giro gt visual rev
12. 15.10. rovinata etapa ciel rovina Cesenatico > Cesenatico 204 km Narváez
 
12
profil etapy, 3808 nastúpaných metrov (© giroditalia.it)
 
 
V stredu bola na programe viac než 200-kilometrov dlhá kopcovitá previerka. Zálusk si na ňu robili predovšetkým kvalitní klasikári, ktorým nerobí problém prejsť stredne náročné kopce, no tiež pretekári, ktorí chceli uspieť z úniku. Na jej konci sa teda učakával šprint menšej skupiny, z ktorej sa najväčšie šance kládli Diegovi Ulissimu, Enricovi Battaglinovi a aj Petrovi Saganovi. Zaručene si to však nechceli nechať utiecť jazdci, ktorí sa špecializujú na úniky práve v takýchto typoch etáp. Medzi nich patrili najmä Thomas De Gendt, Jhonatan Narvaez, Simon Clarke, Mark Padun a mnohí ďalší.
 
V stredu večer a vo štvrtok v doobedňajších hodinách sa malo konať aj hromadné, preventívne testovanie na koronavírus, ktorého výsledky sme do štartu dnešnej etapy nepoznali. Na štarte v Cesenatico sa preto objavilo 144 pretekárov, teda rovnaký počet ako aj včera.
 
Čoraz častejšie sa však z pelotónu ozývali hlasy, ktoré kritizovali laxný prístup organizátorov k zabezpečeniu pretekárov v jednotlivých hotelov. Ako prvý sa ozval ešte minulý týždeň Brent Bookwalter. Krátko za ním aj Matt White (tímový šéf Mitcheltonu), Jos Van Emden (Jumbo) a najnovšie aj Thomas DeGendt. Ani jednému z nich sa nepáčilo, že sa pretekári v hoteloch voľne stretávali s turistami vo všetkých verejných priestoroch.
 

 
 
Krátko po štarte sa v médiách objavila informácia o sedemnástich pozitívne testovaných policajtoch, ktorí zabezpečovali celý doterajší priebeh Gira. Organizátori pretekov to do poslednej možnej chvíle tajili. V oficiálnej tlačovej správe, ktorá vyšla približne dve hodiny po štarte, však napokon uviedli, že ani jeden z pozitívne testovaných policajtov nemal byť v tesnom kontakte s pretekármi ani zamestnancami realizačných tímov.
 

 
 
Odštartovalo sa krátko po jedenástej hodine. Ručička na teplomeri ukazovala 16 stupňov celzia. Súboj o únik trval dlhšie ako v uplynulých etapách. Tlačilo sa doň množstvo pretekárov, ktorí dnes cítili šancu na úspech. Až po tridsiatich kilometroch sa vzdialila trinástka pretekárov, všetci z rôznych tímov, ktorú pelotón pustil. Nebol tam nik, kto by ohrozoval muža v ružovom drese. Boli tam Francois Bidard (AG2R), Simon Pellaud (Androni), Manuele Boaro (Astana), Mark Padun (Bahrain), Cesare Benedetti (Bora), Joey Rosskopf (CCC), Jesper Hansen (Cofidis), Simon Clarke (EF Education), Albert Torres (Movistar), Victor Campenaerts (NTT), Jhonatan Narváez (Ineos), Maximiliano Richeze (UAE Emirates) a Etienne Van Empel (Vini-Zabú).
 
Zakrátko si ich dolepil aj Héctor Carretero (Movistar), ktorý doplnil tímového kolegu vpredu a Movistar bol razom oproti ostatným v presile. Hlavná skupina následne výrazne zvoľnila a dovolila úniku vypracovať si dostatočný náskok na to, aby sa dnes mohol pobiť o víťazstvo. Po šesťdesiatich kilometroch mala čelná skupina pohodlný odstup pred tou hlavnou, ktorý činil takmer jedenásť minút. 
 
Situáciu v hlavnom poli kontroloval najmä Deceuninck, avšak ten sa nikam neponáhľal. Najlepšie umiestneným jazdcom v unikajúcej skupine bol Jhonatan Narváez. Ten však strácal na ružového Almeidu viac než 43 minút, a tak pre neho nepredstavoval vôbec žiadne riziko.
 
 
- reklama -
- reklama -
- reklama -
560 467 Vstupny bonus
- reklama -
 
 
Tesne pred prejazdom prvou vrchárskou prémiou sa na čelo balíka posunul tím NTT. Najviac bodov na prvej vrchárskej prémii ukoristil Simon Pellaud pred Etiennom Van Empelom. Na vrchole Barbotto (4.5km; 8,4%) nastala totožná situácia. Pellaud získal deväť bodov, Van Empel štyri. Na čele pelotónu usilovne pracovala zostava tímu NTT, ktorá výrazne zvýšila tempo a skresala náskok úniku až pod úroveň ôsmich minút.
 
