giro gt visual rev
18. 22.10. rovinata etapa ciel rovina Pinzolo > Laghi di Cancano 207 km Hindley
 
18
profil etapy, 5847 nastúpaných metrov (© giroditalia.it)
 
 
Osemnástu etapu očakával celý cyklistický svet mesiace, a to sa nevedelo, že v maglia rosa bude obrovské prekvapenie 103. ročníka Gira Joao Almeida. Pre 22-ročného Portugalčana bol dnešný deň s takmer 6000 nastúpanými metrami životnou výzvou. Na chrbát mu chcel dýchať Kelderman a hoci ostatní strácali okolo troch minút, v závere Gira sme už v posledných rokoch videli obrovské zvraty. Nibali s Froomom by vedeli rozprávať. Preto sme odpisovať nemohli nikoho.
 
Od úvodu bol o únik veľmi tvrdý boj. Snažili sa tam dostať ľudia so záluskom na epotavý triumf. Tiež tí, ktorí chceli v závere podporiť svojich lídrov. No a samozrejme Ruben Guerreiro, líder vrchárskej súťaže. Portugalčan z EF Pro Cycling aj vyhral úvodnú prémiu 2. kategórie krátko po štarte. Získal ďalších päťnásť bodov a pokračoval vo svojej exhibícii. Dostal sa už cez dvestobodovú hranicu.
 
 
 
 
Únik napokon pomerne rýchlo odišiel. Nebýva zvykom, žeby sa v kráľovskej etape situácia upokojila už po polhodine. Vpredu bolo pätnásť ľudí. Kontroloval ich najmä Sunweb. Quick-Spep sa nehral na veľkých gerojov, snažili sa maximálne šetriť sily. Na stúpaní prvej kategórie Passo Castrin (8,8 km; 9,1 %) nastúpil úniku Thomas De Gendt (Lotto). Prekvapil tým Guerreira, ale aj po zisku štyridsiatich bodov stále na neho strácal vyše sto, takže Ruben to mal pod kontrolou.
 
Skúsený borec s víťazstvami na všetkých Grand Tours sa potom vrátil do skupiny. Okrem Belgičana s Portugalčanom tam bol De Gendtov kolega Holmes z Lotta, silná trojička Movistaru Cataldo, Pedrero, Samitier. Dojička NTT Meintjes s hrdinom posledných dní O'Connorom. Ineos skúšal šťastie klasicky so Swiftom a Gannom. No a boli tam ešte jednotlivci Felline (Astana), Rossetto (Cofidis), Navarro (Israel), Dombrowski (UAE) a Tonelli (Bardiani).
 
 
 
 
Najvyššie postaveným mužom v celkovom poradí bol Sergio Samitier z Movistaru, ktorý strácal len dvanásť minút na pätnástej priečke. Pred ním ale boli rozostupy veľké, takže  nemal šancu výrazne sa posunúť. Top 10 bola sci-fi. Movistar ale lepšieho v GC nemal, takže boli sme zvedaví, či mu dvaja kolegovia vpredu pomôžu, alebo toto budú ignorovať a skúsia zabojovať o etapu s tým, kto bude mať jednoducho najviac síl. Najvyššie sa náskok partie dostal na štyri minúty. Sunweb to s blížiacim sa Stelviom stiahol na 3:40, ale v pelotóne sa tímy dohodli, že v chladnom počasí si ešte urobia cikpauzu a vyletelo to cez štyri minúty. No druhý muž Okolo Slovenska Nico Denz opäť zapol motory a bolo zrejmé, že pod najdlhším kopcom tohtoročného Gira už bude mať čelo k dispozícii iba tri minúty.
 
Pod kopcom bola ešte rýchlostná prémia, kde si De Gendt pripísal dvanásť bodov a skúsený borec sa ako prvý zahryzol do legendárneho Prato allo Stelvio (dĺžka 24,7 km; sklon 7,5 %), stúpania Cima Coppi s vrcholom 38 km pred cieľom. Samotný Thomas má na tento kopec krásne spomienky. Veď tu vyhral vo svoj životý deň pred ôsmimi rokmi a zaistil si tretiu pozíciu celkového poradia na pamätnom Hesjedalovom Gire. Vtedy sa ale šlo z opačnej strany a bol to cieľový kopec.
 
 
etapa 18 kopec stelvio
Passo dello Stelvio (© giroditalia.it)
 
 
Na začiatku kopca sa odpojil z pelotónu Peter Sagan, ktorý tam nebol celý deň, mal aj menšie problémy, no vrátil sa do balíka a keďže si vystúpil až šesťdesiat kilometrov pred cieľom, bolo jasné, že s limitom mať problémy nebude. Démare však vypadol z balíka oveľa skôr.
 
