Po dni voľna prišla na rad etapa vhodná pre klasikárov alebo unikajúcich jazdcov. Juan Pedro López (Trek - Segafredo) sa obliekol do ružového dresu už v piatej etape za sebou. Na štart sa postavil aj Simon Yates (BikeExchange - Jayco), ktorý na Blockhause zápasil so zraneným kolenom a v cieli nevedel, či bude pokračovať. Jazdci sa vybrali do Jesi dvadsať minút po trinástej hodine.
O pobyt vo vedúcej skupine bol veľký záujem. Dopredu sa tlačili sobotňajší víťaz Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Nans Peters (AG2R Citroën Team), Merhawi Kudus (EF Education - EasyPost) alebo Filippo Zana (Bardiani-CSF-Faizané). Pelotón napokon pustil trio, ktoré tvorili Alessandro De Marchi (Israel Premier Tech), Lawrence Naesen (AG2R Citroën) a Mattia Bais (Drone Hopper - Androni Giocattoli).
Na šprintérskej prémii v Civitanova Marche vzal dvanásť bodov bez boja Bais. V balíku vsadil na skorý šprint Giacomo Nizzolo (Israel Premier Tech) a Talian získal päť bodov. Za ním prešli prémiou Arnaud Démare (Groupama - FDJ) a Biniam Girmay (Intermarché - Wanty - Gobert Matériaux). Držiteľ cyklámenového dresu tak zvýšil svoj náskok na víťaza Gent - Wevelgem na 28 bodov.
92 kilometrov pred cieľom mala vedúca skupina náskok štyroch minút a tridsiatich sekúnd na pelotón. Počas voľného dňa na cyklistická verejnosť dozvedela dôležitú informáciu. Zástupcovia tímu Alpecin - Fenix na tlačovej konferencii oznámili, že požiadali o World Tour licenciu na budúcu sezónu a zostava okolo Van der Poela sa tak presunie do prvej ligy. Zároveň to znamená, že na prokonti úroveň zostúpia minimálne dva WT zoskupenia.
- reklama -
- reklama -
Na začiatku stúpania na Crocette di Montercosaro (8,2 km; 2,7 %) sa z balíka utrhol Christopher Juul-Jensen (BikeExchange). Stíhaciu jazdu pelotónu viedli zástupcovia Alpecinu. Na vrchole získal tri body De Marchi, pre ktorého to boli prvé body. Juul-Jensen sa vrátil do pelotónu tesne po prejazde horskou prémiou. Alpecinu na čele hlavnej skupiny pomáhali aj cyklisti Intermarché.
Na konci pelotónu sa pohyboval Caleb Ewan (Lotto Soudal), ktorý patril do širšieho okruhu kandidátov na etapové víťazstvo. Alpecin a Intermarché poriadne natiahli pelotón a evidentné problémy s bicyklom mal Richard Carapaz (Ineos Grenadiers), ktorý skončil na zemi mimo pozornosti televíznych kamier. Ewan si 75 kilometrov pred páskou vycúval z pelotónu a bolo jasné, že do boja o víťazstvo sa nezapojí.
Richard Carapaz est également en queue de peloton mais pas pour la même raison :
l'Équatorien a visiblement passé un petit tour dans le fossé. #Giropic.twitter.com/tDYzKIrgyo
Pred únikom bola ďalšia horská prémia Recanati (3,4 km; 6,9 %). Jej vrchol bol zároveň najvyšším bodom dnešnej etapy. Mattia Bais sa v úniku objavil po štvrtýkrát a viedol súťaž pre jazdca s najvyšším počtom kilometrov pred pelotónom. Z balíka sa utrhol David De la Cruz (Astana Kazachstan), ktorý na posledných dvoch ročníkoch Vuelty obsadil siedmu priečku. De Marchi získal ďalšie tri body a De la Cruz sa po chvíli vrátil späť.
Z pelotónu vypadol aj Mark Cavendish (Quick-Step Alpha Vinyl), čo ale bolo očakávané. Odstup balíku klesol pod tri minúty. Spomedzi klasických šprintérov ostával v hlavnej skupine napríklad Fernando Gaviria (UAE Team Emirates). Pre problémy s prehadzovačkou musel zastaviť Mathieu Van der Poel. Víťaz prvej etapy musel čakať na mechanické vozidlo a musel zmazať minútové manko.
— Sergio Fernández Yustos (@sergioyustos_) May 17, 2022
Do pelotónu sa musel vracať aj Carapaz, po ktorého prišiel Salvatore Puccio. Olympijsky víťaz sa po niekoľkých minútach vrátil späť. Päťdesiat kilometrov pred páskou sa stal opätovnou súčasťou hlavnej skupiny aj Van der Poel. Fanúšikovia dnes spomínali aj na celkového víťaza z roku 2012 Micheleho Scarponiho, keďže sa dnes finišovalo v jeho rodnom meste. V pelotóne ostávalo zhruba osemdesiat jazdcov.
