19. 21.7. zvlnena etapa ciel rovina Embrun > Salon-de-Provence 222 km Hagen
 
etapa 19
profil etapy (© letour.fr)
 
 
Zvlnená etapa naprieč Provensálskom ponúkala peknú príležitosť pre celky, ktoré ešte nezískali v tohtoročnej edícii etapový triumf, a tieto zoskupenia to mohli vyskúšať v úniku, alebo sa mohli spoliehať na hromadný špurt. Pre jazdcov na celkové poradie bolo dôležité, že nemal fúkať silný vietor, takže ich hlavným zámerom bolo, aby sa dostali do cieľa bez problémov a ušetrili čo najviac síl pred zajtrajšou časovkou.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaŠtart – Embrun
Mesto v stredoveku patrilo ku komplexu pohraničných pevností Vauban a zažilo viacero konfliktov s talianskymi mestskými štátmi či s Mussoliniho fašistickými jednotkami na začiatku 2. sv. vojny. Dnes je významné veľkou priehradou a vodnou elektrárňou Le Plan D’Eau D’Embrun na jazere Serre Poncon, ktorá chráni blízke údolia pred povodňami. V roku 1843 tu katastrofická povodeň zabila údajne 20% populácie mesta. Embrun je jednou z turistických brán do Národného parku Ecrins. V centre mesta zaujme Kostol Notre-Dame-du-Réal, ktorý bol už od 12. storočia arcibiskupským chrámom, je označovaný za najvýznamnejší kostol vo francúzskych Alpách. Dominantou celého údolia je kostolná zvonica Tour Brune z 13. storočia. Interiér kostola je bohato zdobený vzácnymi sochami s bieleho a čierneho mramoru.
 
 
Na začiatku sme videli pretláčanie viacerých jazdcov o vytvorenie vedúcej skupiny. Sľubný náskok si vytvorili Petit, Van Keirsbulck, Albasini, Vermote, Burghardt, Rolland, Van Baarle a Bouet, ale v balíku zasiahli celky BMC a Movistar, takže táto partia bola chytená na dnešnom prvom kopci. Potom sa odohrali ďalšie pokusy a túto vypätú situáciu musel strážiť aj Chris Froome a tím Sky, ktorí nemohol pripustiť, aby sa usadila pred balíkom nebezpečná vedúca skupina.
 
 
video v clanku ikonka ciernaAtaky od samého začiatku etapy
 
 
Po tejto snahe vypadli z balíka aj takí jazdci ako Kristoff či Greipel a z pretekov odstúpil Ondřej Cink, ktorý sa od začiatku etapy pohyboval na konci pelotónu, pretože mal veľké bolesti kolena. Na vrchole úvodnej prémie sa objavili ako prví Romain Sicard a Pierre Rolland. Následne pokračovali pokusy o vytvorenie vedúcej skupiny a nakoniec sa vpredu usadilo až dvadsať jazdcov.
 
Mollema (Trek-Segafredo), Gallopin (Lotto-Soudal), Bakelants (Ag2r), Chavanel (Direct Energie), Hardy (Fortuneo), Kišerlovski (Kaťuša-Alpecin), Molard (FDJ), Calmejane (Direct Energie), Perichon (Fortuneo), De Gendt (Lotto-Soudal), Brambilla (Quick-Step Floors), Keukeleire (Orica-Scott), Sicard (Direct Energie), Boasson Hagen (Dimension Data), Swift (UAE Team Emirates), Gesbert (Fortuneo-Oscaro), Arndt (Team Sunweb), Albasini (Orica-Scott), Bennati (Movistar) a Simon (Cofidis) dostali od balíka zelenú pred druhým hodnotením stúpaním.
 