Veľmi skoro sa únik úplne rozbil. Zdalo sa, že najviac síl má opäť Ben O'Connor z NTT, no nemohol si brúsiť zuby na druhý etapový triumf v rade, pretože skupina najlepších vrchárov bola za ním len s odstupom necelých dvoch minút. Navyše v takom dlhom kopci to je najmä o správnom rozložení síl. Že bol Austrálčan najlepší v úvode nemuselo znamenať, že vydrží celú hodinu.
 
 
 
 
V skupine favoritov ostalo už v polovici kopca len pätnásť ľudí. Veľmi skoro odpadol ôsmy muž celkového poradia Domenico Pozzovivo (NTT). A prvý naozaj krízový deň to vyzeral byť pre doteraz nezlomného Almeidu. Problémy mal už 13 km pred vrcholom spolu s Rafalom Majkom (Bora). Obaja sa ale spamätali a vrátili späť. Sunweb tam bol stále vo štvorici. Dnes to bola veľká paráda z ich strany. Vyzeralo to tak, že hrdinský príbeh Joaa Almeidu ako ružového muža skončil desať kilometrov pred vrcholom Stelvia.
 
Bolo to vtedy, keď zaútočil Ineos s Rohanom Dennisom a Tao Hartom. Ostávali tam už len Wilco Kelderman a Jai Hindley. Odpárali teda aj Vincenza Nibaliho (Trek) s Jakobom Fuglsangom (Astana). Táto dvojica vytvorila skupinu s Bilbaom z Bahrainu - McLaren. No a tretiu patriu tvorili Almeida s Masnadom (Quick-Step), Majka s Konradom (Bora) a Pernsteinerom (Bahrain - McLaren).
 
 
 
 
O'Connor bol dobehnutý osem kilometrov pred vrcholom Stelvia a veľmi krátko sa udržal s favoritmi. Tempo Ineosu napokon nevydržal ani Kelderman, takže na čele ostali Dennis, Hart a Hindley. Almeida strácal už vyše minútu a pol a rástlo to. Keldermanova strata narastala veľmi pomaly, ešte panikáriť nemusel. Mal k dispozícii dve a polminútový náskok na Harta. Mohol ešte veriť, že Dennisovi dôjdu sily. Ak by odtiaľ vypadol, bol by predpoklad, že jeho kolega Hindley by s Hartom nespolupracoval. No ak by sa tam Dennis udržal, bola by to pre Ineos zásadná výhoda, pretože z vrcholu Stelvia bolo do cieľa ešte ďaleko.
 
Dve kilometre pred vrcholom mala trojka Dennis, Hart, Hindley náskok 40 sekúnd na Keldermana. Ten bol virtuálne v pohode ružový. Na pódiu by ho dopĺňali kolega Hindley a Hart. Almeidov odstup totiž dosiahol tri minúty. Medzi nimi ešte šli Fuglsang a Bilbao s odstupom 1:30. To znamenalo, že by sa Bilbao mohol pobiť o štvrtú priečku. Fuglsang sa chcel dostať do Top 10. Nibali už ich tempo nevydržal a pokračoval sám. Almeidovi v skupine vôbec Boráci nepomáhali.
 
 
 
 
Dennis to zvládol až na vrchol a vzal si aj päťdesiat vrchárskych bodov. V obrovskej zime atakujúcej dva stupne so snehovými mantinelmi pri ceste a silnom vetrisku sa pustila čelná trojka do zjazdu. Kelderman mal odstup 45 sekúnd. Čakal ho veľmi ťažký koniec etapy. Musel riskovať v zjazde, ale aj dávať pozor. Bilbao s Fuglsangom mali stratu 1:40. Nibali 2:20. Almeida s Konradom, Majkom, Pernsteinerom a Masnadom 3:40. Všetkých čakal zjazd do méty 16 km pred páskou.
 