Na vrchole druhého kopca sa únik rozdelil. Vpredu zostali piati pretekári, ktorí v stúpaniach pôsobili lepším dojmom. Pellaud, Padun, Benedetti, Narváez a Richeze si pred ostatnými vypracovali mierny odstup. V klesaní sa však obe skupiny spojili. Následne začalo pršať. Tento fakt znepríjemnil situáciu najmä rýchlym pretekárom, ktorí sa v poslednom stúpaní precedili z hlavného poľa. To sa v klesaní výrazne natiahlo a v niektorých častiach aj nadelilo. Chýbali v ňom už takmer všetci šprintéri a problémy musel hasiť tím CCC, pretože ich líder Ilnur Zakarin v zjazde výrazne stratil.
 
Už na začiatku stúpania Perticara (8,1km; 4,7%) začal zaostávať Maxi Richeze. Krátko nato začali na mokrej vozovke strácať aj Campenaerts, Torres a Benedetti, všetci traja sa však vrátili naspäť do čela. Na vrchole stúpania sa k nim pripojil aj Richeze a plný počet bodov ukoristil vo svoj prospech opäť Simon Pellaud. Švajčiarsky pretekár tímu Androni sa však rozhodol osamostatniť. V následnom zjazde sa k nemu pridali aj Benedetti a Rosskopf. Tempo tímu NTT už nevydržalo množstvo pretekárov. Na konci hlavného poľa sa nachádzal aj jediný český zástupca, Jozef Černý. Náskok čelného tria neustále klesal, 75 kilometrov pred cieľom činil presne šesť minút.
 
Nasledovala šprintérska prémia, ktorá sa nachádzala bezprostredne po zjazde medzi stúpaniami Perticara a Madonna di Pugliano (9,1km; 5,5 %), ktoré bolo zároveň najdlhším stúpaním dňa. Najviac bodov bral opäť Pellaud. Ešte v úvode stúpania sa ku prednej trojici pripojili Narváez, Padun, Boaro, Bidard a Hansen. Benedetti, naopak, stratil kontakt a pripojil sa k trojici prenasledovateľov. Z pelotónu medzičasom opäť odpadol Zakarin, ktorý sa dnes veľmi trápil. Na jeho čele stále pracovali pretekári NTT, ktorým sa za menej ako desať kilometrov podarilo stiahnuť ďalšie dve minúty z náskoku unikajúcej skupiny.
 

 
 
Horskú prémiu Madonna di Pugliano si podmanil znova Simon Pellaud, ktorý sa s 39 bodmi vyšvihol na šieste miesto vrchárskej súťaže. Na prvého Rubena Guerreira však strácal ešte 45. V zjazde sa do čelnej skupiny prepracovali Van Empel a Clarke. Prvý menovaný však následne musel riešiť defekt, ktorý ho opäť vyradil z čelných pozícii. Simon Clarke to následne v zjazde vyskúšal samostatne, pred svojimi prenasledovateľmi si vytvoril malý náskok.
 
Rýchlosť hlavnej skupiny v zjazde bola vďaka tempu, ktoré určovali jazdci tímu NTT, vysoká, problémy s ňou mali aj takí pretekári, ako Kelderman či Fuglsang. Nibali aj Fuglsang na to boli už v takejto skorej fáze pretekov sami. Do čelnej skupiny si doskočili Narváez a Padun, ktorí následne striasli Clarka. Z druhej skupiny, ktorá už strácala viac než minútu, si nastúpili Pellaud a Hansen. Do tohto momentu to bola skutočne šialená etapa.
 
Mechanické problémy následne postihli Jakoba Fuglsanga, ktorý musel meniť celý bicykel. Tento problém sa mu však podaril pomerne rýchlo uhasiť a vrátil sa späť do skupiny favoritov, ktorá už počítala len približne dvadsiatku cyklistov. Tá strácala na čelo pretekov približne šesť a pol minúty. Podobné problémy postihli Pernsteinera aj Clarka. Obaja takisto vymieňali bicykel.
 
Poslednou vrchárskou prémiou prešiel ako prvý Jhonatan Narváez. Spoločne s Markom Padunom smerovali osamotene do cieľa. Pred Simonom Clarkom mali pohodlný, dvojminútový náskok a všetko nasvedčovalo tomu, že sa práve táto trojica v závere pobije o víťazstvo. V skupine favoritov vyskúšal zaútočiť Domenico Pozzovivo, avšak jeho atak úspešný nebol.
 