Vo Filottrane bola pre únik pripravená bonifikačná prémia. Tri sekundy získal Bais. Mimochodom, presne pred rokom sa na Gire radoval Peter Sagan, ktorý vtedy urobil významný krok k cyklámenovému dresu. Rozhodcovia za vedúcou skupinou odvolali mechanické vozidlá, čo bol jasný znak blížiaceho sa pelotónu. Z hlavnej skupiny sa opäť utrhol Juul-Jensen a vpredu sa osamostatnil De Marchi.
????????#Giro ¡Se rompe el libreto! Chris Juul-Jensen arranca desde el lote, respondiendo Dries de Bondt del Alpecin y con Intermarché enviando a uno de sus gregarios a la movida. pic.twitter.com/3N6SHDyGfg
— Ciclismo Internacional (@CiclismoInter) May 17, 2022
Za Dána sa okamžite zavesili Dries De Bondt (Alpecin) a Lorenzo Rota (Intermarché). Obidvaja, pochopiteľne, nestriedali. Meniť bicykel musel Tom Dumoulin (Jumbo - Visma). Ewan mal viac ako dvanásťminútové manko a bol bez tímových kolegov. Trojica prenasledovateľov sa po chvíli vrátila späť. V balíku sa nachádzal aj Arnaud Démare. 24 kilometrov pred páskou sa Naesen a Bais vrátili do pelotónu.
Alessandro De Marchi bol spomedzi unikajúcich jazdcov najsilnejší, ale pelotón s ním nemal zľutovanie a dvadsať kilometrov pred cieľom bol pohltený aj víťaz dvoch etáp na talianskej Grand Tour. Pelotón sa blížil na poslednú horskú prémiu Monsano (4,1 km; 4,2 %), po ktorej ostávalo do cieľa osem kilometrov. Girmay bol zavesený za Van der Poelom.
#cyclisme ????♂️ Tour d'Italie ???????? 10e étape
— Jean-Philippe Henneton (@JPHHenneton) May 17, 2022
Dvanásť kilometrov pred páskou sa začalo útočiť. Atakoval Tobias Foss (Jumbo - Visma). Deviaty muž vlaňajšieho ročníka bol po chvíli dobehnutý. Domestikom Van der Poela došli sily a tempo prevzal Ineos. Napokon zaútočil Alessandro Covi (UAE Team Emirates) a Arnaud Démare sa prepadol na koniec pelotónu. Covi bol dobehnutý pred vrcholom a balík sa okresal sa 25 ľudí.
Na jednej z odbočiek sa pozabudol Girmay a ďalší útok podnikli Yates, Van der Poel, Covi a Giulio Ciccone (Trek). Päť kilometrov pred páskou sa osamostatnil Van der Poel, ale Holanďanovi došli sily a tak zaútočil Carapaz. Ekvádorčan po chvíli ale zvesil nohy. Na čele ho vystriedal Hugh Carthy (EF Education). 1300 metrov pred páskou ale bolo všetko pohromade a o víťazovi rozhodol záverečný šprint.
Na dlhý šprint stavili Girmay aj Van der Poel a viac síl mal prvý menovaný. Tretí skončil Vincenzo Albanese (EOLO - Kometa). Štvrtý finišoval Wilco Kelderman (Bora - hansgrohe) a Top 5 uzavrel Carapaz. Biniam Girmay sa stal prvým Afričanom s etapovým víťazstvom na Gire a Intermarché tak pri svojej druhej účasti na talianskej GT opäť získalo etapu.
???? LAST KM / STAGE 1️⃣0⃣
???????? An unbelievable last km to step into history.
???????? Un incredibile ultimo km per entrare nella storia.
Bez straty finišoval aj Juan López, ktorý si tak postrážil ružový dres. V prvej skupine prišli do cieľa všetci členovia Top 10. V cyklámenovom drese naďalej ostáva Démare, ale Girmay stráca už len tri body. Modrý dres si aj zajtra oblečie Diego Rosa (EOLO - Kometa). Biely dres vlastní López, ale oblečie si ho Joao Almeida (UAE Team Emirates). Zajtra budú v permanencii šprintéri, keďže nás čaká rovinatá etapa.
Biniam Girmay (víťaz)
"Tím bol dnes fantastický. Už od začiatku sme sa snažili kontrolovať etapu. Dnes šiel tím naozaj výborne a ja im za to ďakujem. Na konci mi už pomáhali Jan Hirt aj Domenico Pozzovivo. Je to skvelé. Domenico prišiel na čelo šesto metrov pred cieľom a kývol mi, aby som šiel. Už na štarte Giro d'Italia sme vedeli, že sú tu etapy, ktoré môžem vyhrať. Dnešné víťazstvo je úspechom celého tímu. Samozrejme, som spokojný."
Mathieu Van der Poel (2. miesto)
"Myslím si, že Biniam bol na konci silnejší. Skúšal som odísť sám päť kilometrov pred cieľom, ale bolo to náročné, pretože to vlastne nebol zjazd. Vo finále mi trochu chýbali sily. Nemal som v pláne takto odísť, ale musel som reagovať na útok Simona Yatesa. Najprv som sa sústredil na poslednú časť stúpania, ale nebolo to také ťažké, ako sme si mysleli. Myslím, že môj posledný útok bol dobrý, ale bolo príliš ťažké zostať vpredu sám."