V zjazde mal trošku problémy Hart a ako Dennisov kolega sa zdal byť skôr Hindley. Austrálčania často odchádzali Britovi, nemohli ísť úplne naplno. Najlepšie zjazdovala podľa očakávania partia okolo Almeidu, kde to dobre viedol Konrad, ale aj samotný ružový muž. V ďalšom priebehu na krátkej rovine ešte mohli použiť Masnadu. I Bilbao s Fuglsangom šli dobre. Rozostupy sa mierne znižovali, ale nie zásadne. Prekvapujúco slabo zjazdoval Nibali, ktorý teda ostal dlžný svojej povesti. Blížil sa skôr k zadnej ako prednej skupine.
 
 
 
 
Na konci zjazdu boli odstupy takmer rovnaké ako na vrchole, čo bolo trochu prekvapujúce. Všetko to ostalo fragmentizované. Pretekári ešte doplnili posledné pitie či gély a čakala ich krátka päťkilometrová rovina. Všetká česť Rohanovi Dennisovi za jeho skvelý výkon. Treba povedať, že mal možnosť šetriť v predchádzajúcich dňoch. Dvojnásobný majster sveta zjazdoval parádne a na následnej rovine si zaľahol ako v časovke. Zrazu sa začali nožnice otvárať a vyvetraný Kelderman začal výrazne strácať. Desať sekúnd na kilometer. Trochu menej ostatní, ale tiež sa hrozne trápili. Podľa nás Wilco odhodil pláštenku veľmi skoro, hneď na začiatku zjazdu a musel byť strašne prefúknutý.
 
Hart si vzal tri bonifikačné sekundy z prémie, Hindley len jednu. Prišiel posledný kopec Torri di Fraele (8,7 km; 6,8 %). Hneď na jeho začiatku sa skončila dnešná úloha Dennisa. Hart musel makať ďalej už sám s Hindleym na krku. Hneď na začiatku kopca bývalí tímoví kolegovia Bilbao s Fuglsangom dobehli Keldermana. A nie, že dobehli. Prefrčali okolo neho ako vietor. Holanďan bol totálne zlomený. Zdalo sa, že osud prvých dvoch mužov celkového poradia, je spečatený. Všetko nasvedčovalo tomu, že o ružový dres sa pobije dvojica Hart - Hindley. Pripomíname, že pred etapou mali takmer identicú stratu troch minút na Almeidu.
 
 
 
 
Pomerne mladá a stále neskúsená dvojica na čele dnešnej etapy, ktorá nemala žiadne skúsenosti s vedením na Grand Tour, to ešte nemala vyhraté, pretože oveľa skúsenejší mazáci s vytrvalejšími motormi Fuglsang s Bilbaom narozdiel od nich spolupracovali a opticky sa ich chytil aj Kelderman, ktorý trochu ožil. Šesť kilometrov pred cieľom sa ich odstup na vedúcu dvojku znížil na jednu minútu. Wilco mal 1:30. To mu stále virtuálne bez problémov stačilo na vedenie v pretekoch. Za to vzadu to už partia okolo Almeidu nezvládla a ich odstup pomaly rástol.
 
Bilbao sa odpútal od Fuglsanga a blížil k Hartovi s Hindleym. No pre neho muselo byť frustrujúce, že na pódium ani etapový triumf mu to nijako nevychádzalo. Za to Keldermanovi na na ružový dres áno. Bol to skvelý deň pre Sunweb, ktorý bol v hre o etapu, najcennejší dres, biely dres a aj dve priečky na pódiu. Wilcov odstup 1:30 bol úplne hrateľný. Medzitým Nibaliho zhltla partia okolo Almeidu a Borákov.
 
 
 
 
Veľkou otázkou ešte ostávalo to, kto zvíťazí. Hindleyho maximum sme dnes nemohli spoznať, lebo stále bol za zadným kolesom Harta, takže sme nevedeli, či bude mať sily na špurt či nástup v závere, alebo nie. Aj keď sa Hart hneval, ani raz mu neprestriedal. Taká je cyklistika. Jeho kolega Kelderman ale v samom závere mlel z posledného a odstup sa dostal cez dve minúty.
 
