretej priečke finišoval Michael Matthews, ktorého forma stúpa a dnes porazil aj rýchlejších konkurentov, a úspešne si počínal aj Ben Swift. Álvaro Hodeg stratil vo finále kolegov, Elia Vivia neprekročil svoj tieň a Israel Start-Up vybojoval šiestu priečku s Rudym Barbierom. Jazdci na celkové poradie nestratili žiadny čas na vetre a to je pre nich najdôležitejšie. Na začiatku museli riešiť komplikácie Fuglsang, Majka, Yates, Pozzovivo a Vanhoucke, pričom poslední dvaja menovaní sa zapotili aj na konci etapy, ale žiadna selekcia sa nekonala. Prvé delenie prišlo príliš skoro a nikto nemal záujem jazdiť naplno sto kilometrov.
![]() |
"Rozdielom na trati boli moji spolujazdci. Odviedli pre mňa úžasnú prácu. Etapa bola veľmi rýchla. Delil sa balík na bočnom vetre, potom sa jazdilo po vetre a odohralo sa niekoľko pádov. Bolo to nervózne, ale situácia sa upokojila. Finále nebolo jednoduché a ťažko sa posúvalo na čelo balíka. Trochu som čakal, kým začnem šprintovať, a vedel som, že za mnou jazdí Peter Sagan. Všetko však dopadlo perfektne." |
![]() |
"Bola to veľmi rýchla etapa, ale takisto nervózna a poznačená niekoľkými pádmi. Kolegovia opäť odviedli výbornú prácu a mali sme veľmi dobrú pozíciu v šprinte, ktorý bol chaotický. Víťazstvo bolo blízko, ale nebol to môj deň." |
![]() |
"Únik štyroch jazdcov nemal šancu, lebo všetci vedeli, že bočný vietor bude fúkať hneď od začiatku. Celý deň sme podporovali Wilca a mne zostala energia, aby som šprintoval a získal som tretiu priečku. Kilometer pred páskou som bol vytlačený z pozície, ale stihol som zachytiť iný lead-out a stále som dokázal predviesť dobrý šprint. " |
Výsledky etapy | ||||||||
1. | ![]() |
DÉMARE Arnaud | Groupama - FDJ ![]() |
00:01 | 100 | |||
2. | ![]() |
SAGAN Peter | BORA - hansgrohe ![]() |
2:47:28 | 40 | |||
3. | ![]() |
MATTHEWS Michael ![]() |
Team Sunweb ![]() |
2:47:28 | 20 | |||
4. | ![]() |
SWIFT Ben | INEOS Grenadiers | 02:08 | 12 | |||
5. | ![]() |
HODEG Álvaro José | Deceuninck - Quick-Step ![]() |
02:08 | 4 | |||
6. | ![]() |
BARBIER Rudy | Israel Start-Up Nation | 00:11 | ||||
7. | ![]() |
BALLERINI Davide | Deceuninck - Quick-Step ![]() |
00:11 | ||||
8. | ![]() |
BATTAGLIN Enrico | Bahrain - McLaren | 00:11 | ||||
9. | ![]() |
FIORELLI Filippo | Bardiani-CSF-Faizanè | 00:11 | ||||
10. | ![]() |
VIVIANI Elia ![]() |
Cofidis, Solutions Crédits | 01:11 |
Priebežné poradie pretekov po etape | ||||||||
1. | ![]() |
ALMEIDA João | Deceuninck - Quick-Step ![]() |
24:48:29 | 20 | |||
2. | ![]() |
BILBAO Pello | Bahrain - McLaren | 00:43 | ||||
3. | ![]() |
KELDERMAN Wilco ![]() |
Team Sunweb ![]() |
00:48 | ||||
4. | ![]() |
VANHOUCKE Harm | Lotto Soudal ![]() |
00:59 | ||||
5. | ![]() |
NIBALI Vincenzo ![]() |
Trek - Segafredo ![]() |
01:01 | ||||
6. | ![]() |
POZZOVIVO Domenico ![]() |
NTT Pro Cycling | 01:05 | ||||
7. | ![]() |
FUGLSANG Jakob | Astana Pro Team ![]() |
01:19 | ||||
8. | ![]() |
KRUIJSWIJK Steven | Team Jumbo - Visma ![]() |
01:21 | ||||
9. | ![]() |
KONRAD Patrick | BORA - hansgrohe ![]() |
01:26 | ||||
10. | ![]() |
MAJKA Rafal ![]() |
BORA - hansgrohe ![]() |
