4. etapa Gira priniesla triumf úniku a Paret-Peintra, Leknessund vyzliekol Evenepoela z ružového dresu

9.5.2023, 14:30 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
4. etapa Gira priniesla triumf úniku a Paret-Peintra, Leknessund vyzliekol Evenepoela z ružového dresu
Triumf Auréliena Paret-Peintra (© LaPresse/Massimo Paolone)

4. 9.5. rovinata etapa ciel rovina Venosa > Lago Laceno 175 km Paret-Peintre
profil etapy, 3500 nastúpaných metrov (© giroditalia.it)
Dnešný deň bol už prvou kopcovitou (ba až horskou) previerkou s 3500 nastúpanými metrami a dojazdom do kopca k Lago Laceno. Neočakávali sa veľké rozdiely v celkovom poradí, ale rozhodne nejaké nastať mohli. Keďže sa v závere terén zlomil a po desaťkilometrovom kopci boli posledné tri už po rovine, uspieť mal niekto z vrchárov s dobrými šprintérskymi schopnosťami typu Primoža Rogliča, ale v hre bolo aj množstvo mien z prípadného úniku.
Zatiaľ čo včera nechcel ísť do klasického úniku prakticky nikto, dnes tam boli desiatky atakov a nebolo vôbec jednoduché sa tam nanominovať. V hre boli vrchárske body i kratšia trať - 175 km, hoci počasie sa príliš nezlepšilo. Skúšali to rôzne silné klasikárske mená ako Ben Healy, Alessandro De Marchi, Pieter Serry alebo Joe Dombrowski.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Pelotón napokon prišiel spolu pod prvé tvrdé stúpanie tohto ročníka Passo delle Crocelle (dĺžka 13,6 km; sklon 4,3 %), ktorého vrchol bol na 64. kilometri etapy. Ani počas stúpania to nevyzeralo na vytvorenie skupiny, hoci sa o to snažilo množstvo ľudí. Prémiu vyhral Thibaut Pinot (Groupama-FDJ) a pokračoval v budovaní náskoku vo vrchárskej súťaži. Opäť bol za ním Santiago Buitrago (Bahrain-Victorious).
Spolu sa za mierneho dažďa zozjazdovalo a pokračovali ataky. Smrdelo to ale aj pádmi v tomto počasí a rýchlosti, keď ešte stále nebol sformovaný únik. V jednej zákrute aj tvrdo spadla štvorica pretekárov vrátane Diega Ulissiho (UAE Emirates). Najhoršie vyzeral Stephen Williams (Israel - Premier Tech), u ktorého to vyzeralo na zlomeninu kľúčnej kosti. Napokon sa to nepotvrdilo a pokračoval.
Konečne sa vytvoril únik, kde bolo sedem ľudí. Amanuel Ghebreigzbhier a Toms Skujinš (2x Trek-Segafredo), Aurélien Paret-Peintre (Ag2r Citroen), Nicola Conci (Alpecin-Deceuninck), Vincenzo Albanese (Eolo-Kometa), Warren Barguil (Arkéa-Samsic) a Andreas Leknessund (DSM). Do ich "Vlaku" nestihol naskočiť Bruno Armirail (Groupama-FDJ), ktorý sa vetral sám za nimi. Keďže sa 80 km šlo vysoké tempo v daždi, veľmi rýchlo balík spomalil a potreboval sa občerstviť. To znamenalo dostatok priestoru pre únik pred ďalším kopcom.
Následne sa sformovalo Eolo-Kometa na čele balíka, akoby neboli spokojní s únikom, ale mali tam silného Albaneseho, takže sme tomu trochu nerozumeli. Lorenzovi Fortunatovi by mal sedieť záver, ale stačilo im vyviesť sa na chrbte Soudalu. Po pár minútach to aj prepustili Josefovi Černému a etapa mala už pokojnejší charakter. Armirail si to nedoskočil, partia ho nepočkala, takže to musel vzdať.
Partia si vytvorila náskok 4:30 a z tejto zostavy bol najvyššie v celkovom poradí Andreas Leknessund s odstupom 1:40, takže dostal sa virtuálne do čela klasifikácie. Je to veľmi silný pretekár na tieto terény, nebolo vylúčené, že by sa v prípade pasivity pelotónu aj mohol pobiť o etapu, i keď maglia rosa asi reálne nevyzerala. No celkovo bola skupina plná mien, ktoré mali šancu potrápiť pelotón. Soudal to ale chcel mať jasne pod kontrolou a celkom rýchlo stiahol odstup zo 4:30 na 3:40, kde sa to chvíľu stabilizovalo.