O etapový triumf sa špurtovalo. Hart, samozrejme, šiel z prvej pozície a ako to býva Jay Hindley ho ošpurtoval. Sunweb teda získal aj etapu. Bilbao dorazil s odstupom 45 sekúnd. Fuglsang s 1:25, ale to nebolo až také podstatné. Dôležitý bol odstup nového držiteľa maglia rosa Wilca Keldermana, a to 2:17. Vyšlo mu to napokon len veľmi tesne. Čaká nás úžasný záver Gira s troma ľuďmi v pätnástich sekúndách! Hindley stráca dvanásť, Hart pätnásť.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo posledného kilometra
 
 
Tak prišiel do cieľa Konrad s mankom 4:05. Slušný záver etapy z jeho strany. Ružový muž Almeida finišoval s Nibalim a Pernsteinerom na zadnom kolese s odstupom 4:50. To znamenalo, že Bilbao je pred náročným víkendom aj s časovkou štvrtý s odstupom 1:19. Almeida spadol na pre neho stále úžasné piate miesto (+2:16). Fuglsang sa z jedenásteho dostal až na šieste so štvorminútovým mankom. Nasledujú Konrad, Nibali, Pernsteiner a Masnada, ktorý ale dnes Almeidovi skoro vôbec nepomáhal. Z Top 10 teda vypadli Majka a Pozzovivo. Poliak prišiel do cieľa s odstupom 6:43, Talian to ešte celkom minimalizoval na 8:17, hoci odpadol strašne skoro.
 
Aj keď si asi najviac pochvaly za dnešný deň vyslúžil Ineos (Dennis získal cenu pre najbojovnejšieho), absolútnymi víťazmi boli chlapi zo Sunwebu. Kelderman konečne vyzliekol Almeidu z ružového. Čakal na to celé preteky. Hindley vyhral etapu a ešte je aj celkovo tesne druhý. Rovnako sa dostal do čela súťaže mladých pretekárov, kde je ale hneď za ním Hart. Doteraz ho len obliekal namiesto Almeidu. Cez víkend je na programe ešte jedna super náročná etapa do Sestriere s Colle dell'Agnello aj Col d'Izoard. No a potom časovka v Miláne. Takže ešte nie je zďaleka nič rozhodnuté.
 
 
giro 20 podium sunweb dvojica rcsfl
Dvojica zo Sunwebu (© LaPresse/Jennifer Lorenzini)
 
 
Limit dnešnej etapy bol až 65 minút. S tým nemohol mať Peter Sagan problémy. Do cieľa prišiel so stratou 47 minút v debate s Černým. O Arnaudovi Démarovi informácie neboli, takže sme museli čakať na výsledky. Do cieľa napokon prišiel necelé štyri minúty za Saganovou skupinou.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Jaia Hindleyho (víťaz)
"Bola to skvelá etapa s epickým stúpaním. Som šťastný, že som ju vyhral ja. Hart šiel do cieľa naplno, takže pre mňa to bolo ľahké. Len som sedel na jeho zadnom kolese, lebo som vedel, že Wilco ide po ružovom. Keď som však zbadal príležitosť vyhrať etapu, nechcel som si to nechať ujsť. Tao dnes bol veľmi silný. Jeho lezecký výkon je na vysokom leveli. Mne sa darilo udržať sa za ním, vyhrať etapu, a to ma v tejto chvíli nesmierne teší."
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Wilca Keldermana (ružový dres)
"Dnes bol drsný deň. Bola to obrovská bitka, etapa nemohla prebehnúť lepšie. Jai vyhral etapu a ja beriem ružový dres. Podarilo sa nám odrthnúť Almeidu celkom skoro na Stelviu, ale nedarilo sa mi ísť tempo Ineosu. Potom som bol už sám, ale vedel som zhruba o rozostupoch aj to, že to bude tesné, ale teraz mám dres. Som šťastný, toto bol najťažší deň môjho života."
 