Na tomto kopci získal dva body Romain Hardy a medzitým tím Sky viedol hlavnú skupinu. Britská zostava nemala záujem chytiť utečencov, preto bola pripravená nastaviť také tempo, aby Chris Froome neprežil náročný deň na bicykli. Boli sme však zvedaví, či sa nájde nejaký celok, ktorý bude ochotný stíhať vedúcu skupinu, pretože v tom prípade by ho čakala veľmi ťažká úloha. Do úvahy prichádzali BMC alebo Lotto - Jumbo, pretože celky ako Kaťuša, Sunweb, Lotto - Soudal a Cofidis mali svojho zástupcu na čele pretekov.
 
 
video v clanku ikonka ciernaKvalitný únik na čele pretekov
 
 
Utečenci to mali výborne rozohrané, čo bola dobrá správa pre takých borcov ako Boasson Hagen alebo Swift, ktorí si mohli veriť, že na konci pretekov budú vo svojej skupine patriť medzi najrýchlejších. Veľkú motiváciu mal najmä nórsky cyklista, ktorý doteraz vybojoval štyri miesta na stupňoch víťazov, ale etapový triumf mu uniká. Na potrebnú koncovku sa mohli spoliehať aj Albasini, Arndt, Simon, ale aj Bennati či Gallopin. No keďže na čele pretekov jazdilo veľa jazdcov, nikto z uvedených cyklistov nemal isté, že sa bude rozhodovať v špurte celej skupiny. Na konci etapy sa očakával veľký boj o víťazstvo, ktorý mal byť sprevádzaný mnohými atakmi.
 
Po hodnotených stúpaniach sa pohybovali pretekári na zvlnenom teréne, kde náskok brejku prekročil sedem minút. V pelotóne kontroloval situáciu tím Sky, ktorý išiel stabilným a pokojným tempom. Za britskou zostavou boli zoradené farby Ag2r a Can - Drapac, ktorých lídri sa nachádzali vysoko v poradí, a Urán s Bardetom už koncentrovali sily na zajtrajšiu časovku, kde boli odhodlaní podať maximálny výkon. Vedúca skupina stále jazdila s pekným náskokom a pre utečencov bol práve dnešný dojazd tým najdôležitejším momentom na podujatí. 
 
Úvodné dve hodiny videli priemernú rýchlosť 43 km/h, čo nebolo úplne najpomalšie tempo, ale obidvom skupinám to vyhovovalo. Športový riaditeľ tímu Sky Nicolas Portal sa vyjadril v priebehu etapy, že "na konci nechceme hromadný špurt balíka. Bolo by to riskantné finále. Nechceme, aby sa utečenci vrátili späť. Naším zámerom je, aby táto etapa prebehla čo najjednoduchšie, ale nemôžeme nič podceniť, lebo sa môže objaviť vietor." 
 
 
vyjadrenie ikonky cierna76 km pred cieľom – Simiane-la-Rotonde
V obci nájdeme viaceré fragmenty typickej architektúry Provence z 18. a 19. storočia so starými kamennými domčekmi, kde ľudia žili spoločne so svojimi hospodárskymi zvieratami. Medzi historické pamiatky patrí okrem Kostola Saint-Peter zo 16. storočia aj pozostatok hradu Chateau de Agoult, z ktorého je zachovaná najmä hlavná rotunda nepravidelného 12-uholníkového tvaru s veľkolepým vnútorným priestorom, kde sa každoročne koná medzinárodný festival stredovekej hudby.
 
 
Na rýchlostnej prémii rozdiel medzi skupinami atakoval osem minút a pre dvadsať bodov si vyskočil Thomas de Gendt, ktorý potvrdil svoju povesť. Do tohto súboja sa zapojili aj Elie Gesbert a Jan Bakelants. Potom sa cyklisti spustili do údolia, kde bola pripravená dnešná posledná horská prémia, čo mohlo rozprúdiť akciu na čele pretekov. Jazdci v balíku čakali, či sa na trati neobjaví vietor.
 
Col du Pointu motivovalo k niekoľkým atakom vo vedúcej skupine. Malý náskok si vybudovali Sicard, Gesbert a Kišerlovski a dva body si tu vybojoval Romain Sicard. Ale na vrchole bolo všetko opäť spojené, takže sme videli len malý predkrm toho, čo nás malo čakať v nasledujúcich kilometroch. Na druhej strane v pelotóne bolo všetko po starom, jeho strata sa zvýšila na deväť minút.
 