Amanuel Ghebreigzabhier vyhral druhú prémiu za 18 bodov, spolu už mal 24, teda o 6 menej ako Pinot, ktorý ostal na čele vrchárskej klasifikácie. V dlhšej rovinatej pasáži medzi kopcami 40 km pred páskou balík zrazu totálne spomalil, pretekári si vykonávali potrebu, vyzliekali sa a aj občerstvovali, keďže prestalo pršať. Dozadu šiel aj Evenepoel a jeho tím teda prestal ťahať. Zrazu malo čelo 5:50 náskoku. To už začalo vyzerať zaujímavo. Najmä ak šlo o silných tempárov a niektorých aj slušných vrchárov.
Blížilo sa záverečné stúpanie Colle Molella (dĺžka 9,6 km; sklon 6,2 %) a opäť sa rozpršalo. Tesne predtým sa ešte šlo cez rýchlostnú prémiu o bonifikácie, ktoré chcel Leknessund a po prejazde bránou mal už iba stratu 1:37 v celkovom poradí. Signalizovalo to jasný zámer aspoň skúsiť ísť na ružový dres. V stúpaní sa najprv delil pelotón, kde bolo množstvo pretekárov, ktorí dnes pri tomto teréne nemali akými kartami hrať. Únik ostával v prvej časti kopca spolu.
Hlavnou otázkou bolo, ako sa pôjde v balíku. Či to niekto bude skúšať na Evenepoela či súperov - kandidátov na tretiu pozíciu na pódiu. Alebo naopak to bude práve mladý Belgičan, kto nastúpi. Ak by sa šlo bez výrazného boja, únik mal veľkú šancu. V polovici kopca mal ešte náskok 3:10, čo bolo veľmi nádejné. Ako prvý z úniku odpadol jediný muž, ktorý už na GT vyhrával v minulosti - Warren Barguil. Rozplynula sa teda šanca skompletizovať etapový triumf na všetkých GT.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Trek mal vpredu dvojicu ľudí, takže potreboval niečo skúsiť. Skujinš nastúpil. To odpáralo Conciho, no už bolo zjavné, že únik sa pobije o triumf. Dva kilometre pred vrcholom ostali vpredu Leknessund, Paret-Peintre a Ghebreigzabhier. Medzitým v balíku dopracoval posledný Remcov domestik Ilan Van Wilder v čase, keď tam bolo ešte päť ľudí z Ineosu, ktorý prevzal taktovku. Náskok rýchlo klesal, prezliekanie bolo ohrozené, no už zásadne nezáviselo od Evenepoela, ktorý sa len viezol za vlakom Ineosu.
Andreas Leknessund (DSM) bol napokon najsilnejší a osamostatnil sa na čele. Cítil životnú šancu, ružový dres bol na spadnutie. Potreboval každú sekundu. Jeho tvár ukazovala, že hrozne trpí, no musí to vydržať. Aurélien Paret-Peintre (Ag2r) ho však pred sebou videl a tiež mal obrovskú motiváciu zvíťaziť. Podarilo sa mu ho docvaknúť a vrcholom kopca prešli spoločne. O prémiu nebojoval, Francúz prešiel prvý.
Paret-Peintre využil to, že Leknessund nemôže taktizovať a nechal ho odtiahnuť posledných 1500 metrov, na 150-tke mu nastúpil a vyčerpaný mladý Nór nemal šancu. Aurélien Paret-Peintre získal najväčší triumf svojej kariéry, no od šťastia napokon plakali obaja. Súboj o tretiu priečku bol na fotofiniš Skujinša s Albanesem, získal ho Lotyš.
Keďže favoriti bez rozdielov medzi sebou finišovali spoločne s odstupom dvoch minút, Andreas Leknessund sa stal novým lídrom pretekov. Dostal sa aj do bieleho dresu, takže Remco Evenepoel vôbec nemusel ísť na pódium. Dnes prežil jednoduchý deň, nikto na neho nič nevyskúšal, Ineos v závere nahradil jeho tím, no ukázalo sa, že bude mať veľké problémy, ak bude Van Wilder "iba" takto jazdiť. Keď mu tam ostanú konkurenti vo veľkej početnej výhode.
Leknessunda tento deň iste nakopne k výborným výkonom a nie je vylúčené, že ostane v boji o Top 10 celkového poradia až do konca pretekov. Ak nepríde nejaký veľký krízový deň. Vedie o 28 sekúnd pred Evenepoelom a papier vraví, že ho čakajú dva ľahšie dni. Sedia mu aj časovky. Paret-Peintre sa posunul na tretiu priečku poradia a tiež nie je vylúčené, že bude bojovať v GC, už bol dvakrát v Top 20 a zjavne má parádnu formu. Z Top 10 vypadol nevrchár Matthews, ale trochu prekvapujúco už po dnešku aj Küng.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Auréliena Paret-Peintra (víťaz)
"Veľmi tvrdo som sa pripravoval, trénoval. Giro som si stanovil ako môj najväčší cieľ sezóny. Dobre sme vedeli, že dnes to bude deň pre únik, takže sme tam nesmeli chýbať. A bol to perfektný deň pre mňa. Najprv bolo strašne ťažké sa tam vôbec dostať, aby to odišlo. No a potom z tej silnej sedmičky to zvládnuť tak, aby ste sa pobili o víťazstvo, to bolo tiež strašne ťažké. Vyšlo to. Keďže Leknessund získal dres, snáď sme obaja spokojní."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Andreasa Leknessunda (nový líder GC)
"Zatiaľ tomu nemôžem uveriť. Je to niečo superšpeciálne. Šiel som hlavne po etape ako klasicky to býva v úniku, no vedel som, že je možné pozerať sa aj po tom ružovom drese. Dal som na vrchole kopca do toho totálne všetko hop alebo trop, no Paret-Peintre si ma napokon došiel a už som nemal nohy na to, aby som s ním súperil na páske. Strašne ma boleli.