 
Výsledky etapy
1. HINDLEY Jai Team Sunweb link ikonka 6:03:03 100
2. GEOGHEGAN HART Tao INEOS Grenadiers 00:00 40
3. BILBAO Pello Bahrain - McLaren 00:46 20
4. FUGLSANG Jakob Astana Pro Team link ikonka 01:25 12
5. KELDERMAN Wilco link ikonka Team Sunweb link ikonka 02:18 4
6. KONRAD Patrick BORA - hansgrohe link ikonka 04:04  
7. ALMEIDA João Deceuninck - Quick-Step link ikonka 04:51  
8. NIBALI Vincenzo link ikonka Trek - Segafredo link ikonka 04:51  
9. PERNSTEINER Hermann Bahrain - McLaren 04:51  
10. MASNADA Fausto Deceuninck - Quick-Step link ikonka 04:55  
 
Zobraziť kompletné výsledky
 
 
Priebežné poradie pretekov po etape
1. KELDERMAN Wilco link ikonka Team Sunweb link ikonka 77:46:56 20
2. HINDLEY Jai Team Sunweb link ikonka 00:12  
3. GEOGHEGAN HART Tao INEOS Grenadiers 00:15  
4. BILBAO Pello Bahrain - McLaren 01:19  
5. ALMEIDA João Deceuninck - Quick-Step link ikonka 02:16  
6. FUGLSANG Jakob Astana Pro Team link ikonka 03:59  
7. KONRAD Patrick BORA - hansgrohe link ikonka 05:40  
8. NIBALI Vincenzo link ikonka Trek - Segafredo link ikonka 05:47  
9. MASNADA Fausto Deceuninck - Quick-Step link ikonka 06:46  
10. MAJKA Rafal link ikonka BORA - hansgrohe link ikonka 07:28  
 
Zobraziť kompletné poradie
 
 
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. DÉMARE Arnaud Groupama - FDJ link ikonka 221
2. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 184
3. ALMEIDA João Deceuninck - Quick-Step link ikonka 94
4. ULISSI Diego link ikonka UAE Team Emirates link ikonka 77
5. GANNA Filippo INEOS Grenadiers 72
6. VENDRAME Andrea Ag2r La Mondiale link ikonka 66
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideosumár etapy
 
 
Prémie na trase etapy:
2 20 193 km - Campo Carlo Magno: dĺžka 13,8 km; sklon 6,3 % (15-8-6-4-2-1)
1 20 141,1 km - Passo Castrin : dĺžka 8,8 km; sklon 9,1 % (40-18-12-9-6-4-2-1)
sprint-20 62,5 km - Prato allo Stelvio (12-8-6-5-4-3-2-1)
hc 20 modre 37,6  km - Prato allo Stelvio: dĺžka 24,7 km; sklon 7,5 % (50-30-20-14-10-6-4-2-1)
sprint-20 10,6 km - Isolaccia Valdidentro (3 - 2 - 1 bonusových sekúnd)
1 20 1,9 km - Torri di Fraele: dĺžka 8,7 km; sklon 6,8 % (40-18-12-9-6-4-2-1)
ciel Cieľ - LAGHI DI CANCANO (15-12-9-7-6-5-4-3-2-1)
 