Po tomto momente už neboli na trati žiadne lezecké prekážky, iba rovinaté pasáže, takže vedúci jazdci museli preukázať šikovnosť, ak chceli zaskočiť svojich súperov ešte pred cieľom. Výhodu mohli mať celky Fortuneo, Orica, Lotto - Soudal alebo Direct Eenrgie, ktoré mali na čele viacnásobné zastúpenie. Na rozhodujúcom špurte mali eminentný záujem Hagen, Swift alebo Arndt.
 
Necelých dvadsať kilometrov pred cieľom roztrhol vedúcu skupinu tím Orica, po aktivite austrálskej zostavy zostali na čele iba Bennati, Arndt, Gesbert, Boasson Hagen, De Gendt, Bakelants, Chavanel, Keukeleire a Albasini.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaCieľ - Salon-de-Provence
Na skalnatom výbežku La Peuch nad mestom stojí pevnosť Chateau de Empéri z 11. storočia, jedna z rezidencií biskupa z Arles. V 12. a 13. storočí to bola najväčšia pevnosť v Provence. V roku 1909 tu zažili pomerne silné zemetrasenie, ktoré zničilo dve budovy hradu. Od roku 1956 sa tu nachádza Múzeum vojenskej histórie, jedno z najväčších vo Francúzsku, s početnými zbierkami zbraní od začiatku stredoveku až po 2. sv. vojnu. V minulosti išlo o jedno z centier výroby chemických a čistiacich prostriedkov. Mydlá zo Salon-de-Provence boli známe po celom Francúzsku. Dodnes tu sídlia dve spoločnosti vyrábajúce mydlá. V meste sa nachádza aj vojenská letecká základňa, na ktorej pôsobí letka La Patroullie de France, ktorá je oficiálnym akrobatickým zoskupením francúzskej armády, a niekoľkokrát sa predstavila aj na leteckých dňoch SIAF na Slovensku. V 16. storočí tu pôsobil lekár, astrológ a jasnovidec Michel de Nostredame (Nostradamus), ktorý tu má pamätný dom.
 
 
Deviati útočníci si vybudovali náskok tridsať sekúnd pred prenasledovateľmi, stíhačku viedol najmä Ben Swift, ktorý by mal veľké šance v záverečnom špurte. Vedúca skupina mala víťazstvo na dosah, ale útoky tu pokračovali. Každý jeden z vedúcich jazdcov cítil veľkú šancu na etapový triumf.
 
Tri kilometre pred páskou predviedli pekný útok Boasson Hagen a Arndt, ktorí si na kruhovom objazde vybudovali menší odstup. Viacej síl mal jazdec tímu Dimension Data a nórsky jazdec už túto príležitosť nepustil z ruky. Edvald Boasson Hagen sa konečne dočkal a vyhral devätnástu etapu. Druhý skončil Nikias Arndt, v špurte malej skupinky bol úspešný Jens Keukeleire.
 
Najdlhšia etapa v tomto ročníku videla úspech brejku, po vytvorení početného úniku bolo jasné, že pelotón nebude mať záujem, aby chytil 20-člennú skupinu. O etapový triumf sa začalo bojovať dvadsať kilometrov pred cieľom, keď jazdci z tímu Orica rozdelili vedúcu skupinu, ale potom sme videli ešte ďalšie útoky, ktorými sa chceli presadiť viacerí cyklisti.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVíťazná radosť Boassona Hagena
 
 
Ten úspešný pohyb nakoniec predviedol Boasson Hagen, ktorý šikovne využil technický dojazd a všetkým súperom ušiel. Nórsky pretekár vyhral svoju tretiu etapu na Tour, ale predtým bol úspešný v roku 2011. Hagen tu zatiaľ získal dve druhé a dve tretie miesta, preto bol veľmi motivovaný, aby sa konečne dostal na najvyššiu priečku. A po odvážnom ataku sa mu to podarilo.
 
Projektantom rozhodujúceho útoku bol Nikias Arndt, ktorý zvolil ten správny prechod cez kľúčový kruhový objazd, ale pomocník Michaela Matthewsa potom už nemal dostatočnú energiu, aby sa vyrovnal Hagenovi. Ako tretí preťal pásku Jens Keukeleire, ktorý musel byť veľmi sklamaný, lebo spoločne s Albasinim manažovali posledné kilometre, ale určite si budú vyčítať, že si nechali ujsť spomínanú dvojicu. 
 