Som neskutočne šťastný. Isteže sme si pred etapou vraveli, že by bolo krásne získať dres, že by sa to vďaka nejakému úniku mohlo podariť, ale viete aká je cyklistika - veľmi ťažká a nevyspytateľná. Povedalo si to určite viacero tímov a únik sa dlho nevytváral. Napokon sme to zvládli a že som to práve ja v maglia rosa, to je neuveriteľné."
video v clanku ikonka ciernaVideosumár etapy
Výsledky etapy
1. PARET-PEINTRE Aurélien AG2R Citroën Team 04:16:04
2. LEKNESSUND Andreas Team DSM 00:02
3. SKUJINŠ Toms Trek-Segafredo 00:57
4. ALBANESE Vincenzo EOLO - Kometa Team 00:57
5. CONCI Nicola Alpecin-Deceuninck 01:02
6. GEBREIGZABHIER Amanuel Trek-Segafredo 01:07
7. BOUWMAN Koen Jumbo-Visma 02:01
8. CARUSO Damiano Bahrain Victorious 02:01
9. DUNBAR Edward Team Jayco-AlUla 02:01
10. VLASOV Aleksandr BORA-hansgrohe 02:01
Zobraziť kompletné poradie
Priebežné poradie pretekov po etape
1. LEKNESSUND Andreas Team DSM 14:35:44
2. EVENEPOEL Remco Soudal Quick-Step 00:28
3. PARET-PEINTRE Aurélien AG2R Citroën Team 00:30
4. ALMEIDA Joao UAE Team Emirates 01:00
5. ROGLIČ Primož link ikonka Jumbo-Visma 01:12
6. THOMAS Geraint INEOS Grenadiers 01:26
7. VLASOV Aleksandr BORA-hansgrohe 01:26
8. SKUJINŠ Toms Trek-Segafredo 01:29
9. GEOGHEGAN HART Tao INEOS Grenadiers 01:30
10. VINE Jay UAE Team Emirates 01:36
Zobraziť kompletné poradie
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. MILAN Jonathan Bahrain Victorious 53
2. GROVES Kaden Alpecin-Deceuninck 39
3. MATTHEWS Michael Team Jayco-AlUla 38
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape
1. PINOT Thibaut Groupama-FDJ 30
2. GEBREIGZABHIER Amanuel Trek-Segafredo 26
3. PARET-PEINTRE Aurélien AG2R Citroën Team 22
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape
1. LEKNESSUND Andreas Team DSM 14:35:44
2. EVENEPOEL Remco Soudal Quick-Step 00:28
3. ALMEIDA Joao UAE Team Emirates 01:00
Všetky prémie na trase etapy:
2 20 110,7 km - Passo delle Crocelle: dĺžka 13,6 km; sklon 4,3 % (18-8-6-4-2-1)
sprint-20 79 km - Muro Lucano (10-6-3-2-1)
2 20 64,7 km - Valico di Monte Carruozzo: dĺžka 19,9 km; sklon 3,8 % (18-8-6-4-2-1)
sprint-20 15,4 km - Montella (3-2-1 bonusové sekundy)
2 20 3 km - Colle Molella: dĺžka 9,6 km; sklon 6,2 % (18-8-6-4-2-1)
ciel Cieľ - Lago Laceno (15-12-9-7-6-5-4-3-2-1) + bonusové sekundy 10-6-4
Krátky úvod k etape:
Štvrtá etapa bude prvým testom výkonnosti v kopcoch pre jazdcov na celkové poradie. Najprv ich čaká trinásťkilometrové stúpanie na Passo delle Crocelle, kde najprudšie úseky dosahujú jedenásť percent, ale priemerný sklon má prijateľné štyri percentá. Po následnom zjazde začne ďalšie dlhé stúpanie Valico di Monte Carruozzo. Ak bude o etapové víťazstvo bojovať hlavná skupina, súboj medzi jazdcami v nej sa odohrá Colle Mollela. Tri kilometre pred vrcholom sa nachádza najprudší úsek s dvanástimi percentami. Markantné rozdiely medzi cyklistami na GC sa neočakávajú, ale do problémov sa môžu dostať vrchári so slabšou formou.
profil posledného kopca (© giroditalia.it)
 
Náš eshop