01:32 |
106. | ![]() |
SAGAN Peter | BORA - hansgrohe ![]() |
51:21 |
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape | ||||||||
1. | ![]() |
DÉMARE Arnaud | Groupama - FDJ ![]() |
161 | ||||
2. | ![]() |
SAGAN Peter | BORA - hansgrohe ![]() |
106 | ||||
3. | ![]() |
MATTHEWS Michael ![]() |
Team Sunweb ![]() |
83 | ||||
4. | ![]() |
GANNA Filippo | INEOS Grenadiers | 45 | ||||
5. | ![]() |
BALLERINI Davide | Deceuninck - Quick-Step ![]() |
40 | ||||
6. | ![]() |
VENDRAME Andrea | Ag2r La Mondiale ![]() |
30 |
Prémie na trase etapy:



Krátke preview etapy:
Na túto etapu čakali klasickí šprintéri šesť dní a až v siedmej etape objavíme, v akej forme pricestovali na podujatie. Fernando Gaviria, Elia Viviani a Álvaro Hodeg sa ešte nepredstavili v akcii a nepochybujeme, že práve ich kolegovia budú hybnou silou v pelotóne pri kontrole brejku. Fernando Gaviria po obnovení sezóny vyhral len na Giro della Toscana a jeho aktuálna výkonnosť bude otázna. Pomôže mu, že na konci sa bude o neho starať Richeze, ale ani skvelá práca argentínskeho kolegu nemusí nevyhnutne znamenať úspešný výsledok, keď Gaviria nebude dostatočne rýchly. Elia Viviani pokračuje v mdlých výkonoch, podobne ako na Tour, a zatiaľ sme u neho nevideli ten zlomový výkon, po ktorom si bude viac veriť. Álvaro Hodeg prežíva náročnú premiéru na GT a uvidíme, v akej fazóne sa predstaví po predchádzajúcich vyčerpávajúcich etapách. Jeho kolegovia majú za sebou intenzívne dni a môžu už pociťovať únavu, no očakávame, že jeho spolupráca s Ballerinim bude prospešná a Hodeg vytiahne na konci svoju vysokú rýchlosť. Arnaud Démare sa bude opierať o výborný lead-out, ktorý ho prevedie cez technické momenty pred flamme rouge. Aj keď francúzsky jazdec nemusí byť taký rýchly ako napríklad Gaviria, keď mu spolujazdci vytvoria pozíciu pred páskou, bude bojovať o výhru. V meste Brindisi by sa mal ukázať aj šprintérsky triumvirát celku Israel Star-Up. Zabel, Barbier, Cimolai tvoria silnú skupinku a musia sa len správne rozhodnúť, či stavia na Zabela, alebo Barbiera. Peter Sagan po včerajšej nevydarenej koncovke teraz musí nadviazať na svoj šprintérsky výkon zo štvrtej etapy. Na konci si musí znovu vyhliadnuť najsilnejší konkurenčný lead-out, aby si vytvoril pozíciu pred páskou, a potom predviesť typický dravý šprint. Ideálnu šprintérsku etapu však môže narušiť vietor. Očakávajú sa poryvy vetra s rýchlosťou 30 km/h, čo vytvorí na jednoduchom profile nervóznu atmosféru.
Krátky opis trasy etapy:
Klasická šprintérska etapa, v ktorej nič nemôže prekaziť hromadný dojazd pelotónu. Celý deň sa odohrá na pobreží Jadranského mora a na ceste do prístavného mesta Brindisi nestriehnu na trati žiadne horské prekážky. Jednoduchý deň s prijateľnou dĺžkou 140 kilometrov by mal slúžiť na regeneráciu a konečne ukázať v plnej kráse najrýchlejších jazdcov v pelotóne. V cieľovom meste sa objaví niekoľko miernych zákrut, ale na úrovni flamme rouge bude potrebné vysporiadať sa s dvomi zákrutami.
Ďalšie etapy a spravodajstvo z Giro d'Italia 2020
História | Giro 2019 | Úvod 1 | Úvod 2 | Štartovka | Pravidlá | ![]() |