Pelotón prišiel do cieľa s mankom dvanásť a pol minúty. Na jeho čele jazdil celý deň tím Sky a s tempom britskej zostavy mohli byť spokojní všetci cyklisti. V celkovom poradí sa nič nezmenilo, viacerí pretekári sa už koncentrovali na prichádzajúcu časovku. 
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Boassona Hagena (víťaz)
"Som veľmi šťastný. Kolegovia odviedli výbornú prácu na začiatku etapy, kým sa vytvoril rozhodujúci únik. Chceli sme, aby sa dostala dopredu malá skupinka, ale v jednom klesaní som sa ocitol na čele pretekov v početnej skupine, a bolo vymaľované. Na konci som zaútočil tri kilometre pred cieľom. Mohol som čakať na špurt, ale vedel som, že ostatní mi budú nastupovať. Cítil som sa dobre, preto som nastúpil ja. Som rád, že to vyšlo, a nemusel som čakať na ďalší foto-finiš."
      
 
Výsledky
1. BOASSON HAGEN Edvald link ikonka Dimension Data for Qhubeka link ikonka 5:06:09 120
2. ARNDT Nikias Team Sunweb 00:05 50
3. KEUKELEIRE Jens ORICA - Scott link ikonka 00:17 25
4. BENNATI Daniele Movistar Team link ikonka 00:17 15
5. DE GENDT Thomas Lotto Soudal link ikonka 00:17 5
6. CHAVANEL Sylvain Direct Energie 00:17  
7. GESBERT Elie Fortuneo - Oscaro 00:17  
8. BAKELANTS Jan Ag2r La Mondiale link ikonka 00:17  
9. ALBASINI Michael ORICA - Scott link ikonka 00:19  
10. PERICHON Pierre-Luc Fortuneo - Oscaro 01:32  
 
Zobraziť kompletné výsledky
 
 
sky
Priebežné poradie pretekov po etape
1. FROOME Christopher link ikonka Team Sky link ikonka 83:26:55 25
2. BARDET Romain link ikonka Ag2r La Mondiale link ikonka 00:23  
3. URÁN Rigoberto link ikonka Cannondale-Drapac Pro Team link ikonka 00:29  
4. LANDA Mikel link ikonka Team Sky link ikonka 01:36  
5. ARU Fabio link ikonka Astana Pro Team link ikonka 01:55  
6. MARTIN Daniel link ikonka Quick-Step Floors link ikonka 02:56  
7. YATES Simon link ikonka ORICA - Scott link ikonka 04:46  
8. MEINTJES Louis UAE Team Emirates 06:52  
9. BARGUIL Warren Team Sunweb 08:22  
10. CONTADOR Alberto link ikonka Trek - Segafredo link ikonka 08:34  
 
Zobraziť kompletné poradie
 
 
z zeleny
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. MATTHEWS Michael link ikonka Team Sunweb 364
2. GREIPEL André link ikonka Lotto Soudal link ikonka 204
3. BOASSON HAGEN Edvald link ikonka Dimension Data for Qhubeka link ikonka 200
4. COLBRELLI Sonny Bahrain Merida Pro Team link ikonka 163
5. KRISTOFF Alexander link ikonka Kaťuša - Alpecin link ikonka 158
6. DE GENDT Thomas Lotto Soudal link ikonka 146
 
 
 
z bodkovany
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape
1. BARGUIL Warren Team Sunweb 169
2. ROGLIČ Primož Team LottoNL - Jumbo link ikonka 80
3. DE GENDT Thomas Lotto Soudal link ikonka 64
4. ATAPUMA Darwin UAE Team Emirates 55
5. FROOME Christopher link ikonka Team Sky link ikonka 51
6. BARDET Romain link ikonka Ag2r La Mondiale link ikonka 47
 