 
Krátke preview etapy:
Legendárne stúpanie Passo Stelvio zostalo v programe a to bude kľúčový moment celých pretekov. Včera favoriti nenašli odvahu, aby sa pokúsili vylepšiť pozíciu v klasifikácii, a šetrili energiu práve na ťažkú kombináciu Stelvio - Torri di Fraele. Na konci osemnástej etapy nebude hrať žiadnu úlohu stratégia, ale bude rozhodovať iba výkon na najťažšom stúpaní celého podujatia, ktoré zavedie pretekárov do vysokej nadmorskej výšky, a následne na nepríjemnom cieľovom kopci. Na začiatku etapy sa bude znovu bojovať o vytvorenie brejku a aj keď sa dostanú na čelo pretekov kvalitní vrchári, tentoraz to nemusí automaticky znamenať aj úspech v etape. Tím Deceuninck - Quick-Step bude znovu jazdiť na čele pelotónu väčšinu dňa a bude sa spoliehať, že do brejku sa nedostanú nebezpeční borci. Túto snahu môžu tentoraz prejaviť aj zástupcovia tímov Sunweb a Ineos, aby mali poistku pre svojich lídrov na posledných dvoch kopcoch. Oba celky sa musia pokúsiť vyzliecť z ružového dresu Joaa Almeidu a v takejto etape sa musia výlučne sústrediť na Stelvio, ktorého náročnosť poriadne preverí portugalského konkurenta. Na tomto stúpaní sa rozprúdi najdôležitejšia vrchárska bitka a Sunweb s Ineosom sa musia spoliehať na to, že Joao Almeida v nej neuspeje. Stelvio bude mimoriadne náročné pre každého, na vrchole sa objavia len najsilnejší borci a bude zaujímavé sledovať, ktorí z favoritov to budú, lebo v doterajšom priebehu sme nemali možnosť posúdiť ich výkonnosť na takomto vyzývavom kopci. Na cieľové stúpanie dorazia favoriti vyčerpaní a aj necelých deväť kilometrov v priemere cez sedem percent bude vhodných na vytvorenie smerodajných rozdielov. Joao Almeida sa dostal do výbornej pozície. Na Stelviu potrebuje predviesť maximálny výkon a potom uvidí, ako na tom bude oproti súperom. Ak dokáže predviesť taký bojovný výkon ako na kopci Piancavallo, skončí vysoko v poradí, a na konci ho môže nakopnúť, že cieľový kopec nie je taký strmý. Wilco Kelderman dokáže bojovať na konci GT v plnej sile a bude sa spoliehať, že s tímovou podporou sa zbaví Almeidu. V najlepšom prípade na Stelviu, ale aj záverečný kopec mu poskytuje vhodnú príležitosť na získanie potrebných sekúnd. Keď chce holandský jazdec vyhrať Giro, na konci etapy musí  jazdiť nebojácne a využiť každý priestor na získanie času na Almeidu. Takisto tím Ineos bude maximálne podporovať Tao Harta, aby sa posunul na stupne víťazov, a ich skúsenosti z najťažších etáp na GT môžu len povzbudiť mladého britského cyklistu. Budeme zvedaví na Vincenza Nibaliho, či dokáže proti mladším súperom predviesť jeden zo svojich povestných návratov v GC vo vysokohorskom prostredí v treťom týždni. Majka, Konrad, Pozzovivo, Bilbao, Fuglsang si uvedomujú, že v prípade kvalitného výkonu sa budú posúvať v klasifikácii, a na konci etapy sa môže prejaviť ich dlhoročne budovaná vytrvalosť.
 
 
Krátky opis trasy etapy:
Mimoriadna horská previerka, ktorá dosahuje až 5800 výškových metrov s potenciálom výrazne prehovoriť do celkového poradia. Na kopci Campo Carlo Magno (14,3 km; 5,9 %) sa bude tvrdo bojovať o únik a mnohí jazdci v pelotóne sa dostanú do úzkych hneď na začiatku etapy. Následne sa situácia upokojí v klesaní, ale nehodnotený kopec (6,4 km; 5,2 %) všetko zmení a pripraví cestu pre prudké stúpanie Passo Castrin (9 km; 9,3 %) s mnohými úsekmi s dvojciferným prevýšením. Potom sa pelotón vydá smerom na Passo Stelvio a počiatočnú intenzívnu cyklistiku vystrieda relatívne pokojný, 80-kilometrový úsek, po ktorom sa dostane pelotón pod legendárny kopec. Passo Stelvio (24,7 km; 7,5%) je nepríjemný svojou dĺžkou, ťažkým prevýšením, ktoré v druhej polovici atakuje priemer deväť percent, a vysokou nadmorskou výškou. Všetky tieto atribúty výrazne udrú na favoritov a na jeho vrchole sa objaví v popredí len vybraná skupina vrchárov. Po 20-kilometrovom klesaní a krátkej jazde na rovine sa bude finišovať na stúpaní Torri di Fraele (8,7 km; 6,8 %), ktoré bude každého bolieť so sklonmi sedem - osem percent. Stúpanie vrcholí dva kilometre pred páskou a záverečná pasáž je úplne rovinatá. Passo Stelvio na konci Grand Tour je vyčerpávajúcou záležitosťou a jeho náročnosť sa prejaví aj na cieľovom kopci, kde dokáže rýchliť len málokto. Záverečná kombinácia kopcov bude vyžadovať enormnú vrchársku vytrvalosť, vo finále ponúkať miesto na útok a aj strašiť favoritov pred možným zlyhaním.