tdf2020 banner update
 
 
Najväčšie cyklistické podujatie na svete sa podarilo zachrániť v sezóne zasiahnutou pandémiou a znovu ulahodí vrchárom. V ponuke sa objaví len jedna časovka, aj tá bude zakončená prudkým kopcom, a v priebehu celého podujatia sa bude prechádzať po náročných stúpaniach. Zaujmú dva nové horské dojazdy a trasa je vytvorená na útočné výpady favoritov.
 
 
tour 19 etapa 19 unik asofab
Vlaňajšia Tour (© A.S.O. / Alex Broadway)
 

Organizátori TdF našli v poslednom čase zaľúbenie v horských súbojoch  a spolu s tým sa stáva trendom, že na francúzskych cestách chýbajú tradičné časovkárske kilometre. Až šesťkrát sa bude finišovať na vrchole stúpania a spolu s tým budú v itinerári ďalšie tri horské etapy, ktoré nebudú zakončené na kopci. Jediná časovka bude obsahovať výstup na La Planche, preto je jasné, že žltý dres získa len cyklista s najlepšou vrchárskou formou.
 
Šprintérske príležitosti sú roztrúsené po celých pretekoch a hneď na začiatku budú bojovať najrýchlejší jazdci v pelotóne o žltý dres, ale aj oni sa musia pripraviť na náročný priebeh, aby vydržali so silami až do Paríža. Aj keď na prvý pohľad dostávajú dostatok príležitostí v každom týždni, v niektorých momentoch budú pre nich skryté na trati nejaké nepríjemnosti a daný finiš bude skôr vyhovovať klasikárom.
 
 
 
Kopce od samého začiatku, môžu zaskočiť favoritov
 
Úvodné tri dni sa odohrajú v Nice a prímorské mestečko na Azúrovom pobreží Stredozemného mora vytvorí okamžite atraktívnu jazdu. O žlté tričko sa bude najskôr bojovať na zvlnenom profile a troch okruhoch v okolí spomínaného mesta, kde nájdeme  až sedem menších stúpaní, s priemerom do päť percent. Až trikrát sa pôjde cez  Côte de Rimiez (5,5 km; 5,1 %), poslednýkrát takmer šesťdesiat kilometrov pred páskou, a úplne jednoduchých bude len posledných 37 kilometrov, kde musia zabrať šprintérske celky, aby zariadili hromadný dojazd. Hneď na začiatku pretekov budú musieť ukázať šprintéri svoju odolnosť.
 
Ešte ťažšia trasa bude čakať cyklistov na druhý deň. Takisto sa bude krúžiť okolo mesta Nice a v prvej časti etapy sa dostane balík na majestátne kopce Col de la Colmaine (16,3 km; 6,2 %) a Col de Turini (15,1 km; 7,2 %). Nebýva zvykom, aby sa na TdF takéto prekážky objavili takto skoro v pretekoch. Aj keď sa nachádzajú ďaleko pred cieľom, poriadne okrešú zloženie hlavnej skupiny a pripravia pozíciu pre pekné finále na Col d'Eze (8,4 km; 5,8 %) a Col de Quatre-Chemins (5,4 km; 5,7 %), pričom posledný kopec vrcholí len deväť kilometrov pred páskou. Hneď v druhej etape môžeme uvidieť zaváhanie niektorého favorita a profil sadne najmä rýchlym vrchárom alebo ardenským špecialistom. Následne sa pelotón presunie do vnútrozemia a v meste Sisteron by mala nasledovať tradičná šprintérska bitka.
 
 
video v clanku ikonka ciernaCol de Turini na Paríž - Nice 2019

 
 
Organizátori už v tomto momente využili to, že pretekári sa budú nachádzať v blízkosti Álp, a štvrtú etapu zaviedli až na vrchol kopca Orcieres-Merlette (7,1 km; 6,7 %), ktorý sa nachádza v departmente Hautes-Alpes. Úvodný finiš na vrchole stúpania príde veľmi skoro a aj keď Orcieres-Merlette nie je veľmi dlhou prekážkou, najmä pred vrcholom môžeme očakávať útoky jazdcov na celkové poradie. Bude to len veľmi krátka alpská zastávka a odtiaľ sa nebude pokračovať priamo do centra horského masívu, ale pôjde sa smerom na západ. Piaty deň sa spoja na trati mestá Gap a Privas a v cieli by mala byť pripravená koncovka pre odolných šprintérov,  keďže vo finále sa objavia úseky s prevýšením štyri percentá.
 