 
 
z biely
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape
1. YATES Simon link ikonka ORICA - Scott link ikonka 83:31:41
2. MEINTJES Louis UAE Team Emirates 02:06
3. BUCHMANN Emanuel BORA - hansgrohe 26:15
4. BENOOT Tiesj Lotto Soudal link ikonka 36:03
5. MARTIN Guillaume Wanty - Groupe Gobert 46:07
6. LATOUR Pierre Ag2r La Mondiale link ikonka 1:05:48
 
 
video v clanku ikonka ciernaPosledný kilometer etapy
 
 

 
 
Prémie na trase:
3-20 196 km - Col Lebraut: dĺžka 4,7 km; sklon 6,0 % (2-1)
3-20 179 km - Côte de Bréziers: dĺžka 2,3 km; sklon 5,8 % (2-1)
sprint-20 86 km - BANON (20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)
3-20 45 km - Col du Pointu: dĺžka 5,8 km; sklon 4,1 % (2-1)
ciel Cieľ (50-30-20-18-16-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2) + bonusové sekundy 10-6-4
 
 
Krátke preview etapy:
Najdlhšia etapa na pretekoch môže vytvoriť najtuhší súboj medzi únikom a šprintérmi, aký sme doteraz videli. Utečenci budú chcieť využiť zvlnený terén, aby odolali tlaku zo strany šprintérskych celkov, a budú sa spoliehať na to, že v balíku nebude potrebná spolupráca alebo šprintérske zoskupenia nebudú mať jednoducho kapacitu, aby si poradili s vedúcou skupinou. Na etapový triumf však budú myslieť Matthews, Boasson Hagen, Greipel, Bouhanni, Degenkolb, Groenewegen a možno aj zranený Kristoff, takže pelotón by mal disponovať dobrou palebnou silou. Všetci títo šprintéri budú chcieť využiť neprítomnosť Marcela Kittela, veď okrem Matthewsa nikto z nich ešte nevybojoval víťazstvo. V prípade hromadného špurtu bude znovu potrebná pozičná jazda, pretože záverečný kilometer obsahuje dve ostré zákruty, tá druhá z nich je situovaná len štyristo metrov pred páskou. Uvidíme, akých konkurentov dostanú na čele pretekov, ale určite to budú silní protivníci. V úniku sa môže presadiť Greg van Avermaet, ktorému by sedel špurt menšej skupiny, a pre tím BMC by tak zachránil Tour. Túto šancu môžu využiť Cummings alebo nezničiteľný De Gendt, vpredu sa môže objaviť aj niekto z Quick-Step Floors, je to dobrá príležitosť aj pre Štybara.          
 
 
Krátky opis trasy:
V devätnástej etape pelotón opustí Alpy a zamieri smerom na juh, kde v Marseille vyvrcholí bitka o titul, ale ešte predtým sa dostanú jazdci do mestečka  Salon de Provence, ktoré si prvýkrát pozrie dojazd Tour de France. Na konci pretekov organizátori zaradili ďalšiu previerku, ktorá meria cez dvesto kilometrov, a táto je dokonca najdlhšou na celom podujatí. Úvodná kopcovitá časť odčlení od balíka skupinu útočníkov, ktorí budú veriť, že šprintérske celky už nebudú mať dostatok energie, aby dostali pod kontrolu situáciu na trati. Po dvoch horských prémiách sa bude jazdiť na zvlnenom teréne a poslednou prekážkou bude štvorpercentné stúpanie Col du Pointu. Po tomto hodnotenom kopci zostáva do cieľa už len jednoduchých 45 kilometrov. Na tejto koncovke si môžu opäť zgustnúť najrýchlejší pretekári, ale aby boli úspešní, musia dostať potrebnú tímovú podporu, ktorá na zvlnenom teréne a značnej dĺžke etapy eliminuje utečencov.
 
 
 
Vysielanie na Dvojke RTVS:
online na webe tdf.rtvs.sk kompletný prenos etapy
na Dvojke od 14:30 štúdio, následne živý prenos cca. do 18:05
moderátor štúdia: Ján Hudok
komentátor RTVS: Vladimír Genda
komentátor RTVS: Andrej Bartáloš
spolukomentátor C-I.sk: Lukáš Timko
špeciálny hosť v prvom štúdiu: Ivan Zima