 
 
24 kilometrov pred cieľom dostal počas zjazdu, vo veľmi nevhodnom čase, defekt Mark Padun. Stálo ho to približne 30 sekúnd náskoku a bolo otázne, či sa mu podarí dobehnúť dobre rozbehnutého Ekvádorca. V hlavnej skupine, ktorá sa v predchádzajúcich kilometroch rozrástla o niekoľko ďalších členov, začali pracovať borci Quick-Stepu. Padun stiahol v istom momente svoju stratu pod desať sekúnd, no tá sa následne opäť vyšplhala nad pol minútu a o víťazovi bolo rozhodnuté.
 
Ekvádorský cyklista z tímu Ineos si teda napokon všetko postrážil a v cieli sa mohol radovať z víťazstva. Jhonatan Narváez si na svoje konto pripísal veľmi cenný triumf, iba štvrtý v jeho profesionálnej kariére. V šialenej a upršanej etape plnej zvratov si napokon po druhé mieste prišiel Marc Padun. Veľká smola v podobe defektu zastavila dvasaťštyriročného Ukrajinca na ceste za jeho prelomovým víťazstvom. Ako tretí preťal cieľovú pásku Simon Clarke. O vysoké tempo v hlavnej skupine sa takmer počas celého dňa starali borci z tímu NTT, avšak ich práca napokon vyšla navnivoč, keďže Domenico Pozzovivo finišoval v skupine spoločne so všetkými favoritmi. V celkovom poradí teda po dnešku nenastali žiadne zásadné zmeny. Peter Sagan prišiel do cieľa napokon na 89. mieste so stratou 30:31.
 

 
 
V dvanástej etape plnej defektov sa podľa predpokladov presadil únik. Veľmi dobrým dojmom v kopcoch pôsobil počas celého dňa Jhonatan Narváez, za ktorým stál zároveň aj kus šťastia. Oboch jeho dnešných súperov, Paduna aj Clarka, vyradili z boja o víťazstvo defekty. Veľmi dobré nohy ukazuje Domenico Pozzovivo, ktorý dnes neváhal ukázať silu svojho tímu. V nasledujúcich horských etapách nám ešte zaručene niečo ukáže. Slabý deň dnes mali len Ilnur Zakarin a Herman Pernsteiner, ostatní favoriti prišli do cieľa pohromade a okrem mechanických problémov ich tie výkonnostné nepostihli. V ružovom drese teda naďalej zostáva Joao Almeida. Portugalčanovi zároveň stále patrí aj ten biely. Cyklámenový, pre zmenu, stále drží Francúz Arnaud Démare.
 
 
Výsledky etapy
1. NARVÁEZ Jhonatan INEOS Grenadiers 5:31:24 100
2. PADUN Mark Bahrain - McLaren 01:08 40
3. CLARKE Simon EF Pro Cycling 06:50 20
4. ROSSKOPF Joey CCC Team link ikonka 07:30 12
5. PELLAUD Simon Androni Giocattoli - Sidermec 07:43 4
6. MCNULTY Brandon UAE Team Emirates link ikonka 08:25  
7. KONRAD Patrick BORA - hansgrohe link ikonka 08:25  
8. GUERREIRO Ruben EF Pro Cycling 08:25  
9. ALMEIDA João Deceuninck - Quick-Step link ikonka 08:25  
10. GEOGHEGAN HART Tao INEOS Grenadiers 08:25  
Zobraziť kompletné výsledky etapy


Priebežné poradie pretekov po etape
1. ALMEIDA João Deceuninck - Quick-Step link ikonka 49:21:46 20
2. KELDERMAN Wilco link ikonka Team Sunweb link ikonka 00:34  
3. BILBAO Pello Bahrain - McLaren 00:43  
4. POZZOVIVO Domenico link ikonka NTT Pro Cycling 00:57  
5. NIBALI Vincenzo link ikonka Trek - Segafredo link ikonka 01:01  
6. KONRAD Patrick BORA - hansgrohe link ikonka 01:15  
7. HINDLEY Jai Team Sunweb link ikonka 01:19  
8. MAJKA Rafal link ikonka BORA - hansgrohe link ikonka 01:21  
9. MASNADA Fausto Deceuninck - Quick-Step link ikonka 01:36  
10. FUGLSANG Jakob Astana Pro Team link ikonka 02:20  
76. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 1:29:45  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape


Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. DÉMARE Arnaud Groupama - FDJ link ikonka 220
2. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 184
3. GANNA Filippo INEOS Grenadiers 51
4. ALMEIDA João Deceuninck - Quick-Step link ikonka 43
5. BALLERINI Davide Deceuninck - Quick-Step link ikonka 40
6. HODEG Álvaro José Deceuninck - Quick-Step link ikonka 39
 
 

 
 