Potom sa bude pokračovať juhozápadným smerom, cieľovou destináciou úvodného súťažného bloku sa stanú Pyreneje, a v šiestej etape sa môžeme tešiť na ďalší horský finiš. V Centrálnom masíve sa bude končiť na Mont Aigoual (8,3 km; 4 %), ktorý síce nevyzerá náročne a len tesne pred vrcholom sa dostane na päť percent, ale dôležité bude to, čo sa odohrá predtým. Na cieľový kopec bude totiž viesť cesta cez Col de la Lusette (11,7 km; 7,3 %), ktorý obsahuje v strede veľmi ťažký úsek s hodnotami deväť až jedenásť percent, čo bude výborné miesto na útok, a jeho vrchol sa nachádza len trinásť kilometrov pred páskou. Aj bez náročného cieľového kopca tak uvidíme na konci šiesteho dňa pekné vrchárske predstavenie. Počas nasledujúcej etapy si znovu prídu na svoje šprintéri a na rovinatej trase vedúcej do Lavaur by nemali mať žiadne problémy.
 
 
- reklama -
tdf2020 banner 560x300 update
- reklama -

 
Na konci úvodného týždňa budú striehnuť Pyreneje, ale odohrajú sa tam len dve etapy a ani jedna z nich nekončí na vrchole stúpania. V prvom prípade sa bude prechádzať po Col de Menté a vrcholom ôsmeho dňa bude kombinácia Port de Balés (11,7 km; 7,7 %) a Col du Peyresourde (9,7 km; 7,8 %). Stúpanie Balés je náročnejšie, sú tam aj momenty na úrovni desať percent, a Peyresourde je zase priamočiary výstup, ktorý vrcholí len dvanásť kilometrov pred cieľom. V minulosti na takýchto profiloch hlavní favoriti mlčali, ale keďže aj druhý pyrenejský deň je v podstate podobný, bolo by škodou, ak by sme tu nevideli nástupy zo strany najlepších vrchárov.
 
V polovici deviatej etapy sa dostane pelotón na veľmi ťažký Col de la Hourcére (11,1 km; 8,8 %) a ihneď na Col de Soudet (3,8 km; 8,5 %). Po tejto prekážke sa bude čakať päťdesiat kilometrov, kým sa začne stúpať na Col de Marie Blanque (7,7 km; 8,6 %). Druhá časť posledného kopca neklesne pod desať percent a sú tam maximá trinásť percent, a keďže z jeho vrcholu zostáva do cieľa len devätnásť kilometrov, bude sa tam musieť atakovať.
 
 
tour 19 etapa 19 unik asofab
Vlaňajšia Tour (© A.S.O. / Alex Broadway)
 

Vietor a dva ťažké cieľové kopce otrasú klasifikáciou
 
Prvý voľný deň sa strávi v západnej časti krajiny na brehu Atlantického oceánu a z toho cyklisti iste vycítia, čo ich bude čakať v desiatej etape. Druhý týždeň začne síce rovinatou, ale atraktívnou previerkou, ktorá spojí dva francúzske ostrovy nachádzajúce sa v Atlantickom oceáne. Odštartuje sa na Île d'Oléron, po moste sa dostane pelotón späť na pevninu, urobí sa polkruh a všetko vyvrcholí na ostrove Ile de Re, na ktorý opäť vedie cesta po dlhom a otvorenom moste. Netreba zdôrazňovať, že hlavným momentom etapy bude vietor s možnosťou delenia balíka.
 
Nasledujúcu etapu otvorí mestečko Châtelaillon-Plage, ale už sa pôjde priamo do vnútrozemia a dojazd v meste Poitiers by mal potešiť najrýchlejších jazdcov v balíku, no bude to hektická koncovka s krátkou vlnou pred páskou. Dvanásta etapa zavedie pelotón do centrálnej časti krajiny a vo finále ponúkne zvlnený terén s niekoľkými menšími stúpaniami. Kľúčové momenty sa odohrajú najmä na posledných 25 kilometroch, kde sa objavia kratšie výstupy s priemerom v okolí piatich percent, ale kopec Le Suc au May nachádzajúci sa tesne pred cieľom bude dostatočne prudký a úzky, aby sme v meste Sarran očakávali útočný finiš.
 