Juan López (ružový dres)
"Myslím si, že dnešnú etapu si fanúšikovia užili. Ja som sa rozprával o dnešnej etape najmä s Dariom Cataldom, ktorý to tu pozná. On ma pripravoval na to, že koniec môže byť náročný. Vo vedúcej skupine bolo množstvo napätia, preto som sa snažil byť na čele, aj keď to nebolo úplne jednoduché. Ale tím šiel dnes dobre a môžeme byť spokojní. Keď som videl Carapaza útočiť, tak ma napadlo, že to môže byť súboj medzi nami, ale Alpecin aj Intermarché odviedli naozaj dobrú prácu. Snáď udržím dres aj zajtra, ale uvidíme, čo sa stane."
Arnaud Démare (cyklámenový dres)
"Počas etapy som sa cítil dobre. Na poslednom stúpaní som sa držal v háku, ale napokon sa šlo veľmi rýchlo. Je to pre mňa trochu sklamanie, pretože som mal dobré nohy. Na druhej strane, Girmay je fantastický pretekár. Súboj s ním bude pre mňa veľká výzva. Bude to veľmi ťažké. Dnes tam bolo menej bodov oproti šprintérskym etapám. Viem, že tieto etapy sú pre mňa nebezpečné. Zatiaľ držím dres, aj keď je to so šťastím. Zajtra by to mal byť jednoznačne šprintérsky deň. Ja stále citím veľa energie v sebe, aj keď ma čaká súboj s Cavendishom a Ewanom. Dnes som šiel lepšie ako oni, čo mi dodáva trochu sebavedomia. Oni si v závere vystúpili, takže uvidíme, ako na tom budú zajtra, ale stále cítim veľkú motiváciu."
Thymen Arensman (12. miesto v GC)
"Prvých sto kilometrov bolo celkom ľahkých. Všetko bolo v poriadku a držali sme si dobrú pozíciu v pelotóne. Keď sme dorazili do kopcovitej časti etapy, tempo sa zvýšilo a išlo sa do tuhého. Snažili sme sa zostať spolu. Chlapci odviedli dobrú prácu, keď mne a Romainovi Bardetovi dali fľaše s vodou, ľad a udržali nás v dobrej pozícii. V poslednom stúpaní to bol naozajstný boj o celkovú klasifikáciu. Išlo sa na plný plyn.
85 km - Crocette di Montecosaro: dĺžka 8,2 km; sklon 2,7 % (3-2-1)
69 km - Recanati: dĺžka 3,4 km; sklon 6,9 % (3-2-1)
42 km - Filottrano (3-2-1 bonusové sekundy)
8 km - Monsano: dĺžka 4,1 km; sklon 4,2 % (3-2-1)
Cieľ - Jesi (50-35-25-18-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2-1)
Krátky úvod k etape:
Dnešná etapa je typickou belgickou klasikou. Delí na dve polovice. V tej prvej nie je nič zásadné, čistá rovina, potom sa terén dvihne a nastúpa sa 1700 metrov. Na sto kilometrov to nie je málo, klasifikované budú tri kopce, ale reálne je tam krátkych kopčekov oveľa viac. Zrejme kľúčový bude kopec Monsano s vrcholom osem kilometrov pred páskou. Je dlhý 4 km pri 4 % sklone, teda mal by odstaviť klasických šprintérov.
Preto by mali v ňom hrať prím vrchári z celkového poradia, ale ešte viac klasikári ako Mathieu Van der Poel a Biniam Girmay. Práve táto dvojica bude zrejme najfavorizovanejšia. Teoreticky by to mohol zvládnuť Caleb Ewan, ale otázkou je, či mu to jeho tím dokáže zmenežovať na špurt. Skôr by sme v prípade dojazdu väčšej skupiny favorizovali Magnusa Corta. V prípade, že by si to Alpecin s Intermarché nezrežírovali a uspel by klasický únik, opäť budú na pretrase najmä domáci borci ako Felline, Ulissi, Oldani, Rota, Conti. S De Gendtom sa asi spolupracovať nebude.
Krátky opis trasy etapy:
Po druhom dni voľna sa k slovu dostanú odolní šprintéri a klasikári. Prvá časť etapy prebehne po rovinatom profile, ale od šprintérskej prémie sa cesta začne zdvíhať. Pripravené vrchárske prémie nie sú natoľko náročné, aby vyvolalil akciu medzi kandidátmi na celkové poradie. Záujemcovia o etapový triumf s kvalitnými vrchárskymi schopnosťami ich ale môžu využiť k tomu, aby unavili menej odolných jazdcov. Posledná prémia vrcholí len osem kilometrov pred páskou a to môže byť príležitosťou pre útočníkov, ktorí nebudú chcieť čakať na záverečný šprint okresaného pelotónu.