Prémie na trase etapy:
4 20 modre 127,5 km - Ciola: dĺžka 6 km; sklon 6,4 % (3-2-1)
3 20 113,7 km - Barbotto: dĺžka 4,5 km; sklon 8,4 % (9-4-2-1)
3 20 82,3 km - Perticara: dĺžka 8,1 km; sklon 4,7 % (9-4-2-1)
sprint-20 73,6 km - Novafeltria (12-8-6-5-4-3-2-1)
3 20 63,6 km - Madonna di Pugliano: dĺžka 9,1 km; sklon 5,5 % (9-4-2-1)
4 20 modre 30,5 km - San Giovanni in Galilea: dĺžka 4,4 km; sklon 6,3 % (3-2-1)
sprint-20 14,8 km - Savignano sul Rubicone (3 - 2 - 1 bonusových sekúnd)
ciel Cieľ - CESENATICO (25-18-12-8-6-5-4-3-2-1)
 
 
Krátke preview etapy:
Kopcovitý profil s vyčerpávajúcim výškovým prevýšením bude držať v napätí jazdcov na celkové poradie, ale posledný kopec je príliš ďaleko pred cieľom, aby favoriti plánovali útoky. Na vrchole záverečného stúpania sa však objaví ťažká pasáž s prevýšením desať percent, čo môže poslúžiť na otestovanie konkurencie. V pelotóne môžeme očakávať postupnú selekciu a potom budeme len sledovať, či sa nedostane do ťažkostí niektorí z dôležitých cyklistov. Nervozitu medzi favoritmi môžu umocniť prehánky, ktoré sa môžu objaviť na trati, čo bude nepríjemné najmä v zjazdoch. Tím Deceuninck - Quick-Step sa nechce vzdať ružového dresu a bude pozorne sledovať, kto vyskočí do brejku. Potom belgická zostava prevedie pelotón po náročnej kopcovitej pasáži, najprudšie kopce sa nachádzajú v polovici etapy, a bude zaujímavé sledovať, či niektoré ďalšie celky budú ochotné míňať energiu, aby sa pokúsili dostať súperov do problémov na posledných kopcoch. Kapacitu na to majú najmä Trek, Sunweb a v desiatej etape predviedol motiváciu aj NTT, ale akciu jazdcov na GC môže brzdiť jednoduchých tridsať kilometrov, ktoré zakončujú etapu. Ak bude bojovať o výhru v etape okresaný pelotón, medzi favoritmi majú dobrú koncovku na rovine Almeida alebo Konrad, ale s najväčšou pravdepodobnosťou to vyzerá na výhru utečencov. Náročný profil s dĺžkou cez dvesto kilometrov bude lákavý pre Thomasa de Gendta, Giovanniho Viscontiho alebo vrchárov z Movistaru. Ak sa dostane do brejku Diego Ulissi, bude nepríjemný vďaka svojej rýchlej koncovke, a kvalitnými vrchárskymi schopnosťami podporenými dobrým šprintom disponujú aj Jhonatan Nárvaez alebo Ruben Guerreiro.
 
 
Krátky opis trasy etapy:
Veľmi ťažký profil a väčšina v pelotóne bude spokojná, keď sa do brejku dostane silná skupina, ktorej to vydrží až do cieľa. Rovinaté úseky nájdeme len na začiatku a samom konci etapy, inak sa bude celý čas prechádzať po kratších stúpaniach, kde vyskočia sklony aj do prudkých čísiel a dokopy sa prekoná takmer 4000 výškových metrov. Hoci organizátori vytvorili len päť horských prémii, kopcov bude na trati nespočetne viac. Náročný bude už výstup Ciola (6 km; 5,5), ktorý obsahuje tritisíc metrov s prevýšením cez osem percent, a rovnako ťažké bude aj nasledujúce stúpanie Barbotto (5,5 km; 7 %). Najdlhšou prekážkou bude Madonna di Pugliano (9,1 m; 6 %), no bezprostredne predtým sa vynorí 3-kilometrový úsek s  priemerným sklonom desať percent. Z vrcholu bude zostávať do cieľa šesťdesiat kilometrov a na trati sa budú nachádzať ešte dve stúpania. To posledné z nich San Giovanni in Galilea (4 km; 6 %) dosahuje maximálny sklon sedemnásť percent, čo môže byť rozhodujúce na konci takéhoto vyčerpávajúce dňa. Záverečných tridsať kilometrov už neobsahuje žiadne terénne prekážky. Mimoriadne selektívny profil prežijú na čele pretekov len cyklisti vo forme a ani v pelotóne nepríde do cieľa početná skupina jazdcov. Takáto etapa preverí aj favoritov na titul, ale ľahšie sa v nej bude čas strácať, ako získavať na úkor konkurencie.