Na ďalší horský dojazd sme si museli počkať sedem etáp a kopec Pas de Peyrol (5,4 km; 8,1 %) znovu vyzve do hry aj kandidátov na víťazstvo. Všetko to exploduje na cieľovom kopci, ktorého posledné dva kilometre dosiahnu sklon takmer dvanásť percent. Na konci trinásteho dňa zoberú benefity vrchári s výbušným prejavom a pekný dojazd ovplyvní aj Col de Neronne (3,8 km; 9,1 %). Dynamickú koncovku budeme sledovať aj počas nasledujúceho predstavenia. Priamočiare spojenie medzi mestami Clermont-Ferrand a Lyon nebude obsahovať výraznejšie komplikácie, ale v samotnej cieľovej destinácii je pripravených niekoľko krátkych výstupov, takže hromadný dojazd balíka pre najrýchlejších jazdcov nebude samozrejmosťou a ak nevyhrá únik, na páske môžeme očakávať klasikársky súboj.
 
 
video v clanku ikonka ciernaGrand Colombier na TdF
 
 
V Lyone bude štartovať aj posledná etapa druhého týždňa a obstará jednu z najťažších koncoviek tohtoročnej edície. V ďalšej previerke sa pôjde v pohorí Jura cez Selle de Fromentel (11,1 km; 8,1 %) a Col de la Biche (6,9 km; 8,9 %) a na konci bude všetko pripravené na parádnu bitku na Grand Colombier (17,4 km; 7,1 %). Na tomto stúpaní sa bude finišovať prvýkrát v histórii Tour. Na predlhých úsekoch presahujúcich desať percent musíme uvidieť špičkový a útočný výkon najsilnejších vrchárov na podujatí. Pred voľným dňom sa nebude môcť nikto z favoritov šanovať.
 
 
Tri horské etapy a ITT na konci pretekov niekoho nachytajú
 
Tretí týždeň bude veľmi ťažký a o žltom drese sa rozhodne výlučne v kopcoch. Najskôr bude striehnuť horská etapa s finále na krátkom výstupe Villard-de-Lans (2,5 km; 6 %). Oveľa dôležitejšie bude, že tesne predtým sa pôjde na Montée de Saint Nizier (16,3 km; 5,6 %). Po jeho prekonaní zostáva do cieľa dvadsať kilometrov a nebude to jednoduché čakanie na cieľový kopec.
 
Hneď na to bude nasledovať ďalší dojazd na vrchole stúpania. Najskôr vylezie pelotón na Col de la Madeleine (17,1 km; 8,4 %) a majestátne finále obstará alpský obor Col de la Lozet (21,5 km; 7,8 %). Mimoriadny kopec zlomí mnohých jazdcov svojou dĺžkou a celý čas nepríjemným prevýšením. Najťažší bude na samotnom vrchole, kde posledné štyri kilometre neklesnú pod desať percent a môžeme tu očakávať naozaj veľké rozdiely medzi favoritmi.
 
 
- ponuka z nášho eshopu -
doprava zdarma 560x300
- ponuka z nášho eshopu -
 

Aj počas osemnásteho dňa sa pôjde po zaujímavom horskom teréne. Trasa obsahuje vrchárske prémie Cormet de Roseland, Col de Saisies, Col de Aravis a následne sa pôjde na Montée des Gliéres (6 km; 11 %), kde bude všetko nastavené na ďalší súboj najsilnejších zoskupení. Poriadne ťažký kopec ponúkne dlhé pasáže s priemerom prekračujúcim dvanásť percent a môže byť svedkom veľkého útoku, lebo jeho vrchol sa nachádza len tridsať kilometrov pred cieľom. Po jeho prekonaní zvýši atraktivitu etapy dvetisíc metrov po rovnej šotolinovej ceste, dlhšie klesanie a záverečný výstup Col des Fleuries (5,6 km; 4,5 %), ktorý číha len osem kilometrov pred páskou. Na jeho sklonoch nenájdeme prudké momenty, preto sa musia útočne naladení favoriti sústrediť na Gliéres.
 
Potom sa opustia Alpy, naberie sa severný smer a spojenie miest Bellegarde-sur-Valserine a Champagnole bude lákať predovšetkým šprintérov, ale na konci pretekov si musia poradiť s utečencami. Táto transportná etapa má priviesť pretekárov do mestečka Lure, odkiaľ bude štartovať jediná tohtoročná časovka. Jazda proti chronometru s dĺžkou 36 kilometrov nebude typickým priestorom pre časovkárskych špecialistov, ale organizátori urobili radosť vrchárom. Na konci ITT sa musia dostať pretekári na vrchol kopca La Planche des Belles Filles (5,9 km; 8,5 %), ale nebude sa prechádzať po minuloročnej štrkovej ceste. Bude použitý výjazd z roku 2017.
 
 
tour 19 etapa 19 unik asofab
Simon Yates (© A.S.O. / Alex Broadway)
 

Forma favoritov musí gradovať, nie každý to zvládne
 
Jazdci na celkové poradie tentoraz nedostanú žiadny priestor na chytenie toho správneho súťažného rytmu, ale hneď v druhej etape budú vystavený náročnej horskej previerke. Nemala by síce významne prehovoriť do klasifikácie, ale bude vyžadovať veľmi skoro vysokú formu, a to bude hlavnou výzvou pre všetkých favoritov, pretože takúto výkonnosť musia udržať od druhej etapy až do jedinej časovky, ktorá striehne na samom konci pretekov. Žltý dres sa bude dať stratiť na obidvoch póloch podujatia.
 
V prvom týždni budú dôležité horské dojazdy na Mont Aigoual a Orcieres-Merlette, ktoré síce nemajú charizmu najslávnejších stúpaní, ale dajú sa tam získať dôležité sekundy a už len takáto možnosť rozdať si to v kopcoch bude udržiavať pekné pnutie medzi favoritmi od samého začiatku podujatia. Dve pyrenejské previerky misia vidieť aktivitu kandidátov na titul a kopcom Peyeresourde a Marie Blanque by skutočne svedčali útoky. V druhom týždni bude z hľadiska klasifikácie dôležitá aj desiata etapy, kde môže vytvoriť chaos na trati vietor, a najlepší vrchári si to znovu rozdajú na Pas de Peyrol a Grand Colombier. Druhý menovaný kopec bude patriť medzi najväčšie lákadlá pretekov.
 
 
tour 19 etapa 19 unik asofab
Thibaut Pinot (© A.S.O. / Thomas Maheux)
 

V treťom súťažnom bloku sa bude klasifikácia otriasať najmä na Col de la Lozet a Montée de Gliéres, ktoré budú ničiť pretekárov deň po dni, a všetko to bude zakončené ťažkou časovkou vedúcou na La Planche. Aj počas predposledného dňa sa bude strácať alebo získavať podstatný čas a preteky budú správne vrcholiť až na samom konci pretekov. Treba dúfať, že vrchári využijú horskú ponuku na útočnú jazdu, lebo pred časovkou budú musieť zbierať čas. Jazda proti chronometru obsahuje tridsať rovinatých kilometrov a to bude veľká výhoda pre univerzálnych cyklistov, aj keď La Planche zmierni straty vrchárov v cieli.
 
Šprintérske etapy sa nachádzajú v hojných počtoch v každom týždni, ale pre najrýchlejších jazdcov v balíku to nebude vždy prechádzka ružovou záhradou. Hneď úvodná previerka obsahuje značnú porciu výškových metrov a to isté platí pre tretiu etapu. Piaty a siedmy deň je zase zakončený hektickým dojazdom s miernymi výstupmi pred cieľom, takže šprintéri majú pred sebou mentálne vypätý úvodný týždeň. V druhom súťažnom bloku poskytne najľahší profil desiata etapa, no prekážkou môže byť silný vietor, a nasledujúce dve etapy sú zakončené menšími stúpaniami, čo by malo vyhodiť z rytmu najrýchlejších borcov v balíku. Lyonská previerka bude náročná na kontrolu úniku, to isté môže čakať na šprintérske celky aj v devätnástej etape a na tradičný hromadný dojazd si tak možno počkáme až do Paríža. Klasickí šprintéri sa musia aj v tejto edícii prispôsobiť tomu, že priamočiare, rovinaté etapy zakončené "jednoduchým" hromadným šprintom strácajú na atraktivite, a šprintéri tak musia neustále zveľaďovať svoju výkonnosť, aby zostali konkurencieschopní.
 
 
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo 3D predstavenia trasy